Noorgie Skrevet 4. september 2006 #101 Skrevet 4. september 2006 Innlegget ditt sier egentlig nok som det er...så skal ikke kommentere det ytterlig. Personlig synes jeg at innleggene som forsvarer bruken av ordet neger er en MEGET god grunn til å ikke bruke ordet. Makan til folk.. Hvem vil bli identifisert med slike. ← Ja, tenk for noen ekle mennesker
Gjest Gjesta Skrevet 5. september 2006 #102 Skrevet 5. september 2006 Så i bunn og grunn er jo ordets oppfatningen en smakssak
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #103 Skrevet 5. september 2006 Så i bunn og grunn er jo ordets oppfatningen en smakssak ← Det er det ingen som benekter. Diskusjonen handler om hvorvidt man skal bruke et ord som kan virke støtende, selv om en selv ikke reagerer på ordet. Jeg velger å ha respekt for de uttrykket omhandler, og bruker derfor andre ord. Det er faktisk så enkelt at jeg ikke tenker over at jeg ikke skal si ord som ofte oppfattes som nedlatende. I bunn og grunn er det respekt det handler om.
Gjest gjest1 Skrevet 5. september 2006 #104 Skrevet 5. september 2006 Jeg sier neger når jeg snakker med venner, familie, kollegaer som jeg kjenner. Jeg er komfortabel med det ordet og mener ikke noe negativt med det. Når jeg ikke føler meg trygg på at det er "lov", prøver jeg å finne et annet dekkende ord. Ofte blir det "utlending" eller "en av våre nye landsmenn" eller kanskje "afrikaner" - selv om jeg ikke aner hvor personen kommer fra - men alt dette høres i mine øyne mer rasistisk ut enn ordet neger, som bare går på hudfarge. Man må velge sine ord met omhu, men det er ikke så lett alltid. Mørkhudet, er kanskje lov?
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #105 Skrevet 5. september 2006 Jeg fatter ikke dere som insisterer på å bruke ordet , når noen kan misoppfatte deg. Evelina er det det ordet du lærer bort i barnehagen til ungene der?
Gjest Ninakanin Skrevet 5. september 2006 #106 Skrevet 5. september 2006 ...og når et ord kan oppfattes så høyst ulikt, så bør man kanskje vegre seg for å bruke det ut av hensyn, og drite i prinispper eller ords historie osv....
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #107 Skrevet 5. september 2006 Jeg bruker det og for meg er det ikke et skjellsord! ← Samme her. Hvis jeg snakker om "en søt liten negerjente" så er det ikke fordi jeg har baktanker ved bruk av ordet "neger". Men uansett hvordan man vrir og vender på det så blir det galt å bruke ord som beskriver hudfarge... Og jeg gidder ikke bruke en halvtime på å forklare hvem denne ungen er når det er den sorte. Hvis andre forklarer hvem jeg er så er jeg hvit/ lys/ blek og fregnete, bleiking plager meg heller ikke, jeg ER jo det.
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #108 Skrevet 5. september 2006 Samme her. Hvis jeg snakker om "en søt liten negerjente" så er det ikke fordi jeg har baktanker ved bruk av ordet "neger". Men uansett hvordan man vrir og vender på det så blir det galt å bruke ord som beskriver hudfarge... Og jeg gidder ikke bruke en halvtime på å forklare hvem denne ungen er når det er den sorte. Hvis andre forklarer hvem jeg er så er jeg hvit/ lys/ blek og fregnete, bleiking plager meg heller ikke, jeg ER jo det. ← Så si den SORTE piken da vel....
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #109 Skrevet 5. september 2006 Hvis andre forklarer hvem jeg er så er jeg hvit/ lys/ blek og fregnete, bleiking plager meg heller ikke, jeg ER jo det. ← Jeg er feit, stygg og kvisete, men det plager meg om andre forklarer meg som det.
Gjest Ninakanin Skrevet 5. september 2006 #110 Skrevet 5. september 2006 Så si den SORTE piken da vel.... ← eller farget... "åh, var hun ifra..?" sier gjerne den man samtaler med. "Nei jeg vet ikke, hun så afrikansk ut iallefall " fortsetter en med. Ouh, så vanskelig å legge av seg nedlatende ordbruk, det er jo historisk sett stuerent for det betyyyyr bare svart
Gjest Gjest1 Skrevet 5. september 2006 #111 Skrevet 5. september 2006 Snakket med min negervenninne om dette i går, og hun sa at svart er helt legitimt. Hun mente også at neger var greit
Gjest en av gjestene Skrevet 5. september 2006 #112 Skrevet 5. september 2006 Snakket med min negervenninne om dette i går, og hun sa at svart er helt legitimt. Hun mente også at neger var greit ← ja, men da er det jo greit! (denne tråden her er j***** sjokkerende, så mange mennesker som viser mangel på respekt og kun ser situasjonen utifra sitt eget lille ståsted..skremmende )
Gjest Ninakanin Skrevet 5. september 2006 #113 Skrevet 5. september 2006 ja, men da er det jo greit! (denne tråden her er j***** sjokkerende, så mange mennesker som viser mangel på respekt og kun ser situasjonen utifra sitt eget lille ståsted..skremmende ) ← signerer. jeg gjentar: når et ord kan oppfattes så forskjellig, og såre og påføre så mye smerte, hvorfor ikke bare drite i å bruke det?
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #114 Skrevet 5. september 2006 eller farget... "åh, var hun ifra..?" sier gjerne den man samtaler med. "Nei jeg vet ikke, hun så afrikansk ut iallefall " fortsetter en med. Ouh, så vanskelig å legge av seg nedlatende ordbruk, det er jo historisk sett stuerent for det betyyyyr bare svart ← Farget er IKKE bra å si!
Gjest Ninakanin Skrevet 5. september 2006 #115 Skrevet 5. september 2006 Farget er IKKE bra å si! ← jeg mener bare at om folk på død og liv skal tviholde på fargekategorisering av mennesker, så bruk et mindre sårende og belastet begrep enn "neger"
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #116 Skrevet 5. september 2006 Jeg antar at de fleste her inne sier "asiater" og ikke "guling". Hvorfor er det så mye vanskeligere å si "afrikaner" enn "neger."
aline Skrevet 5. september 2006 #117 Skrevet 5. september 2006 og jeg lurer fremdeles på om dere som synes det er helt greit å bruke ordet neger, bruker det aktivt til og om svarte mennesker. om det er folk som faller under kategorien i nærheten eller med i samtalen, som man IKKE kjenner og vet hva synes om det, bruker dere da også ordet neger? og som siste gjest sier, bruker dere også guling om asiatere? at ikke vi hvite hadde hatt problemer med å bli kalt hviting er egentlig totalt uinteressant, det man må si da er at dersom det hadde vært årevis med historie der hvite mennesker ble sett ned på, spyttet på, banket opp, mobbet og rakket ned på og aktivt i disse handlingene ble ordet hviting brukt, ville det DA vært helt greit om vi ble omtalt som det idag? vi har ingen erfaring med hvordan det føles å bli trakasert pga utseendet vårt på samme måten som mange med annen hudfarge har, ergo føler ihvertfall ikke jeg meg kvalifisert til å si om det er greit å bruke ord som har blitt brukt stygt mot mange i lange tider (og neida, neger er ikke nigger, men det er faktisk blitt brukt neger som skjellsord ihvertfall siden jeg var liten, og jeg tror ikke det var min generasjon som begynte med det, jeg tror det begynte når det begynte å komme folk med annen farge hit.), så jeg lar være jeg, både fordi det er totalt unødvendig å bruke ordet + at jeg heller tar hensyn til de som faktisk har blitt mobbet og banket og hatet med ordet aktivt brukt, en å ta hensyn til at jeg i mitt lille uvitende hode ikke mener noe med det.. og jeg er helt enig med de som sier at dette handler om respekt, men ikke bare respekt, også en god dose empati=evnen til å sette seg inn i andres situasjon, altså ikke bare se ting fra sin egen side men også forsøke å forstå andres opplevelser av samme ting og handle utifra det man da lærer.
Gjest svart Skrevet 6. september 2006 #118 Skrevet 6. september 2006 For en trist tråd. Ikke misforstå, det er mange glitrende og reflekterte innlegg her. Men du verden, så mange ureflekterte og rent støtende innlegg..sukk. Slike diskusjoner ser alltid ut til å føre til at begge parter blir sikrere på sine egne argumenter. Hvor ulogiske og sårende de enn måtte være. Men hva vet vel jeg, jeg er jo bare en neger.
punktom Skrevet 6. september 2006 #119 Skrevet 6. september 2006 jeg mener bare at om folk på død og liv skal tviholde på fargekategorisering av mennesker, så bruk et mindre sårende og belastet begrep enn "neger" ← Farget er vel hakket verre. Da sekkebetegner du alle andre enn deg selv og dine (under forutsetning av at du ser på deg selv som ikke-farget). Farget gir meg grøsninger. Det er typisk ord som kommer ut av en munnen på en fisefin øvre singsaker kvinne som ikke skjønner at hun har et nedlatende forhold til folk med annen hudfarge. Men til aline: det at neger har blitt brukt som et skjellsord er ikke grunn nok til at det skal være et negativt ord. Tross alt blir jøde og homse brukt som skjellsord, men er det grunn nok til å ikke bruke ordene? Så hvis det er eneste grunnen til at neger har blitt et skjellsord bør vi ta ordet tilbake. Og hvis det hele viser seg å komme fra Usa og UK (noe slikt som regel gjør) hva skal vi da gjøre med polakkene? Polakk er i UK ikke akkurat pk-besekrivelse av en person fra polen, men her i landet er det vel det eneste ordet vi har for en fra Polen, hvis ikke en av disse går, da: polenser/polmann/polske/polender/polskmann/poljol/poliener.
aline Skrevet 6. september 2006 #120 Skrevet 6. september 2006 Men til aline: det at neger har blitt brukt som et skjellsord er ikke grunn nok til at det skal være et negativt ord. Tross alt blir jøde og homse brukt som skjellsord, men er det grunn nok til å ikke bruke ordene? Så hvis det er eneste grunnen til at neger har blitt et skjellsord bør vi ta ordet tilbake. Og hvis det hele viser seg å komme fra Usa og UK (noe slikt som regel gjør) hva skal vi da gjøre med polakkene? Polakk er i UK ikke akkurat pk-besekrivelse av en person fra polen, men her i landet er det vel det eneste ordet vi har for en fra Polen, hvis ikke en av disse går, da: polenser/polmann/polske/polender/polskmann/poljol/poliener. ← vel, jeg uttaler meg fra mitt synspunkt, og at en stor gruppe av de som omtales misstrives sterkt med at ordet brukes, så er det grunn nok for meg selv om du og andre mener vi bør kunne stå på vårt å bruke ordet. dersom jeg hadde visst utifra historie og annet at en stor del jøder ikke ønsket å bli kalt jøde eller en stor del homofile ikke ønsket å bli omtalt som homse (noe jeg forøvrig ikke bruker ofte, bruker oftere homofil) så hadde jeg latt DET være også, fordi jeg ikke ser nødvendigheten i å bruke ord som de som rammes av ordet finner støtende. igjen, for meg handler det om respekt og empati, ikke om hva vi som ikke har noen erfaring med å bli undertrykket mener vi bør kunne og ikke.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå