Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #81 Skrevet 4. september 2006 Men assa, dem kaller seg selv for negere... hvorfor får ikke vi lov?? ← Jeg vet om folk som kaller seg selv stygge og feite. Jeg synes likevel ikke det er riktig av andre å si det samme.
Gjest Ninakanin Skrevet 4. september 2006 #82 Skrevet 4. september 2006 Jeg vet om folk som kaller seg selv stygge og feite. Jeg synes likevel ikke det er riktig av andre å si det samme. ← nettopp, det er en måte å forsvare seg selv på!!
Gjest Ninakanin Skrevet 4. september 2006 #83 Skrevet 4. september 2006 Eksempel: Hvis jeg har fire overvektige (feite, om du vil) venner som er på cafè med meg, og de alle fire spøker og ler over at de ikke bør spise sjokoladekake siden de veier for mye... Selv om de skulle si "huff jeg er så himla feit, kan ikke spise denne jeg!!", så kan IKKE jeg si "jo du kan spise den selv om du er feit!" eller "nei du bør ikke spise den siden du er feit!" Selv om mine "negervenner" som noen velger å kalle dem, er nettopp det, negre, så gir ikke det meg grønt kort til å bruke ordet likevel. Greit, de ER negrer. Vennene mine ER feite. Men jeg sier det ikke.
Gjest lilletroll Skrevet 4. september 2006 #84 Skrevet 4. september 2006 Vi har en liten debatt hjemme ang. ordet "neger". Synes du det er greit å bruke, eller er det ett skjellsord? ← Jeg bruker det og for meg er det ikke et skjellsord!
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #85 Skrevet 4. september 2006 Jeg bruker det og for meg er det ikke et skjellsord! ← Så det at du fornærmer en storpart av de du omtaler bryr du deg ikke om?
Gjest Gjest_fiona_* Skrevet 4. september 2006 #86 Skrevet 4. september 2006 Hvis neger er et rasistisk utsagn, er du idiot i hodet......... ← Leser du i det hele tatt innlegg før du svarer..? Ikke vær så idiot i foten. Nei, jeg tror jeg bøyer meg i støvet. Hvem kan argumentere mot slike gullutsagn (...)
Sympatia Skrevet 4. september 2006 #87 Skrevet 4. september 2006 Senest på TV2-nyhetene tidligere i dag ble ordet neger brukt til å forklare utseendet til mannen som har knivstukket forskjellige folk i Kristiansand. Må innrømme at jeg stusset litt over at politimannen brukte ordet, men jeg synes ikke det er det verste ordet man kan bruke. Det kommer helt an på sammenhengen det blir brukt også. Neger kan bli brukt i en nedverdigende måte - på samme måte som homo kan det. ← Jeg så det der igår å stussa fælt på det , derfor sprang jeg fort ned i kjelleren til bror min som er politi og spurte, har man lov til å si det der? Han sa jaaaa, man kan vel si det da, det er jo ikke ulovlig da. Men personlig reagerer jeg på det av samme grunn som pakkis, begge deler er blitt kjent som almennt negativ ladda ord igjennom årene. Men merker at mine to mørkhudede fettere kaller hverandre det på kødd. Selv bruker jeg negroid når jeg skal forklare hvilken mørkhuda person jeg snakker om.
Noorgie Skrevet 4. september 2006 #88 Skrevet 4. september 2006 Beklager, ja jeg vet at det ikke er politisk korrekt, men jeg synes personlig at dette har tatt helt av og er bare blitt krampaktig. Her skal det analyseres og vurderes opp og ned i mente hvorvidt man kan si neger eller ikke. Det som er viktig er i hvilken sammenheng man bruker ord og uttrykk. Selv et et "anerkjent" ord kan bli negativt i den rette settingen og hvordan man uttrykker det. Jeg gir meg en god F i hva forståsegpåere måtte mene om det ene og det andre, men ordet NEGER er og blir et helt nøytralt og meningsyllt ord i mitt vokabular. Jævla/helvetes/forbannede/forpulte... neger, det er et negativ og fordømmende uttrykk. Det er imidlertid "Jævla Nordlending" også.
Helen Skrevet 4. september 2006 #89 Skrevet 4. september 2006 Jeg er ingen rassist men jeg bruker ordene neger og svarting. Min sønn på 6 år omtaler en på skolen som "den brune gutten" som bestandig vil "sloss" med han. Er ikke bestandig navnene er så lette å huske, mange av de kan være skikkelige vriene.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #90 Skrevet 4. september 2006 Jeg husker jeg hadde fordypning i engelsk på videregående skole, og i den forbindelse leste vi en del "African-American" litteratur. Vi var også innom stoff om borgerrettighetskonfliktene i USA. Her lærte jeg noe som jeg har brukt som rettesnor siden: 1. Amerikanere med afrikanske forfedre ønsker enten å bli kalt "African-Americans" eller "Blacks" - Akkurat som amerikanere med europeisk opprinnelse gjerne blir betegnet som "Whites" (hvite). 2. Man bruker IKKE ordet "Colored" (farget). Grunnen til dette er at ordet "farget" oppfattes som nedlatende siden man da egentlig setter alle som ikke er hvite i samme bås, og hvitt som utgangspunktet for alt annet. Det blir det samme som å bruke ordet mørkhudet her i Norge. Dessuten så er vel også hvit en farge..? 3. Ord som "Negro" bør man være ytterst forsiktig med. "Nigger" på sin side er fy-fy. Skal man først omtale folk etter hudfarge, så bør du nok bruke ordet "svart" på en person med afrikansk opprinnelse (alle afrikanere er allikevel ikke svarte). Mange reagerer negativt på ordet "farget" eller "mørkhudet", så det bør du holde deg unna. Vi nordmenn oppfatter gjerne disse ordene som snillere en ordet "svart", men å bruke disse ordene kan føre ganske galt av sted.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #91 Skrevet 4. september 2006 Jeg er ingen rassist men jeg bruker ordene neger og svarting. Min sønn på 6 år omtaler en på skolen som "den brune gutten" som bestandig vil "sloss" med han. Er ikke bestandig navnene er så lette å huske, mange av de kan være skikkelige vriene. ← Svarting? Du burde ta lærdom av sønnen din, som tydeligvis har skjønt noe du ikke har... Og PRØV å ikke lære han å bruke rasistiske uttrykk. Det er sikkert en forskjell på å være rasist og det å bruke rasistiske uttrykk, men den forskjellen er ikke alltid like lett å se gitt.
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2006 #92 Skrevet 4. september 2006 Jeg bruker det og for meg er det ikke et skjellsord! ← Så det at du fornærmer en storpart av de du omtaler bryr du deg ikke om? ← Hvor har dere det fra at det er storparten som ikke liker det? Har det vært lissom en markedsundersøkelse eller no`?
Helen Skrevet 4. september 2006 #93 Skrevet 4. september 2006 Svarting? ← Hva er egentlig forskjell på å si svartinger og negre De er jo svarte!!!!
Gjest Naria Skrevet 4. september 2006 #94 Skrevet 4. september 2006 Jeg er ingen rassist men jeg bruker ordene neger og svarting. ← Neger føler jeg vel mer eller mindre er greit, men jeg bruker det ikke selv. Men svarting??? Det har jeg aldri hørt blitt brukt i en positiv tone noen gang.
Noorgie Skrevet 4. september 2006 #95 Skrevet 4. september 2006 Svarting? Du burde ta lærdom av sønnen din, som tydeligvis har skjønt noe du ikke har... Og PRØV å ikke lære han å bruke rasistiske uttrykk. Det er sikkert en forskjell på å være rasist og det å bruke rasistiske uttrykk, men den forskjellen er ikke alltid like lett å se gitt. ← Ja ikke sant. Fytterakkern for en rasist vi har her, burde vel ha vært bura inne og det hele... Det er slike forståsegpåere som deg som skaper konflikter!
Helen Skrevet 4. september 2006 #96 Skrevet 4. september 2006 Neger føler jeg vel mer eller mindre er greit, men jeg bruker det ikke selv. Men svarting??? Det har jeg aldri hørt blitt brukt i en positiv tone noen gang. ← I den vesle bygda jeg bor i så har vi to asylmottak, så her bor det mange svartinger. Hva var negativt ved det egentlig? Hadde det vært bedre om jeg sa: utlendinger, pakkiser, bruninger, negre eller innvandrere? Når jeg brukte ordet svartinger var det IKKE negativt fra min side, men dere får tolke det som dere vil.
Gjest den samme gjesten Skrevet 4. september 2006 #97 Skrevet 4. september 2006 Ja ikke sant. Fytterakkern for en rasist vi har her, burde vel ha vært bura inne og det hele... Det er slike forståsegpåere som deg som skaper konflikter! ← Ja, det er slike som meg som skaper konflikter. Slike som meg som går rundt og ikke sier rasistiske ord til noen. Slike som meg som prøver å ikke såre andres følelser ved å kalle det noe som jeg vet de ikke vil bli kalt. Du traff jammen spikeren på hodet der gitt. Og Evalina, du må få deg flere negervenner. Så finner du fort ut at majoriteten ikke liker ordet neger. Sier du virkelig neger offentlig? Ville du snakket om en neger foran en annen neger? Jesus. Dette er ikke en markedsundersøkelse, snarere en test på sosiale antenner.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #98 Skrevet 4. september 2006 I den vesle bygda jeg bor i så har vi to asylmottak, så her bor det mange svartinger. Hva var negativt ved det egentlig? Hadde det vært bedre om jeg sa: utlendinger, pakkiser, bruninger, negre eller innvandrere? Når jeg brukte ordet svartinger var det IKKE negativt fra min side, men dere får tolke det som dere vil. ← Innlegget ditt sier egentlig nok som det er...så skal ikke kommentere det ytterlig. Personlig synes jeg at innleggene som forsvarer bruken av ordet neger er en MEGET god grunn til å ikke bruke ordet. Makan til folk.. Hvem vil bli identifisert med slike.
Gjest Naria Skrevet 4. september 2006 #99 Skrevet 4. september 2006 I den vesle bygda jeg bor i så har vi to asylmottak, så her bor det mange svartinger. Hva var negativt ved det egentlig? Hadde det vært bedre om jeg sa: utlendinger, pakkiser, bruninger, negre eller innvandrere? Når jeg brukte ordet svartinger var det IKKE negativt fra min side, men dere får tolke det som dere vil. ← Jaja, jeg liker ikke det ordet. For som sagt har jeg aldri opplevd at det har blitt brukt i positive tone. Pakkes lyder forøvrig ikke noe bedre i mine ører.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #100 Skrevet 4. september 2006 "Om det er et skjellsord. Tja... Afrikanerne (eller negerne som jeg faktisk kaller dem) omtaler jo hverandre som negere/niggers, men vi nordmenn får ikke lov av dem igjen å omtalte dem som negere. Lurer litt på hvorfor. Jeg skjønner ikke helt logikken. Det er et skjellsord når det kommer i fra oss, men ikke når dem kommer i fra dem? Æhæææ. Smært. " hmm... vel... grunnen for at vi hvite ikke skal bruke et ordet mot de, er fordi det er blitt brukt som et skjellsord fra oss.. er vel egentlig ganske logisk?? du ville ikke likt å blitt kalt hviting om det var noe som var negativt ladet (som de kanskje og er..) , du viste de mente ondt med å si det. ved at de sier det seg imellom, støter ingen av de sånn sett. selv om jeg kanksje ikke finner helt fornuften i det. så nei, det ordet bruker jeg ikke, og reagerer når folk bruker det! så.. litt historisk forklaring her:)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå