Gå til innhold

Ordet "neger"

Fremhevede innlegg

Videoannonse
Annonse
Skrevet
selv om en person ikke trives med å bli kalt neger så benekter vel ikke h*n sin egen identitet for det ? :overrasket:

Nei, jeg snakker om folk som har et enormt behov for aldri å bli klassifisert etter hudfarge eller etnisk opphav. At noen aldri skal nevne hudfargen. Jeg er i alle fall mye, mye mer enn bare navnet mitt.

Kanskje uttalte jeg meg litt utydelig, men jeg hintet mest om anstrengenhet til hvite mennesker som aldri vil snakke om hudfarge.

Og i gamle dager betydde ordet "gay" å være "glad" eller "oppspilt". Det har en annen betydning nå. Så du evner ikke å se at språk endrer seg kontinuerlig, og selv om et ord rent latinsk stammer fra det og det, så har det fint lite og ingenting å si for hvilken betydning bruken av ordet har?

:forvirret: Hva snakker du om? Synes hvordan begrepet gay har endret seg var en dårlig sammenligning til det norske ordet neger. Begrepet neger har endret seg i Norge de siste ti årene, men ikke på grunn av bruken av ordet. Det har med at noen er litt overirvige og overfører begreper fra USA til Norge. Å være bevisst endringer, hvorfor de skjer og å motsette seg endring (som styres av et fåtall) hører også til endring av språket. Man skal ikke ta alle endringer for gitt. Det at noen sier at neger er et negativt ladet ord, gjør ikke det til fakta.

Negra er for øvrig noe utdødd, det er et ord som brukes i hverdagen av mange mennesker verden over. Du har kanskje ikke hørt f.eks hørt Juanes som synger om sin svarte skjorte?

Men det blir vel snart forbudt for alle som snakker spansk og portugisik å si ordet svart, på grunn av skjellsordet nigger i USA. :ler:

Du synes IKKE afrikaner er greit!? Jeg er europeer! Men det sier ingenting om jeg kommer fra england, tyskland eller sverige. Så hvorfor funker ikke "afrikaner" for deg? Fordi....det er så himla viktig hva farge han eller hun har? icon_wink.gif

Nettopp!

Jeg har jo forklart at det er dårlig å kalle noen afrikaner, fordi de kanskje (ganske sannsynlig i dag) aldri har satt sin fot på et afrikansk land. Det er helt greit du kaller deg europeer, for du bor jo i et europeisk land! Jeg vil ikke kalles afrikaner. Rett og slett fordi jeg ikke har noen statsborgerskap derfra. Men jeg kaller meg både norsk og europeer. Min venn fra Elfenbesnkysten kaller seg afrikaner, og det er greit, fordi han flyttet hit til Norge som 24-åring da han giftet seg med ei fra Norge. Han er født og oppvokst i E og har fortsatt statsborgerskap der. Forstår du forskjellen eller?

Farge. Drit nå i. Når skal folk se på hverandre som noen med ulik kulturell bakgrunn, og ikke noen med ulik farge?

Forstår litt hva du mener, men jeg synes likevel utsagnet ditt er utrolig misforstått velment.

Fordi hudfarge er noe jeg er. På samme måte som jeg er kvinne er 29 år, veier 73 kg, er 172 cm høy, osv osv Og hudfargen er unektelig noe som alle ser utrolig kjapt.

Jeg opplever diskremminering og folk som er tenker kjerring og setter meg i bås fordi jeg er kvinne. Det er utrolig teit og irriterende. Men jeg er jo like fullt ut en kvinne! På samme måte som det selvfølgelig er travelt med folk som må til stadighet påpeke det fakta at jeg er kvinne i tide og utide (for det sier mye om deres syn på kvinner) så kan jeg ikke nekte at man aldri skal påpeke det fakta at jeg er en kvinne. Noen ganger faller det seg både naturlig og nødvendig å påpeke fakta om meg. Om det så er kjønn eller hudfarge. Poenget bør vel være at man bør få alle folk til å holde seg til denne påpekelsen innen det normale? Ikka at man aldri skal nevne det.

Skrevet
Til informasjon så er jeg faktisk svart.

Ah. Trodde du skulle ta den, jeg. At hvite folk sitter og skriker og hyler over ordet neger, så ser de hva det betyr, og jau! Det betyr sort.

Men sa ikke noen at det betyr slave? Mener å ha hørt det før.

Skrevet

Forresten. En kompis satt på besøk med oss og vi diskuterte dette her. Så sier han "we are all african". Hva synes dere om dette? Jeg synes det blir feil. Jeg mener vi er alle mennesker, men gud bedre, jeg tar vel feil der og.

Skrevet

:overrasket: Nå er ikke "svart" lov heller nå? Å omtale seg selv som "black" er da helt vanlig i USA? :klø:

Hva hvis jeg kjenner en neger, men ikke aner hvor i Afrika han er fra (men vet at han er fra Afrika, han er ikke african-american eller noe sånt). Hva skal jeg si da da?

Neger er ikke greit

Svart er ikke greit

Afrikaner kan jo være noe lite dekkende fordi i de nordre deler av Afrika ser jo befolkningen ut som pakistanere, men er egentlig marokkanere...

Skrevet
Forresten. En kompis satt på besøk med oss og vi diskuterte dette her. Så sier han "we are all african". Hva synes dere om dette? Jeg synes det blir feil. Jeg mener vi er alle mennesker, men gud bedre, jeg tar vel feil der og.

:ler: Er enig med det at vi er alle mennesker.

Jeg var ikke der når dere diskuterte, men kan hende han refererte til at alle nålevende mennesker stammer fra en kvinne (ofte kalt Eva) som levde i Afrika? Eller at vi er alle brødre og søstre (siden vi alle er mennesker), så det man mener og sier om andre på grunn av hudfarge er egentlig teit? Du vil vel ikke si noe negativt om de gtselv, eller din søster, bror etc..

Skrevet
:overrasket: Nå er ikke "svart" lov heller nå? Å omtale seg selv som "black" er da helt vanlig i USA? :klø:

Hva hvis jeg kjenner en neger, men ikke aner hvor i Afrika han er fra (men vet at han er fra Afrika, han er ikke african-american eller noe sånt). Hva skal jeg si da da?

Neger er ikke greit

Svart er ikke greit

Afrikaner kan jo være noe lite dekkende fordi i de nordre deler av Afrika ser jo befolkningen ut som pakistanere, men er egentlig marokkanere...

nei det ække lett alltid

Skrevet

Jo, jeg skjønner tankegangen din, men hvorfor må vi absolutt alle være afrikanske? Hvorfor ikke det navnet det "landet" hadde før det ble delt opp i kontinenter? Da tror jeg alle blir enige, fordi jeg ser mer for meg han mener "Vi er alle denne flotteste beste rasen i verden, slapp av, ikke skam dere over å være hvite fordi dere er svart på bunnen"

Jeg vet jo han ikke mener det sånn, men måten en sier ting på kan ofte misforstås. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk er så opptatt av rase. Det hadde vært mye mindre slitsomt i verden uten "hvite har ikke rumpe, hvite kan ikke danse" eller "negere lukter vondt, negere er bare snyltere"

Folk! :overrasket:

Gjest Ninakanin
Skrevet
Nei, jeg snakker om folk som har et enormt behov for aldri å bli klassifisert etter hudfarge eller etnisk opphav. At noen aldri skal nevne hudfargen. Jeg er i alle fall mye, mye mer enn bare navnet mitt.

Kanskje uttalte jeg meg litt utydelig, men jeg hintet mest om anstrengenhet til hvite mennesker som aldri vil snakke om hudfarge.

:forvirret: Hva snakker du om? Synes hvordan begrepet gay har endret seg var en dårlig sammenligning til det norske ordet neger. Begrepet neger har endret seg i Norge de siste ti årene, men ikke på grunn av bruken av ordet. Det har med at noen er litt overirvige og overfører begreper fra USA til Norge. Å være bevisst endringer, hvorfor de skjer og å motsette seg endring (som styres av et fåtall) hører også til endring av språket. Man skal ikke ta alle endringer for gitt. Det at noen sier at neger er et negativt ladet ord, gjør ikke det til fakta.

Negra er for øvrig noe utdødd, det er et ord som brukes i hverdagen av mange mennesker verden over. Du har kanskje ikke hørt f.eks hørt Juanes som synger om sin svarte skjorte?

Men det blir vel snart forbudt for alle som snakker spansk og portugisik å si ordet svart, på grunn av skjellsordet nigger i USA. :ler:

Jeg har jo forklart at det er dårlig å kalle noen afrikaner, fordi de kanskje (ganske sannsynlig i dag) aldri har satt sin fot på et afrikansk land. Det er helt greit du kaller deg europeer, for du bor jo i et europeisk land! Jeg vil ikke kalles afrikaner. Rett og slett fordi jeg ikke har noen statsborgerskap derfra. Men jeg kaller meg både norsk og europeer. Min venn fra Elfenbesnkysten kaller seg afrikaner, og det er greit, fordi han flyttet hit til Norge som 24-åring da han giftet seg med ei fra Norge. Han er født og oppvokst i E og har fortsatt statsborgerskap der. Forstår du forskjellen eller?

Forstår litt hva du mener, men jeg synes likevel utsagnet ditt er utrolig misforstått velment.

Fordi hudfarge er noe jeg er. På samme måte som jeg er kvinne er 29 år, veier 73 kg, er 172 cm høy, osv osv Og hudfargen er unektelig noe som alle ser utrolig kjapt.

Jeg opplever diskremminering og folk som er tenker kjerring og setter meg i bås fordi jeg er kvinne. Det er utrolig teit og irriterende. Men jeg er jo like fullt ut en kvinne! På samme måte som det selvfølgelig er travelt med folk som må til stadighet påpeke det fakta at jeg er kvinne i tide og utide (for det sier mye om deres syn på kvinner) så kan jeg ikke nekte at man aldri skal påpeke det fakta at jeg er en kvinne. Noen ganger faller det seg både naturlig og nødvendig å påpeke fakta om meg. Om det så er kjønn eller hudfarge. Poenget bør vel være at man bør få alle folk til å holde seg til denne påpekelsen innen det normale? Ikka at man aldri skal nevne det.

Nå forstår jeg poenget ditt mye bedre, og nyansene i synet ditt kom bedre frem! :)

Skrevet

Jeg bruker ordet "neger". Jeg ser intet problem ved det heller. ;)

Skrevet
Romanifolket, sigøynere om de er det..

Tater er i utgangspunktet ikke et skjellsord (ulikt fra neger som kommer fra nigger), men historien har gjort tater til et skjellsord. Det er i hvert fall ikke tvil om at romanifolket i Norge ikke liker ordet tater.

Sludder og pølsevev, hadde du satt deg litt inn i språk, så hadde du fått med deg at NEGRO betyr svart på flere språk, f eks portugisisk og spansk :overrasket:

Skrevet
Neger har vært et nøytralt ladet begrep??? Jeg er fristet til å spørre om du er gal, eller bare fryktelig uopplyst.

Neger var sikkert et nøytralt begrep når det ikke var rasistisk å synes at svarte mennesker var mindreverdige...

I tillegg lurer jeg på om du forstår hva etnisk opphav betyr. I følge din logikk så har en afrikansk-amerikaner og en fra gandia det samme etniske opphavet? Da er vel vi etnisk danske vi da? Man går da ikke tilbake noen århundrer for å beskrive sitt etniske opphav...

Hvis neger er et rasistisk utsagn, er du idiot i hodet.........

Skrevet

at den største delen hvite mennesker synes det må være helt greit å bruke ordet neger, betyr vel egentlig fryktelig lite?

ordet kan oppfattes nøytralt av så mange hvite det bare vil for min del, jeg har til og med sett beskrivelser i ordbøker hvor det forklarer hva ordet betyr (altså svart og fra visse områder i afrika, med nese og lepper blandt annet som skiller seg ut fra andre spesifikke utseender) men som også spesifiserer at en stor del av de svarte som faller innunder betegnelsen helst ser at andre ord blir brukt.

jeg har personlig hørt og opplevd veldig mange bruke ordet som negativt og har per dags dato ikke møtt noen som faktisk er helt nøytrale når de bruker ordet. jeg har møtt de som MENER de er helt nøytrale med bruken, men hittil har det alltid vist seg å være mennesker som ikke verken bryr seg om at mange svarte ikke ønsker bruken av ordet, eller som i det hele tatt er interessert i å høre når noen sier at det kanskje er greit å bruke ett annet ord.

ofte har det også vært brukt av folk som faktisk HAR en bittelitt annen oppfatning av svarte en av hvite, så der er min fordom mot mange som bruker ordet. ;)

også skjønner jeg ærlig talt ikke behovet.. jeg mener, om det ikke holder å si f.eks svart eller afrikaner for å beskrive vedkommende.. hvordan i alle dager forklarer vi en hvit fra en annen hvit da? hvit pleier å funke fint så lenge vi snakker om hvite, sjelden man trenger å bruke en spesiell definisjon utover f.eks engelskmann, svenske, europeer etc.. hvorfor dette behovet for å spesifisere en "neger"?

dere synes ikke svart eller afrikaner er beskrivende nok, da må dere virkelig slite når dere skal snakke om en hvit, finne... for vi har faktisk ikke noe eget ord for dem, annet en hvit som så mange andre også er, da må vi faktisk vite landet og nevne landet.. så hvorfor gjelder ikke dette også for "negere"?

Gjest er det mulig??
Skrevet

Ordet neger i seg selv er ikke negativt, det er den negative måten det er blitt brukt/ og brukes på som er problemet her. Når folk bruker dette ordet synes jeg det vitner om mangel på respekt.. Det ER negativt ladet.

Jeg foreslår til alle dere som synes "dette er helt greit å bruke" å ta dere en liten tur til gamlebyen/grønland (hvis dere befinner dere i oslo- noe jeg tviler på at dere gjør siden dere høyst sannsynligvis har svært få "svarte negervenner")

Stille dere opp utenfor 7/11 og peke på en somalier samtidig som dere roper. "wow, han neger'n der hadde en fin jakke!"

Lykke til!! (jeg synes synd på dere)

Skrevet

God morgen alle negere, pakkiser, tatere, gulinger og poteter (som er oss nordmenn). :)

Skrevet
Ordet neger i seg selv er ikke negativt, det er den negative måten det er blitt brukt/ og brukes på som er problemet her. Når folk  bruker dette ordet synes jeg det vitner om mangel på respekt.. Det ER negativt ladet.

Jeg foreslår til alle dere som synes "dette er helt greit å bruke" å ta dere en liten tur til gamlebyen/grønland (hvis dere befinner dere i oslo- noe jeg tviler på at dere gjør siden dere høyst sannsynligvis har svært få "svarte negervenner")

Stille dere opp utenfor 7/11 og peke på en somalier samtidig som dere roper. "wow, han neger'n der hadde en fin jakke!"

Lykke til!! (jeg synes synd på dere)

:hoho: Ja dette minner meg om en busstur for noen år siden.

Jeg og venninnene min satt ganske langt foran og snakket høylytt om noen NEGERE. Plutselig får vi pælma ting etter oss fra lengst bak i bussen. Vi snur oss og der satt det to illsinte somalierdamer. :legrine:

Men assa, dem kaller seg selv for negere... hvorfor får ikke vi lov??

Skrevet
:hoho: Ja dette minner meg om en busstur for noen år siden.

Jeg og venninnene min satt ganske langt foran og snakket høylytt om noen NEGERE. Plutselig får vi pælma ting etter oss fra lengst bak i bussen. Vi snur oss og der satt det to illsinte somalierdamer.  :legrine:

Og hva vet du om at akkurat de to kaller seg negere?

Skrevet

det er ikke alltid man kan være mot andre som de er mot seg selv.

jeg kan kalle faren min en dust, det er ikke nødvendigvis greit at utenforstående kaller ham en dust.

noenting kan man gjrøe selv uten at det av den grunn er fritt for alle.

Skrevet

Hei, og takk for kjemperespons!!!! Nå har vi fått mere kjøtt på beina i debatten her hjemme, det er helt sikkert :ler: .

For meg er det forøvrig naturlig å si "neger", men i og med at noen føler seg støtt av det så bruker jeg ikke benevnelsen. Sambo mener det er helt greit å bruke, sønn får "helt fnatt" om han hører det brukt og de siste to var usikker. Så sånn har ståa vært hos trådstarter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...