Gå til innhold

Ordet "neger"

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_fiona_*
Skrevet
Hva er problemet? Jeg kjenner en feit svart neger. Han er en av verdens kuleste. Han har ikke problemer med å bli kalt hverken feit, svart eller neger. Hvorfor skal det plage deg når det ikke plager han?

Jeg synes du skal spørre negervennen din (oh kjære..) om han synes det er greit at du bruker han for å rettferdiggjøre at du kaller ALLE med svart hudfarge for negre. Selv de som ikke liker at ordet blir brukt. Det hadde vært veldig interessant å høre hva han sa om det.

Fra jobben min hører jeg av og til fjortiser bruke ordet "pakkis" om seg selv og andre. Merkelig nok har jeg aldri trodd at ordet var stuerent for det...

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Jeg synes du skal spørre negervennen din (oh kjære..) om han synes det er greit at du bruker han for å rettferdiggjøre at du kaller ALLE med svart hudfarge for negre. Selv de som ikke liker at ordet blir brukt. Det hadde vært veldig interessant å høre hva han sa om det.

Fra jobben min hører jeg av og til fjortiser bruke ordet "pakkis" om seg selv og andre. Merkelig nok har jeg aldri trodd at ordet var stuerent for det...

Ordet pakkis har da aldri vært annet enn et skjellsord, selvom enklete pakistanere brukler det om andre pakistanere.

Poenget mitt er at det finnes alltid noen som ikke liker å bli kalt ting som andre ikke har problemer med å bli kalt. Noen kortvokste mennesker syns det er grusomt å bli kalt kortvokste, andre kortvokste syns det er helt greit. Noen tynne leer ikke på øyelokket når de blir kalt radmagre, de syns kanskje til og med at det er helt greit å bli referert til som radmager, mens andre kan få psykiske problemer av det.

Gjest Ninakanin
Skrevet
Neger kommer fra ordet negra som betyr svart. Neger har i Norge (om vi tar fra etterkrigstiden) vært et nøytralt ladet begrep.

Og i gamle dager betydde ordet "gay" å være "glad" eller "oppspilt". Det har en annen betydning nå. Så du evner ikke å se at språk endrer seg kontinuerlig, og selv om et ord rent latinsk stammer fra det og det, så har det fint lite og ingenting å si for hvilken betydning bruken av ordet har?

Selv synes jeg svart og neger er ok. De beskriver greit hvilken etnisk opphav man referer til. Afrikaner er ikke så greit synes jeg, for mange svarte kommer jo fra f.eks. England, USA etc. om man ikke er som *** og faktisk født i Norge. Det er selvfølgelig greit å kalle noen afrikaner om de faktisk er det, men det er jo langt fra alle svarte i Norge som er det! Mørkhudet forstår jeg ikke helt meningen med, for det forklarer jo så utrolig lite. Er det folk fra Pakistan, Gambia eller Ecuador det? Om noen av de ordene skulle være "forbudt" burde det faktisk være svart, som har i Norge har hatt mindre ok historie.

Du synes IKKE afrikaner er greit!? Jeg er europeer! Men det sier ingenting om jeg kommer fra england, tyskland eller sverige. Så hvorfor funker ikke "afrikaner" for deg? Fordi....det er så himla viktig hva farge han eller hun har? ;)

Nettopp!

Farge. Drit nå i. Når skal folk se på hverandre som noen med ulik kulturell bakgrunn, og ikke noen med ulik farge?

Gjest Gjest_fiona_*
Skrevet
Ordet pakkis har da aldri vært annet enn et skjellsord, selvom enklete pakistanere brukler det om andre pakistanere.

Poenget mitt er at det finnes alltid noen som ikke liker å bli kalt ting som andre ikke har problemer med å bli kalt. Noen kortvokste mennesker syns det er grusomt å bli kalt kortvokste, andre kortvokste syns det er helt greit. Noen tynne leer ikke på øyelokket når de blir kalt radmagre, de syns kanskje til og med at det er helt greit å bli referert til som radmager, mens andre kan få psykiske problemer av det.

Jeg trakk frem mine fjortiser for å illustere at det er helt irrelevant hva noen få personer synes om et ord. Den store majoriteten av svarte liker ikke ordet "neger". Men fordi du kjenner ÉN som synes det er ok, så vil du fortsatt bruke det?

Og kortvokste? Det heter da pokker meg DVERG :ironi: Det er fascinerende at du kan bruke ordet neger, men ikke dverg. Hva er forskjellen..? Begge leirene har uttrykt misnøye om at folk omtaler dem som negre eller dverger. Og for ordens skyld, jeg bruker ingen av ordene. Fordi jeg vet at majoriteten ikke liker det osv osv osv.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Så når ingen av dine SVARTE NEGERVENNER har problemer med ordet neger, så synes du derfor at ordet er greit? Da går du jo imot ditt eget argument som jeg har fremhevet her.

(uthevet også SVARTE NEGERVENNER i håp om at du ser...jeg håper du skrev det på tull. )

Skrevet

Jeg bruker ikke ordet neger, og har ikke gjort det på ti år.

Personlig har jeg ingen negative assosiasjoner til ordet, men så er det heller ikke meg det handler om.

For meg er det helt uproblematisk å si noe annet. På samme måten som det er helt uproblematisk for meg å la være å banne. JEG mener ikke noe vondt med det. Men så lenge folk kan oppleve det som støtende, så lar jeg være. Jeg har et såpass rikt ordforråd at jeg greier meg fint uten både banning og ordet neger. ;)

Jeg foretrekker dessuten å benevne folk ut fra navnet de faktisk kommer fra.

Så jeg kan si "Senegaleser", "Etiopier" eller "Marokkaner". Om jeg trenger å poengtere at et menneske ser afrikansk ut, sier jeg akkurat det. Eller jeg kan si at han er svart.

Skrevet

Hvis jeg ikke kan si neger, kan jeg si 'svart' i stedet? Er det bedre? Man kan jo ikke alltid vite hvilket land folk kommer fra? H*n kan f.eks være norsk!?

Gjest Ninakanin
Skrevet
Hva er problemet? Jeg kjenner en feit svart neger. Han er en av verdens kuleste. Han har ikke problemer med å bli kalt hverken feit, svart eller neger. Hvorfor skal det plage deg når det ikke plager han?

Du kjenner en svart feit neger.... Og han er verdens kuuleste. Så slik innlegget ditt er fremstilt, så sier du altså at han er kuul til tross for at han er sort og feit.

Det er fordi at feit og neger er bås-ord, og vennen din passer ikke inn i båsen. For hallo, han er jo kuul. Feite folk er ikke kuule, og heller ikke negre. Så han er, wow, en KUUL neger som er feit!

dødsrått!! :ironi:

Du fremstår litt korttenkt i innleggene dine, det er litt trist.. For hvordan kan du vite at kompisen din ikke egentlig er dritlei seg for stempelet som feit neger, og overkompenserer med å være dritkuul i alles øyne? At han bare vil bli sett på som en hvem som helst, og ikke som den feite negeren? Folk er flinke å skjule at de ikke trives i rollene de blir satt i!

Skrevet
Jeg bruker ikke ordet neger, og har ikke gjort det på ti år.

Personlig har jeg ingen negative assosiasjoner til ordet, men så er det heller ikke meg det handler om.

For meg er det helt uproblematisk å si noe annet. På samme måten som det er helt uproblematisk for meg å la være å banne. JEG mener ikke noe vondt med det. Men så lenge folk kan oppleve det som støtende, så lar jeg være. Jeg har et såpass rikt ordforråd at jeg greier meg fint uten både banning og ordet neger.  ;)

Jeg foretrekker dessuten å benevne folk ut fra navnet de faktisk kommer fra.

Så jeg kan si "Senegaleser", "Etiopier" eller "Marokkaner". Om jeg trenger å poengtere at et menneske ser afrikansk ut, sier jeg akkurat det. Eller jeg kan si at han er svart.

;) nettopp

Gjest Ninakanin
Skrevet
Hvis jeg ikke kan si neger, kan jeg si 'svart' i stedet? Er det bedre? Man kan jo ikke alltid vite hvilket land folk kommer fra? H*n kan f.eks være norsk!?

"Han er afro-amerikaner eller afrikansk, jeg vet ikke helt... men uansett, han bla bla bla"

Gjest melkebleik
Skrevet

JA.

Skrevet

Men det må jo være en grunn til at trådstarter velger å starte denne tråden? Altså, det må være en grunn til at hun fremlegger denne problemstillingen. Sannsynligvis er det fordi det er flere som lurer. For meg er det helt uproblematisk å bruke de termene som flerparten av befolkningen trives med. Jeg vil bare vite at det er sånn, og for meg blir det ikke automatisk sånn fordi en håndfull damer på KG sier det. Min kule feite negervenn er kul av mange grunner, blandt annet fordi han kaller sønnen min "cookiemonster" og tar han med seg på sirkus. Det har hverken med vekt eller farge å gjøre. Og jeg kan garantere at han ville ha sagt det om han eller noen av de andre svarte negervennene våre hadde hatt prpblemer med ordet neger.

Skrevet

-og hva sier man om en som er gul? Guling er for meg et skjellsord.

Men naboen min, som er vietnameser, sier guling om seg selv.

Gjest Ninakanin
Skrevet

Det er en måte å verne om seg selv på. Man forsvarer ved hjelp av angrep. "Andre folk der ute kan finne på å kalle meg guling. Hvis jeg kaller meg selv for guling først, vil de ikke ha ordet i sin makt lenger, og kan ikke såre eller fornærme meg".

Nifst at denne tanken ikke har slått deg.

Skrevet

Nifst at denne tanken ikke har slått deg.

Hvorfor tror du at tanken ikke har slått meg?

Og hvorfor er det feil å si gul men ikke svart?

Gjest Ninakanin
Skrevet
Hvorfor tror du at tanken ikke har slått meg?

Og hvorfor er det feil å si gul men ikke svart?

Fordi det virket ikke sånn på innlegget ditt. Kan hende du mener noe annet, men det viste ikke gjennom sånn du ordla deg :)

Og hvorfor det er feil å si gul med ikke svart? Jeg har aldri sagt det er greit å si svart. ;)

Skrevet

Så hvis jeg vet om en smellfeit nigga som heter Kåre, så kaller jeg han heller Kåre enn svart, nigger, neger, svarting, tjukken, feitenegertryne, kulørt, negro. afrikaner osv.

Kall en spade for en spade og Kåre for Kåre!

Skrevet

Gul sier du? Eller asiatisk som de aller fleste av oss sier? Men hey, neger og gul er vel i samme gate. Den litt uopplyste gaten.

Men, om naboen din sier guling så kan jo du også si det ;) Nå trenger du bare å bli kjent med en som kaller seg for pakkis og noen som kaller seg for svarting så har du dekket omtrent hele spekteret.

Å se ting fra andres perspektiv er kanskje ikke din sterkeste side...?

Skrevet
Fordi det virket ikke sånn på innlegget ditt. Kan hende du mener noe annet, men det viste ikke gjennom sånn du ordla deg :)

Og hvorfor det er feil å si gul med ikke svart? Jeg har aldri sagt det er greit å si svart. ;)

Men hvis vi ikke kan si neger og ikke svart - hvilket ord skal vi bruke da da? (H*n er norsk og veeldig brun? :ler: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...