Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #21 Skrevet 3. september 2006 Er det ikke grunn nok at mange føler seg støtt av det? Jeg bruker ikke ordet av hensyn til de som blir støtt. Det er andre ord og uttrykk jeg kan bruke i steden. ← Jeg har aldri hørt en farget-svart-neger-afrikaner-innfødt-ellerhvamannåskalkalledet bli støtt av å høre ordet neger.
Gjest oppgitt Skrevet 3. september 2006 #22 Skrevet 3. september 2006 Neger er absolutt ikke et ålreit ord å bruke! blir overrasket over hvor mange som tar lett på det her! Mange jeg kjenner blir støtt av det, og det er mer en god grunn nok til å slutte å bruke det! Det finnes også en fiffig oppfinnelse kalt NAVN som det går ann å bruke.
Gjest norsk Skrevet 3. september 2006 #23 Skrevet 3. september 2006 Jeg har aldri hørt en farget-svart-neger-afrikaner-innfødt-ellerhvamannåskalkalledet bli støtt av å høre ordet neger. ← Kan du tenke deg at det finnes noen svarte som ikke liker å bli kalt neger? Jeg påkaller meg ikke retten å kjenne alle svarte i Norge, men jeg kjenner en god del. De aller fleste synes det er akkurat det samme om man kaller de for så lenge det ikke er negativt ladet (man kan si afrikaner og svart på en ganske negtaiv måte også), men noen føler seg støtt av det. Har sett noen jeg aboslutt ikke kjenner til på tv-debatter som har sagt de ikke liker å bli kalt neger. Bare til opplysning. I tilfelle du ikke visste det var flere av oss enn akkurat de du kjenner. Selv om de kanskje er mindretallig så bør vi jo høre på hvordan de føler det og hvorfor de føler det.
Gjest Ninakanin Skrevet 3. september 2006 #24 Skrevet 3. september 2006 Jeg tar meg selv ofte i å kvie meg for å si "neger" når jeg snakker om mine afrikanske familiemedlemmer når jeg forteller om dem eller de blir en del av en samtale. Jeg sier heller at de er fra det og det landet, da ligger det i luften at de er negre, liksom Men snakker jeg om andre fargede, så sier jeg neger rett som det er! Rart, i grunnen. Så jeg tolker min egen atferd slik: Jeg "verner" om familien min ved å skille dem fra "negre" gjennom å si hvor de kommer ifra, istedenfor å sette et stempel på dem, som om de hører til en gruppe. Jeg trekker dem ut av gruppen, bås-settingen, og gjør dem heller til individer. Når jeg snakker om fremmede, gjør det meg ikke noe å sette dem i bås eller bruke stempelbenevnelsen "neger". Ergo: "Neger" er ikke et skjellsord i så måte, men en svært dømmende benevnelse på en variert gruppe i samfunnet.
Gjest dansk Skrevet 3. september 2006 #25 Skrevet 3. september 2006 Neger kommer fra ordet negra som betyr svart. Neger har i Norge (om vi tar fra etterkrigstiden) vært et nøytralt ladet begrep .... Selv synes jeg svart og neger er ok. De beskriver greit hvilken etnisk opphav man referer til. ← Neger har vært et nøytralt ladet begrep??? Jeg er fristet til å spørre om du er gal, eller bare fryktelig uopplyst. Neger var sikkert et nøytralt begrep når det ikke var rasistisk å synes at svarte mennesker var mindreverdige... I tillegg lurer jeg på om du forstår hva etnisk opphav betyr. I følge din logikk så har en afrikansk-amerikaner og en fra gandia det samme etniske opphavet? Da er vel vi etnisk danske vi da? Man går da ikke tilbake noen århundrer for å beskrive sitt etniske opphav...
Gjest Gjest_kine_* Skrevet 3. september 2006 #26 Skrevet 3. september 2006 Jeg har aldri hørt en farget-svart-neger-afrikaner-innfødt-ellerhvamannåskalkalledet bli støtt av å høre ordet neger. ← så du ville ikke blitt støtt om noen kalte deg hviting? hvor er du fra? "bakkebygrenda" der alle er fornøyde så lenge du ikke lynsjer dem??? du høres så utrolig kunnskapsløs ut.
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #27 Skrevet 3. september 2006 Kan du tenke deg at det finnes noen svarte som ikke liker å bli kalt neger? Joda, så absolutt. Men er det virkelig bedre å bli kalt svart??
aline Skrevet 3. september 2006 #28 Skrevet 3. september 2006 (endret) Jeg har aldri hørt en farget-svart-neger-afrikaner-innfødt-ellerhvamannåskalkalledet bli støtt av å høre ordet neger. ← bruker du ordet neger i veldig stor grad til mange svarte mennesker i hverdagen da? bruker du det om og til og når det er svarte mennesker i hørevidde som du ikke kjenner? (regner med at du gjør det altså, noe annet ville jo bare tilsi at du visste og egentlig var klar over at ordet ikke er ønsket brukt) ps.. skrivefeil. Endret 3. september 2006 av aline
Gjest Ninakanin Skrevet 3. september 2006 #29 Skrevet 3. september 2006 Neger kommer for meg derfor i samme ord-gruppe som: -feit -beinrangel -skeiv -og andre "gruppe"-ord.... Ord der man heller kunne sagt navnet på den man snakker om, eller en annen karakteristikk ved personen om det var nødvendig å klargjøre hvem man snakker om, enn en karakteristikk som kan oppleves belastende for personen om han/hun ofte møter fordommer pga h*n er feit, beinrangel, skeiv eller neger.
Gjest norsk Skrevet 3. september 2006 #30 Skrevet 3. september 2006 Neger er absolutt ikke et ålreit ord å bruke! blir overrasket over hvor mange som tar lett på det her! Mange jeg kjenner blir støtt av det, og det er mer en god grunn nok til å slutte å bruke det! Det finnes også en fiffig oppfinnelse kalt NAVN som det går ann å bruke. ← Ja, det er klart man kan bruke navn. Men man skal da ikke benekte hudfargen sin for det? Vi ser jo ut akkurat slik som vi ser ut. Så lenge det er naturlig å snakke om hudfarge og etnisk opphav så er det jo helt greit! Å unngå for enhver pris å kommentere eller snakke om dette, er for meg nesten like negativt. Synes det sier noe om at man faktisk har et anstregt forhold til dette, selv om man prøver å fremstå som alt annet.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #31 Skrevet 3. september 2006 Joda, så absolutt. Men er det virkelig bedre å bli kalt svart?? ← Svart - hvit. Ser du logikken....? Sukk. En ting er å si neger av uvitenhet, en annen ting er å forsvare bruken når man vet at det finnes mange som blir støtt av det.
Gjest norsk Skrevet 3. september 2006 #32 Skrevet 3. september 2006 Neger har vært et nøytralt ladet begrep??? Jeg er fristet til å spørre om du er gal, eller bare fryktelig uopplyst. Neger var sikkert et nøytralt begrep når det ikke var rasistisk å synes at svarte mennesker var mindreverdige... ← Da regner jeg med du ikke bruker same heller da? Det er i norsk historie vært like nøytralt ladet begrep som neger. Lapp og svarting har vært skjellsordene. Selvfølgelig så ble både samer og negre sett ned på av hvite, etniske nordmenn. På samme måte har kvinner og barn blitt sett ned på gjennom historien. Men man finner ikke på nye begrep på det grunnlaget alene. Det er sakjellsordene man fortsåelig nok bør og skal ta for seg. Og til opplysning så vil en afro-amerikaner har samme etnisk opphav som en f.eka. fra Gambia. Det betyr at man sier noe om hvilket folkeslag/rase/gruppe man tilhører. etnisk
Gjest oppgitt Skrevet 3. september 2006 #33 Skrevet 3. september 2006 Ja, det er klart man kan bruke navn. Men man skal da ikke benekte hudfargen sin for det? Vi ser jo ut akkurat slik som vi ser ut. Så lenge det er naturlig å snakke om hudfarge og etnisk opphav så er det jo helt greit! Å unngå for enhver pris å kommentere eller snakke om dette, er for meg nesten like negativt. Synes det sier noe om at man faktisk har et anstregt forhold til dette, selv om man prøver å fremstå som alt annet. ← selv om en person ikke trives med å bli kalt neger så benekter vel ikke h*n sin egen identitet for det ?
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #34 Skrevet 3. september 2006 Men hvor er alle disse som blir så støtt av det? Og hvorfor blir de støtt av det nå, når det var helt stuerent for ti år siden? Og hvorfor er det verre å være neger enn å være svart? Og hvorfor har ingen av mine svarte negervenner på noe tidspunkt gitt så mye som en antydning til at ordet neger er så tabubelagt? Er det virkelig sånn at alle svarte negere føler seg støtt? Eller er det bare enkelte grupper?
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #35 Skrevet 3. september 2006 Neger er synonym til svart. Ordet "Neger" er det ingen ting galt i, men det finnes da selvsagt mange fjotter som bruker det som et sjellsord. At en f. eks. afrikaner blir kalt "neger" eller "svart" er like lite ille som å kalle en nordmann/-kvinne for "hvit".
SuperNova Skrevet 3. september 2006 #36 Skrevet 3. september 2006 Men man skal da ikke benekte hudfargen sin for det? Vi ser jo ut akkurat slik som vi ser ut. ← Nei, men hvor ofte er en persons hudfarge relevant informasjon? Greit nok at etnisistet kan være det, men om huden din er gul, hvit eller svart, er sjelden det. Selv pleier jeg å si somalier, nigerianer etc. På samme måte som jeg sier italiener, kineser eller spanjol. Hvis jeg ikke vet, sier jeg afrikaner. Synes ikke det er vanskelig Jeg tror riktignok at mange som sier neger, ikke mener noe vondt med det. Det er bare litt lite gjennomtenkt.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #37 Skrevet 3. september 2006 Men hvor er alle disse som blir så støtt av det? Og hvorfor blir de støtt av det nå, når det var helt stuerent for ti år siden? Og hvorfor er det verre å være neger enn å være svart? Og hvorfor har ingen av mine svarte negervenner på noe tidspunkt gitt så mye som en antydning til at ordet neger er så tabubelagt? Er det virkelig sånn at alle svarte negere føler seg støtt? Eller er det bare enkelte grupper? ←
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #38 Skrevet 3. september 2006 Hva er problemet? Jeg kjenner en feit svart neger. Han er en av verdens kuleste. Han har ikke problemer med å bli kalt hverken feit, svart eller neger. Hvorfor skal det plage deg når det ikke plager han?
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #39 Skrevet 3. september 2006 Hva er problemet? Jeg kjenner en feit svart neger. Han er en av verdens kuleste. Han har ikke problemer med å bli kalt hverken feit, svart eller neger. Hvorfor skal det plage deg når det ikke plager han? ← selv om en av dine "svarte negervenner" synes det er greit, behøver ikke resten av norges(eller resten av verdens) befolkning synes det er toppers.
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #40 Skrevet 3. september 2006 selv om en av dine "svarte negervenner" synes det er greit, behøver ikke resten av norges(eller resten av verdens) befolkning synes det er toppers. ← Nei men da trenger det heller ikke nødvendigvis være sånn at absolutt alle syns det er ille. Forskjell på folk....
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå