Gå til innhold

Ordet "neger"

Fremhevede innlegg

Skrevet
hvor mye koster egentlig en kald vaffel?

Åpenbart svært lite. :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Når denne tilpasningen forventes å være ensidig, i betydningen vi skal tilpasse oss dem, er det en (u?)bevisst forkastelse av egen språktradisjon til fordel for en annen.

Så du er bare for tilpassing for din egen del, ikke å tilpasse seg andre? Beklager, men det er nok MANGE ord du bruker som er kommet fordi vi tilpasser oss andre! Du sier kanskje rullebrett og verdensveven? Må jo ikke forkaste norsk språk! :ironi:

Skrevet
Så du er bare for tilpassing for din egen del, ikke å tilpasse seg andre? Beklager, men det er nok MANGE ord du bruker som er kommet fordi vi tilpasser oss andre! Du sier kanskje rullebrett og verdensveven? Må jo ikke forkaste norsk språk! :ironi:

Hva har implementeringen av nye ord med forkastelse av egen språktradisjon å gjøre?

Gjest glamourgirl
Skrevet

;)

hvor mye koster egentlig en kald vaffel?

Ikke mye...

Gjest Kaffomann
Skrevet (endret)

De fleste gir bort kalde vafler, gjerne sammen med god og aromatisk Friele kaffe. Dette var for ordens skyld ikke snikreklame.

Endret av Kaffomann
Skrevet
Hva har implementeringen av nye ord med forkastelse av egen språktradisjon å gjøre?

Det er snakk om utviklingen av språket, og at språket blir påvirket av andre kulturer og språk. Å bruke utenlandske ord i hverdagen vil nok noen også kalle forkastelse av det norske språk.

• 1 år senere...
Skrevet
Jeg bruker ordet "neger". Jeg ser intet problem ved det heller. ;)

Ingen overraskelse. De uopplyste vet ikke bedre. :)

Gjest Gjest Julie
Skrevet

Det var ikke mye gøy å lese denne tråden. Ikke fordi folk er uenige og har ulike oppfatninger, men fordi de som ikke ser bruken av ord i et historiske perspektiv heller fokuserer på følgende:

- Å tape debatt

- Å se seg slått

- Oslo vest

- Åndselite

- Blindernsnobb

- Forskning etterlyses - den blir servert - og forkastes så av de som etterlyste den fordi "man kan ikke stole på forskning uansett".

- Hvem som bruker hersketeknikker

- Politisk korrekthet

De som ikke har har fått med seg historien til blacks, og blacks og whites, tar også lettere på hvor nøye det må være.

I denne tråden er det ikke bare et skille mellom svarte og hvite, det er også et markant skille mellom de opplyste og de uinformerte.

De som er uinformerte på dette temaet synes alt er veldig enkelt, og insisterer på at hva de selv synes er riktig er helt OK, fordi de har en nabo eller venn som elsker å bli kalt neger/farget/negro/svarting/nigger.

Jeg ble plutselig veldig glad for at jeg kjenner opplyste og informerte mennesker, hvite som svarte.

Skrevet

eg prøver å unngå å bruke ordet neger, spesiellt dersom det er en mørkhudet i nærheten, men det glipper ut av meg av og til.

men syntes det er verre å si nigger. syntes det er meir negativt ladet...

Gjest Gjest Julie
Skrevet
eg prøver å unngå å bruke ordet neger, spesiellt dersom det er en mørkhudet i nærheten, men det glipper ut av meg av og til.

men syntes det er verre å si nigger. syntes det er meir negativt ladet...

Det var jo svært raust av deg. Håper den positive utviklingen fortsetter. Stå på! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...