Gå til innhold

Ordet "neger"

Fremhevede innlegg

Skrevet
(...)Når du, Aline, stiller deg bak dette folkeslagets krav om at den norske språkkulturen skal tilpasses dette folkets internasjonale, da begår du et forræderi mot ditt eget folks språkkultur. (...)Slik sett er det ganske imponerende hvor mye innvandringstilhengerne klarer å blåse denne saken opp. Fjorten sider og tellende. Hva faen er det for noe?

Forræderi mot vår språkkultur? Og du undres samtidig over trådens dimensjoner? Jaja...
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Slik sett er det ganske imponerende hvor mye innvandringstilhengerne klarer å blåse denne saken opp. Fjorten sider og tellende. Hva faen er det for noe?

Jepp, det er bare innvandringstilhengere som har skrevet her...

:ironi:

Skrevet
Forræderi mot vår språkkultur? Og du undres samtidig over trådens dimensjoner? Jaja...

:ler:

Touche.

Skrevet

:ler:

Touche. Det var meget vennlig av dem å påpeke dette.

Skrevet
Jeg sier oftest afrikaner... Om de er det da.

Mm, eller "mørkhudet". Igrunn bruker jeg verken. :)

Skrevet

Her var det ikke mange argumenter, gitt. Bare flåsete forsøk på poenger gjennom kreativ sitatsaksing.

Skrevet

Jeg bruker det selv. Er kanskje ikke et veldig pent ord, men har lagt det inn som en vane.

Gjest Kaffomann
Skrevet (endret)
Her var det ikke mange argumenter, gitt. Bare flåsete forsøk på poenger gjennom kreativ sitatsaksing.

Manglet i tillegg bare ordkløveri, tillegge folk meninger de ikke har og kverulering, så hadde det sett ut som et innlegg fra deg.

Endret av Kaffomann
  • 3 uker senere...
Gjest Pass deg, ikke gå i blemma
Skrevet

Nei, ikke stygt om du sier neger, men konteksten bør være positiv. Her er noe jeg har tenkt på: Om en neger kaller meg for helvetes hviting, blir han/hun dømt for rasime?

Skrevet

Jeg sier brun eller svart. Det var ungene mine som begynte med det da de begynte i barnehagen og det var en gutt som var fra sør-amerika der som var ganske så mørk. Etter det omtaler de folk som er brune,som de ikke vet/husker navnet på som den brune dama, eller den brune gutten.

Men jeg tenker ikke så ofte over det,for det er ikke så ofte jeg kommer i situasjoner der jeg må omtale folk som ev. neger. Er det snakk om å beskrive en venninne som er svart for noen så sier jeg heller hvilket land hun kommer fra e.l.

Men en ting jeg IKKE gidder å legge i mitt faste vokabular er etnisk minoritetsbakgrunn, etnisk norsk osv.... Jeg er norsk, trenger ikke legge til etnisk foran. Og jeg regner faktisk alle som er født og oppvokst i landet, eller adopterte som norske også. Eller er det mer politisk korrekt å si ikke-etnisk norsk?

Ang. neger ser jeg egentlig ikke på ordet som skjellsord. Amerikanerne kan ofte like gjerne si negro som african-american. Men nigger er noe helt annet.

Skrevet

Jeg har aldri lagt noe rasistisk i det ordet i det hele tatt, så jeg reagerer ikke når folk sier det. Det var ikke før det ble "forbudt" at jeg forstod at det ikke var politisk korrekt. :sjenert:

Gjest glamourgirl
Skrevet

Tidligere tenkte jeg ikke at ordet neger var rasistisk eller negativt da jeg brukte det, jeg tenkte at det kom fra negro, altså sort. Og siden jeg ikke brukte det negativt trodde jeg det var stuerent.

Men etterhvert som jeg innså at mennesker ble såret, og at ordet faktisk er ganske "betent" har jeg prøvd etter beste evne å heller bruke nøytrale og mer riktige begrep.

Den vet best hvor skoen trykker som har den på, så jeg spurte en venn av meg fra Nigeria, og han syns ikke om å kalles neger.

Jeg regner med at dette er forskjellig fra person til person, men det koster meg en kald vaffel å si sort eller afrikaner, eller senegaleser eller afroamerikaner.

Skrevet
Amerikanerne kan ofte like gjerne si negro som african-american. Men nigger er noe helt annet.

Negro blir ikke brukt!

Gjest Gjest_Bønna_*
Skrevet
men det koster meg en kald vaffel å si sort eller afrikaner, eller senegaleser eller afroamerikaner.

Det koster deg tydeligvis også bare en kald vaffel å ignorere norsk språktradisjon. Norsk? Hva er det, lissom? Aldri hørt om.

Skrevet
Det koster deg tydeligvis også bare en kald vaffel å ignorere norsk språktradisjon. Norsk? Hva er det, lissom? Aldri hørt om.

Og det koster deg en kald vaffel å innse at språk og kultur er i stadig endring, og at man ikke forkaster en språktradisjon ved å slutte å bruke enkelte ord. (Du bruker kanskje alle norske ord, du? ;) )

Skrevet
Og det koster deg en kald vaffel å innse at språk og kultur er i stadig endring, og at man ikke forkaster en språktradisjon ved å slutte å bruke enkelte ord. (Du bruker kanskje alle norske ord, du?  ;) )

Man forkaster åpenbart en språktradisjon, når man anser denne for å være selvfølgelig underlegen en annen språktradisjon. Spørsmålet er bare hvorfor dette er så selvsagt.

Gjest glamourgirl
Skrevet

Jaha...

Skrevet
Man forkaster åpenbart en språktradisjon, når man anser denne for å være selvfølgelig underlegen en annen språktradisjon. Spørsmålet er bare hvorfor dette er så selvsagt.

For min del ser jeg det som selvsagt å tilpasse språket og kulturen til samtiden. Ettersom vi nå bor i en globalisert verden der ulike kulturer har innvirkning på hverandre, synes jeg det er naturlig at språket også preges av dette.

At ikke jeg bruker "neger" er fordi det kan virke støtende på den gruppen det gjelder, uavhengig av hvorfor de blir støtt av ordet. Jeg har ikke et så stort behov for å bruke akkurat dèt ordet.

Skrevet

Når denne tilpasningen forventes å være ensidig, i betydningen vi skal tilpasse oss dem, er det en (u?)bevisst forkastelse av egen språktradisjon til fordel for en annen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...