Gå til innhold

Ordet "neger"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er ikke poenget at man er så pisse opptatt av å være politisk korrekt at man glemmer alt annet? Og at man i sin iver etter å ta avstand fra rasisme ikke mister gangsynet? All verdens nytale kan jo ikke avskaffe at det finnes mennesker som liker å plage andre. De fleste negre som jeg kjenner tenker som så at det avhenger av intensjonene: er intensjonen å formidle noe negativt, er det negativt - men slik er det jo med alle ord.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Svart dekker ikke, fordi neger tradisjonelt henviser til mennesker av afrikansk avstamning - ikke tamiler, australnegre eller andre svarte folkeslag - i tillegg til at de fleste negre ikke er svarte.

Tror det er viktigere å ta mobberne enn verktøyene.

nå er faktisk ikke alle ikke-hvite afrikanere å regne som neger heller, om du først skal bruke ordet, så er det faktisk forskjell på fargen til en neger og en brun tamil eller en ikke-hvit-australier.

neger har svart eller (meget) mørkebrun hudfarge og kommer opprinnelig fra afrika SØR FOR SAHARA, så ikke alle afrikanere er negere, ei heller de som ikke er hvite.

så sånn sett så er nok svart mer dekkende, om man skal pukke på det, en afrikansk. dersom man da ikke i tillegg vet at personen kommer fra afrika da, uavhengig av fargen.

men en tamil er ikke svart, ei heller indere, sånn sett så har ordet neger blitt brukt om langt fler en det EGENTLIG dekker dersom man skulle brukt ordet for det det er og ikke bruke det som ett samlebegrep på en bønsj med annen hudfarge.

og siden mange faktisk ikke vet hva ordet egentlig betyr engang og bruker det fritt om alle de mener kan se ut som en med annen hudfarge, så er ordet i stor grad blitt missbrukt også av de som ikke har ment det stygt.

jeg har blitt spyttet på fordi jeg var god venninde med ei med annen hudfarge, de spyttet og kjeftet fordi jeg hang sammen med en neger... hun hadde foreldre fra INDIA!!!

mobbing med ordet neger, brukt også om folk som faktisk ikke ER negere om man først skal bruke ordet.

for mange er ordet neger synonymt med farget annet en gul eller pakkis.

Endret av aline
Skrevet
nå er faktisk ikke alle ikke-hvite afrikanere å regne som neger heller, om du først skal bruke ordet, så er det faktisk forskjell på fargen til en neger og en brun tamil eller en ikke-hvit-australier.

neger har svart eller (meget) mørkebrun hudfarge og kommer opprinnelig fra afrika SØR FOR SAHARA, så ikke alle afrikanere er negere, ei heller de som ikke er hvite.

så sånn sett så er nok svart mer dekkende, om man skal pukke på det, en afrikansk. dersom man da ikke i tillegg vet at personen kommer fra afrika da, uavhengig av fargen.

men en tamil er ikke svart, ei heller indere, sånn sett så har ordet neger blitt brukt om langt fler en det EGENTLIG dekker dersom man skulle brukt ordet for det det er  og ikke bruke det som ett samlebegrep på en bønsj med annen hudfarge.

og siden mange faktisk ikke vet hva ordet egentlig betyr engang og bruker det fritt om alle de mener kan se ut som en med annen hudfarge, så er ordet i stor grad blitt missbrukt også av de som ikke har ment det stygt.

jeg har blitt spyttet på fordi jeg var god venninde med ei med annen hudfarge, de spyttet og kjeftet fordi jeg hang sammen med en neger... hun hadde foreldre fra INDIA!!!

mobbing med ordet neger, brukt også om folk som faktisk ikke ER negere om man først skal bruke ordet.

:klappe:

Skrevet

Jeg har fortsatt til gode å høre argumenter for at man kan bruke asiater og ikke afrikaner. (Evt. høre fra noen som kaller asiatere for gulinger.) Det er kanskje bare interessant med hudfarge når det gjelder de som er svarte?

Skrevet

Mobbing med ord neger forsvinner ikke ved å kalle en neger afrikaner. Dette fordi mobbing med ordet neger stammer fra et nedverdigende syn på folk med annen hudfarge.

Så for min del kan ordet neger gjerne bli avskaffet, men ikke på grunn av dine argumenter her. Så således er jeg enig i gjesten du siterte om at man heller må ta mobberene enn verktøyene.

Jævla muslim er tross alt den nye jævla neger. Jeg håper vi ikke kommer så langt at vi anser ordet muslim som lite pk. For da sier vi jo nesten indirekte at det å være muslim er lite pk. Selv om det ikke er det vi mener, men i en velmenende rosa pk-sky har folk en tendens til å snuble litt i beina.

Skrevet
Mobbing med ord neger forsvinner ikke ved å kalle en neger afrikaner. Dette fordi mobbing med ordet neger stammer fra et nedverdigende syn på folk med annen hudfarge.

Så for min del kan ordet neger gjerne bli avskaffet, men ikke på grunn av dine argumenter her. Så således er jeg enig i gjesten du siterte om at man heller må ta mobberene enn verktøyene.

Jævla muslim er tross alt den nye jævla neger. Jeg håper vi ikke kommer så langt at vi anser ordet muslim som lite pk. For da sier vi jo nesten indirekte at det å være muslim er lite pk. Selv om det ikke er det vi mener, men i en velmenende rosa pk-sky har folk en tendens til å snuble litt i beina.

skjønner hva du mener ja, og er helt enig i at vi må ta mobberne, men vil også fremheve at neger ikke er ett så utrolig nøytralt ord som mange vil ha det til, på lik linje med at pakkis, guling, svarting ikke er nøytrale ord rett og slett fordi de i veldig stor grad blir brukt nedsettende.

muslim og neger inneholder to forskjellige ting sånn sett, selv om jeg kan se at jævla muslim er det nye ja.

muslim beskriver en spesifikk trosretning på lik linje med kristen om man tilhører kristendom, jøde om man tilhører jødedom etc etc.

neger har man ikke tilsvarende ord for i andre folkegrupper, det er derfor jeg ikke helt ser nødvendigheten når det nå først ER ett ord mange av de det rammer helst ser at ikke blir brukt, og ihvertfall ikke uten å tenke seg litt om først.

Skrevet
neger har man ikke tilsvarende ord for i andre folkegrupper, det er derfor jeg ikke helt ser nødvendigheten når det nå først ER ett ord mange av de det rammer helst ser at ikke blir brukt, og ihvertfall ikke uten å tenke seg litt om først.

Det tilsvarande ordet for "neger" om oss kvite (rosa?) er "kaukaser". Ikkje så ofte brukt, kanskje (sjølv om eg har sett det brukt i ein del skjema der folkegrupper skal fyllast ut) men det er der. Eit heilt nøytralt ord som beskriv kvite europearar, afrikanarar, amerikanarar - alle kvite.

"Neger" er for meg like nøytralt som "kaukaser", "nigger" er det ikkje. No er det likevel ikkje om å gjera for meg å bruka ordet neger (dei få gongane eg skulle ha bruk for det) men eg har enno ikkje sett eit fullgodt ord som erstatning for det.

Svart? Ikkje alle negrar er svarte. Ikkje ein gong mørkebrune.

Brun? Farga? Då får du med mange meir. Opp til alle, bortsett frå kvite.

Afrikanar? I så fall, kvifor kallar me ikkje (kvite) amerikanarar for europearar? Og ikkje kun dei innfødte amerikanarane for amerikanarar?

Kvifor skal me ikkje kunna kalla negrar for afrikanarar, når det ikkje ser ut til å vera problem med å kalla dei gule for asiatar? Det høyrest jo litt rart ut? Men - historisk sett har det jo budd mange kvite i Afrika, lenge. Ikkje så mange i Asia. Kanskje noko av grunnen er der? Og kanskje det er grunnen til at me ikkje først og fremst tenker på dei innfødte når me snakkar om amerikanarar og australiarar òg.

Apropos asiat: Når eg høyrer det ordet, så tenker eg først og fremst på dei som er gule i huden, sjølv om det finst andre hudfargar i asia òg. Kvifor det tru? På grunn av årelang tradisjon for den samanhengen?

Uansett, å la eit anna ord som har vore i bruk heile tida overta for ordet neger kan vera problematisk, på grunn av dei andre tydingane det andre ordet har frå før. Til dømes, for meg er afrikanar ein frå afrika, sjølv om han måtte vera kvit. Hadde ein snakka om afrikansk avstamming hadde eg nok meir tenkt på negrar, uansett hudfarge. Snakkar ein om svarte, tenker eg på dei som faktisk er svarte eller svært mørkhuda, og ikkje dei negrane som er lysare i huda.

Så - eg for min del ser ikkje at det finst eit ord som er ei fullgod erstatning for neger. Eit eksisterande ord kan kanskje blir det med tida, men det er det ikkje no. Finst det noko ord på eitt eller anna afrikansk språk som beskriv negrar på same måte som det på nøytral måte blir brukt her? Inuittar er jo ordet inuittane brukar om seg sjølv, og slik sett er fullgod erstatning for eskimoar.

Så litt eg lurar på:

Då det litt tidlegare i tråden her var snakk om å læra ordet "neger" til born, så vart det forsterka med negative ord for å visa kor forferdeleg det er. Kvifor det? Var det ikkje så at "neger" var gale nok i seg sjølv? Guttunge, geni, advokat, forsikringsselskap, bussjåfør - alt dette er ord som er heilt greie å bruka, og det er ikkje noko negativt i dei - men så klart, om det set ordet "jævla" framfor så får det jo ein viss negativ klang...

Gjest Kaffomann
Skrevet

Et poeng med "afrikaner", Crazee. Hvis neger er rasisitisk, så er i hvert fall det å tilsynelatende tro at alle afrikanere er svarte, kunnskapsløst.

Skrevet
Det tilsvarande ordet for "neger" om oss kvite (rosa?) er "kaukaser". Ikkje så ofte brukt, kanskje (sjølv om eg har sett det brukt i ein del skjema der folkegrupper skal fyllast ut) men det er der. Eit heilt nøytralt ord som beskriv kvite europearar, afrikanarar, amerikanarar - alle kvite.

...

Så litt eg lurar på:

Då det litt tidlegare i tråden her var snakk om å læra ordet "neger" til born, så vart det forsterka med negative ord for å visa kor forferdeleg det er. Kvifor det? Var det ikkje så at "neger" var gale nok i seg sjølv? Guttunge, geni, advokat, forsikringsselskap, bussjåfør - alt dette er ord som er heilt greie å bruka, og det er ikkje noko negativt i dei - men så klart, om det set ordet "jævla" framfor så får det jo ein viss negativ klang...

hvorfor har det seg da slik at man trenger å bruke neger mens kaukaser ikke er noe veldig mange føler det helt store behovet for å bruke?

hva sier vi om kaukasere da?

hvite? europeere, om de er derfra? amerikanere, om de er derifra?

siden det ikke er andre "hudfarger" eller "områder" man trenger spesifikke ord for å kunne snakke om og med, hvorfor er det så vesentlig for akkurat målgruppen negere?

svar på det du spurte på sist, det var jeg som slang på faens neger i tillegg, men det var rett og slett fordi det også ble nevnt, og lærer man barnehagenbarn om flere ord som kan være negative, så skal man ikke se bortifra at de kan bruke dem sammen, noe som igjen kan vise en dobbelt negativ sak.

jeg synes ikke neger er ett ord man trenger å bruke eller lære andre at man fint kan bruke, fordi jeg vet at mange som hører til under ordets beskrivelse helst ser at man ikke bruker ordet.

jeg synes ikke faen er ett ord man trenger å bruke og ihvertfall ikke tillate barn å bruke, dette pga min egen oppfatning av hva som er pent eller ikke. ergo er det forskjellige ord, med forskjellig betydning og forskjellige grunner til at jeg ihvertfall, ikke er positiv til bruken.

setter man da f.eks sammen ordet faens eller jævla, som vel er ganske allmenkjent negativt ladede ord, med ett ord som noen oppfatter som nøytralt mens andre (en stor gruppe av de det rammer) oppfatter som nedtrykkende, så forværrer man jo bare det negative i det siste ordet som i utgangspunktet er nedtrykkende i seg selv.

så jeg synes altså ikke neger i seg selv er ett nøytralt ord, uten at jeg synes det er ett banneord, men det er ett ord som er brukt for mye nedlatende og negativt, og forsterkes bare i den retning når man bruker skjellsord i samspill med ordet.

Skrevet
Et poeng med "afrikaner", Crazee. Hvis neger er rasisitisk, så er i hvert fall det å tilsynelatende tro at alle afrikanere er svarte, kunnskapsløst.

Like kunnskapsløst som å tro at alle afrikanere er negere?

Skrevet

Collin Powel kan forsåvidt kalle seg afro-american. men av farge er han ikke mye svart! Han har nesten hvit hud, men med negroide trekk (og er forøvrig en person som har fått mye ut av livet sitt).

Ikke alle afrikanere er negre, ikke alle negre er sorte, og ikke alle negre kommer fra USA eller afrika - og langt fra alle negre bekymrer seg om ordet neger.

Skrevet

VIS RESPEKT, KJERP DERE! :frustrert:

(heia, aline! godt vi har deg i denne tråden)

Skrevet
hvorfor har det seg da slik at man trenger å bruke neger mens kaukaser ikke er noe veldig mange føler det helt store behovet for å bruke?

hva sier vi om kaukasere da?

hvite? europeere, om de er derfra? amerikanere, om de er derifra?

siden det ikke er andre "hudfarger" eller "områder" man trenger spesifikke ord for å kunne snakke om og med, hvorfor er det så vesentlig for akkurat målgruppen negere?

Eg har ingen problem med å snakka om kaukaser på same måte som neger. Skal eg skilja kaukasiske menneske frå andre, så er i grunnen kaukaser eit naturleg ord å bruka. Kvifor er det så slik at kaukaser er så sjeldan i bruk av oss, i motsetning til t.d. neger? Eg vil tru det er så enkelt fordi kaukaserane, det er "oss" det, og når me snakkar om andre, så er det implisitt om "oss" når ikkje anna vert nemnd. Hadde eg vore ein annan stadi verda, og/eller hadde eg vore av eit anna folkeslag, så kunne situasjonen lett vore ein annan. Kva seier t.d. asiatar (i Asia) om oss? Ikkje-kaukasiske afrikanarar i Afrika? Kaukaser? Kvit? Eller noko anna? Eg veit det finst ord i kategorien "noko anna" som blir brukt om oss, rundt om på kloden.

Likevel, kvit blir nok ofte brukt som eit synonym for kaukaser, tenker eg. Er det 100% overlapp der, eller kva andre folkeslag er kvite? (Og, er alle kaukasarar kvite? Eg trur det...)

Når det er sagt, må eg igjen få seia at det er ikkje om å gjera for meg å bruka ordet neger. Det er trist at det ordet skal vera så tabubelagt, men eg har ikkje noko problem med idéen om å bytta det ut med eit anna ord. problemet oppstår når det er snakk om å bytta det ut med ord som allereie har ei anna meining - då blir det litt konfliktar...

Afrikanar og svart har allereie andre meiningar, og det blir litt problem å legga ei anna meining i dei orda.

Hadde ein teke eit ord som "afro" derimot - greit, det er ei eksisterande forstaving, men som ord i seg sjølv har det ikkje noko meining? Men det viser til afrikansk/negroid avstamming; afro-amerikansk, afrofrisyre - så det har allereie den fordelen. Ei slik erstatning hadde eg ikkje hatt problem med, det kunne gått inn som eit fullgodt synonym utan bagasje. (Eller eit anna ord, gjerne med afrikanske røter.)

Skrevet
Collin Powel kan forsåvidt kalle seg afro-american. men av farge er han ikke mye svart! Han har nesten hvit hud, men med negroide trekk (og er forøvrig en person som har fått mye ut av livet sitt).

Ikke alle afrikanere er negre, ikke alle negre er sorte, og ikke alle negre kommer fra USA eller afrika - og langt fra alle negre bekymrer seg om ordet neger.

Fullstendig feil! Det er respektløst å kalle noen for "neger".

Skrevet

problemet slik jeg ser det er ikke at det er tabubelagt, men heller at det er ett ord som har både blitt missbrukt og blir satt i sammenheng med for mange negative settinger, slik sett så sårer, ryster eller skaper vi en annen negativ reaksjon hos mange av de som går under betegnelsen (og nei, selvsagt reagerer ikke ALLE som går under neger på ordet, det er ikke poenget, det er aldri ALLE sånn eller slik), og da ser jeg ikke grunnen til å bruke det.

vi bruker ikke kaukaser nei, fordi vi ikke trenger det.

men vi snakker jo om andre som "oss", vi forklarer jo mennesker som er hvite også, beskriver dem slik at andre skjønner hvem vi mener.. og dette klarer vi altså helt fint uten å måtte forklare at det er han kaukaseren der borte. hvorfor er det annerledes?

at de ser ut som oss, i norge, hvor det faktisk er rimelig mange flere "som oss", joda, det gjør vel at det er naturlig å ikke forklare mer så lenge det ikke er noen som skiller seg fra oss, men vi snakker om asiatere uten å måtte betegne dem som gulinger, vi omtaler indere uten å trenge ett eget ord på verken dem eller andre med annen hudfarge som ikke faller innunder betegnelsen neger.

hadde det vært ett viktig ord som vi aktivt brukte tilsvarende om andre folkegrupper også, så hadde jeg kanskje sett en større viktighet av å få ordet nøytralt (jeg vet at mange mener det ER nøytralt, men det er jeg totalt uenig i, jeg ser at det KUNNE VÆRT det, men det er en lang vei dit uansett om den veien er verd å gå eller ikke), men siden vi helt fint klarer å ikke ha ett tilsvarende ord om utallige andre, og har opptil flere ord man kan bruke istedenfor, så synes jeg det er viktig å respektere at så lenge det for mange av de vi bruker ordet om, som helst ser at vi lar det vær pga deres følelser rundt ordet og bruken, så bruker vi andre ord.

eller, jeg velger ihvertfall å utvise den respekten, rett og slett fordi det verken gjør språket mitt mindre fargerikt eller hemmer meg i kommunikasjonen min med andre på noen måte.

og tro meg, jeg snakker om, med og forklarer utseendetmessig om mennesker som faller innunder betegnelsen neger, ofte, uten at det oppstår noen problemer med det på noen måte, helt uten å trenge å nevne ordet neger.

jeg vet heller ikke hva ikke-hvite folkeslag bruker av ord om oss som faller innunder ordet kaukaser, men ett for meg viktig poeng der er at vi ikke har noen negativ historie rundt verken fargen vår, opprinnelsen vår eller ord som omtaler dette på en negativ måte.

jeg synes på ingen måte det er negativt å være verken svart, brun eller andre farger, men jeg vet at det HAR vært, og for mange ER ett problem pga diskriminering både i forhold til jobbrelaterte settinger, sosiale settinger og mange andre settinger. og vet vi da at mange innen en gruppe som både har hatt det og har det tøffere en "oss", ønsker at det heller brukes ord som svart eller afrikansk eller lignende, så synes jeg det er på sin plass å vise den respekten å følge det.

Skrevet

Jeg bruker gjerne ordet neger, h*n svarte, mørke, hvite etc.

Har ikke fått refs for det...kanskje det er mer akseptert fordi jeg er halvt asiatisk? Er veldig "norsk", men er vel mer gyllen enn gjennomsnittet(utenom de som sprayer seg oransje da)

Skrevet
Kva seier t.d. asiatar (i Asia) om oss? Ikkje-kaukasiske afrikanarar i Afrika? Kaukaser? Kvit? Eller noko anna?

Som oftest europeer eller amerikaner.

Skrevet
Jeg bruker gjerne ordet neger, h*n svarte, mørke, hvite etc.

Har ikke fått refs for det...kanskje det er mer akseptert fordi jeg er halvt asiatisk? Er veldig "norsk", men er vel mer gyllen enn gjennomsnittet(utenom de som sprayer seg oransje da)

Sier du også "han gule?"

Skrevet

Det kan jeg godt, men jeg er jo hun halvgule selv :ler:

Jeg tar ikke meg selv så høytidelig, og dem som hører meg si tar det ikke opp som noe rasistisk.

Men ordet "nigger" er grufullt. Det bruker jeg ALDRI!

Skrevet (endret)
hadde ikke Hans syntes at grønn var ett ok ord, så hadde det på en måte vært en helt annen sak, dersom grønn var blitt brukt som ett skjellsord og hatt en historisk negativ bruk, så hadde det vært mer inne på hva jeg oppfatter som det vi snakker om.

Så det er altså ordets kulturspråklige betydning som er viktig for deg? Slik at ordets betydning er å finne i ordets kulturelle historie? I så måte synes jeg du spytter på norsk språkkultur. I norsk språkkultur har aldri ordet neger hatt en negativ ordlyd. Tvert i mot. I norsk språkkultur er ordet neger et nøytralt og deskriptivt ord som betegner et folkeslag.

Problemet, slik jeg ser det, er at ordet neger i andre og større språkkulturer enn det norske er negativt ladet. Slik er det overhodet ikke i den norske språkkulturen. Når representanter for et internasjonalt folkeslag, på bakgrunn av et annet folks språkhistorie, hevder at det norske ordet neger er et negativt ladet ord, viser de ingen respekt for den norske språkkulturen.

Når du, Aline, stiller deg bak dette folkeslagets krav om at den norske språkkulturen skal tilpasses dette folkets internasjonale, da begår du et forræderi mot ditt eget folks språkkultur.

jeg er nok en av de forferdelige som er politisk korrekte, men heller det en hensynsløs ovenfor folk som ikke trenger skit.

Jeg tror vi kan fastslå at en språklig revolusjon i Norge ikke er på prioriteringslista til de nevnte folkeslag. I dette folkets øyne er Norge, og det norske folk, for en ubetydelighet å regne. Slik sett er det ganske imponerende hvor mye innvandringstilhengerne klarer å blåse denne saken opp. Fjorten sider og tellende. Hva faen er det for noe?

Endret av Bønna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...