Gå til innhold

Ordet "neger"

Fremhevede innlegg

Skrevet
"Hvem er Ola?"

"Han fyren med buksa, vettu. Han som alltid sitter nederst i salen. Han med lua, husker du ikke han?"

"hmm, nei. Sitter han ved siden av han svarte?"

"Nei, Ola er han svarte."

"Åja, hvorfor sa du ikke det med en gang?"

Ja, den situasjonen er jeg ofte i. Og om jeg var det ville det nok vært naturlig å si: "Han med den stripete skjorten" fremfor "han med buksa" (Men du er kanskje ikke så flink til å forklare. ;) )

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes det er ille at det finnes folk som absolutt skal bruke begrep som kan, og som mest sannsynlig vil, være støtende for de som blir omtalt.

Jeg spurte tidligere dette, men fikk ikke svar:

Dere som bruker "neger," bruker dere også "guling?" Hvis dere sier "asiater" så er det vel ikke vanskeligere å bruke "afrikaner?"

Skrevet

Jeg kaller dem for degos jeg, alle som ikke har blondt hår og blå øyne. De ser jo helt like ut alle sammen. :ironi:

Skrevet
Ja, den situasjonen er jeg ofte i. Og om jeg var det ville det nok vært naturlig å si: "Han med den stripete skjorten" fremfor "han med buksa" (Men du er kanskje ikke så flink til å forklare.  ;) )

Stripete skjorte? Mener du meg? Eller mener du Ola som er adoptert fra Brasil? Fredrik bruker forresten også stripte skjorte. Hva han brukte i dag derimot, husker jeg ikke. Så mens du må gå gjennom alle som vanligvis går med stripete skjorte (nesten alle?), velger jeg heller å si at jeg prater om han svarte (hvis da folk ikke vet at han heter Ola og er adoptert fra Brasil, eller det er mange svarte i klassen). Men nå ser ikke jeg noe galt i at folk har mørkere hud. Gjør du? Siden du på død og liv forsøker å ikke beskrive noen ved hjelp av hudfargen, mener jeg.

Ellers kjenner jeg en som heter Lars. Hvem er Lars, sier noen av og til. Det er han med det røde håret, sier jeg. Åja, sier folk da. Kanskje jeg bør vurdere å si noe annet? Han europeeren, kanskje?

Skrevet

Dere som bruker "neger," bruker dere også "guling?" Hvis dere sier "asiater" så er det vel ikke vanskeligere å bruke "afrikaner?"

Naboen min er vietnameser. Han omtaler seg selv som gulingen.

Skrevet

Vel, jeg er også vietnamesisk, og liker ikke det uttrykket. (Du får bare tro at jeg er fra Drammen om du vil.)

Skrevet

sier du da også guling til og om alle asiatere?

man sier ikke alltid ting til folk selv om de sier det selv.

sier ei venninde av meg at hu er feit som en gris, så betyr ikke nødvendigvis det at verken hun eller andre på hennes størrelse hadde syntes det var helt greit om JEG kalte dem feite som griser. det er på en måte en forskjell.

Skrevet
Stripete skjorte? Mener du meg? Eller mener du Ola som er adoptert fra Brasil? Fredrik bruker forresten også stripte skjorte. Hva han brukte i dag derimot, husker jeg ikke. Så mens du må gå gjennom alle som vanligvis går med stripete skjorte (nesten alle?), velger jeg heller å si at jeg prater om han svarte (hvis da folk ikke vet at han heter Ola og er adoptert fra Brasil, eller det er mange svarte i klassen). Men nå ser ikke jeg noe galt i at folk har mørkere hud. Gjør du? Siden du på død og liv forsøker å ikke beskrive noen ved hjelp av hudfargen, mener jeg.

Ellers kjenner jeg en som heter Lars. Hvem er Lars, sier noen av og til. Det er han med det røde håret, sier jeg. Åja, sier folk da. Kanskje jeg bør vurdere å si noe annet? Han europeeren, kanskje?

Jeg synes faktisk ikke at jeg er i slike situasjoner så ofte, men javel, om du er det så får du gjøre som du synes er best. Det er ikke snakk om å på død og liv unngå å nevne hudfargen, men det er ikke nødvendigvis det jeg først legger vekt på. Jeg har faktisk en gang ikke reagert på en som var mørkhudet hadde helt lyse foreldre, og ble overrasket da jeg fikk vite at han var adoptert. (Jeg innser at det selvfølgelig var åpenlyst, men jeg tenke ikke over det.)

Gjest mennesker er rare
Skrevet

Synd at enkelte skal være så sta at de ikke skjønner at de har tapt. Og drite seg enda mer ut, uten helt å forstå at de gjør det selv..uff da :forvirret:

Skrevet

:klappe::klappe::Nikke:

Skrevet

Det er eit blogginnlegg eg tenker på når eg les denne diskusjonen: Min kone er neger. Og i det innlegget stiller han eit spørsmål som kanskje er viktig å få svar på: Kva ord skal erstatta "neger"? Kva ord er det som gir same meining, ikkjemindre, ikkje meir, men same meining? (På same måte som "lapp" er erstatta av "same".)

Dersom eit slikt ord finst, så bør vel diskusjonen løysast greit, kanskje?

Skrevet
Det er eit blogginnlegg eg tenker på når eg les denne diskusjonen: Min kone er neger. Og i det innlegget stiller han eit spørsmål som kanskje er viktig å få svar på: Kva ord skal erstatta "neger"? Kva ord er det som gir same meining, ikkjemindre, ikkje meir, men same meining? (På same måte som "lapp" er erstatta av "same".)

Dersom eit slikt ord finst, så bør vel diskusjonen løysast greit, kanskje?

ett annet spørsmål da, er jo hvorfor vi MÅ bruke ordet neger når vi ikke har noen tilsvarende på utrolig mange andre folkegrupper.

svart er en god dekning av ordet neger, selv om det ikke beskriver helt det samme da negroide trekk også innebærer den spesielle neseformen etc.

har forøvrig en mor som er gift med en neger, hun bruker ikke ordet neger og klarer helt fint å forklare folk hvem han er og hva han er og hvordan han både ser ut og er fra helt uten å bruke ordet, så det må faktisk finnes alternativer til ordet.

Skrevet
ett annet spørsmål da, er jo hvorfor vi MÅ bruke ordet neger når vi ikke har noen tilsvarende på utrolig mange andre folkegrupper.

Et viktig poeng som ingen vil innse. I Punktom sitt eksempel, for eksempel, ville det vært naturlig å beskrive "Ola" som gulingen eller asiateren dersom han var asiatisk og ikke "neger?"

Skrevet
Vi hadde faktisk en diskusjon på det på siste personalmøte. Og ble enige om at vi ønsker å berike språket, ikke begrense det. Og vi ønsker å gi barna et skikkelig ordforråd. Ordet neger står i ordbøkene. På lik linje med ord som fex dust, faen, lyktestolpe, sex, fryser, europeer, snill og melk. Det er et helt vanlige ord.

Så barna får lov til å beskrive andre som duster?

Skrevet (endret)
Vi hadde faktisk en diskusjon på det på siste personalmøte. Og ble enige om at vi ønsker å berike språket, ikke begrense det. Og vi ønsker å gi barna et skikkelig ordforråd. Ordet neger står i ordbøkene. På lik linje med ord som fex dust, faen, lyktestolpe, sex, fryser, europeer, snill og melk. Det er et helt vanlige ord.

Mener du at ordet "neger" ble spesifikt diskutert? Eller er det bare du som tror at neger er del av et rikt språk?

Endret av Pheps
Skrevet

så det vil si at dere i deres barnehage lærer barna at alle ord som står i ordbøkene er greie å bruke uansett?

selv når ordbøkene sier at de kan være sånn eller slik?

jeg ville faktisk ha steilet om jeg sendte barna mine i en barnehage og de kom hjem og snakket om faens negere, for siden både faen og neger er berikende ord, så kan de bruke begge da vel?

svarting, neger, faen, fit*e, pik*, horeunge/horunge, etc etc

det er endel ord som man kan finne i ordbøker som likevel ikke nødvendigvis er noe vi vel ønsker at ungene våre skal bruke aktivt i språket sitt.

jeg ser ikke på det å bruke faen som en berikelse av språket, ei heller svarting eller neger. forskjellige ord, betyr forskjellige ting, men alle ord som skaper en negativ reaksjon som er unødvendig slik jeg ser det.

det dere blir enige om på disse personalmøtene, får foreldrene til barna dere beriker, ta del i hva de synes om det?

Skrevet

det dere blir enige om på disse personalmøtene, får foreldrene til barna dere beriker, ta del i hva de synes om det?

Det tviler jeg STERKT på. Akkurat slik som hun sikkert ikke bruker "neger" om hun står omgitt av ukjente svarte mennesker. Ungene i denne barnehagen får nok ikke bare et faens rikt språk, dustene får også lært dobbeltmoral i ung alder.

Jeg hadde også steilet om jeg fikk vite at personalet brukte ord som "neger". Hadde vel ikke blitt overbegeistret om de gikk rundt og brukte "dust" eller "faen" heller da...

Skrevet

Ærlig talt.....

Hvorfor ble dette en diskusjon om min jobb?

Skrevet

og i barnehagen er vel ikke akkurat barna kommet så langt at de klarer å lese situasjoner på lik linje med voksne, ergo trodde jeg at man var litt forsiktig med å lære dem ord som jeg ihvertfall oppfatter mange foreldre prøver å spare barna for...

som f.eks faen, jævel etc.

og selv om en voksen med forståelse for kommunikasjon og hva slags konsekvenser bruk av forskjellige ord kan skape (eller burde være nogenlunde klar over det ihvertfall) velger å bruke ord som faen, neger, dust og liknende i sin berikelse av språket, så synes jeg det er skummelt å lære barn som ikke har den forståelsen for hva konsekvensen kan være, at det er helt greit.

om man som voksen selv ikke ofte er sammen med mange svarte, så kan barna være det.

om man selv da mener at man ville brukt ordet fritt også om man kom i settingen der man er omgitt av mange svarte mennesker, er ett valg man tar selv med forståelse for at det å bruke det kan både såre og provosere, er en ting.

men å ikke tenke på at barn kan bli satt i samme situasjon...

og det er foreldrene som kommer til å få føle en evt vrede, provokasjon eller sårethet mot seg.

så om barnehagebarna deres løper rundt og kauker "se han negern der a!" så er det barnet og dets foreldre som evt for oppleve konsekvensen dersom det kommer i møte med svarte som faktisk er blant de som ordbøker og leksikon skriver om som opplever dette som nedtrykkende og negativt.

eller enda værre, siden faen er lov å bruke og og berikende faktisk, (mange barn synes faen er ett spennende ord og bruker det gjerne før de forstår hva det betyr og hvordan det oppfattes) så kan de faktisk finne på å kauke "se han faens negern der a mamma!" ...

uten å mene noe stygt med det, for han har jo lært i barnehagen at både faen og neger er berikende ord....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...