Gå til innhold

Ordet "neger"

Fremhevede innlegg

Skrevet
Så du vil da trenger en tilbakemelding fra alle mørkhudede før du skjønner det?

ja, ja den dagen du får en mørkhudet jente eller gutt i barnehagen og omtaler henne som negerjenbta/gutten regner jeg med at det går et lys opp for deg.

Du burde ikke være så sta , du er rett og slett uopplyst og det er synd

du burde ikke drive med personangrep, prøver du deg på andre enn meg vil du bare bli moderert bort :tunge1:

Og dessuten skulle jeg like å møte TO -2- negere som syns ordet er fælt. Da hadde jeg vært fornøyd ;)

Og hva pokker vet du om hvilke barn jeg har på min jobb? Tenk om jeg jobber i en negerbarnehage?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke ment som personangrep.

jeg er mørkhudet , men jeg har en snorsk hvit mor. Jeg er mest sannsynlig en av de du ville kalle neger og jeg liker ikke det ordet. Holder det for deg`?

Skrevet
Jeg lærer barna i barnehagen å bruke ord som er vanlig i norsk dagligtale.

Kan ikke dere tanter gjøre det dere skal gjøre: leke med barna våre. Vi kan lære dem selv.

Skrevet
Kan ikke dere tanter gjøre det dere skal gjøre: leke med barna våre. Vi kan lære dem selv.

hi hi tror du at det der skulle provosere meg?? *ROTFL*

Skrevet
Det er ikke ment som personangrep.

jeg er mørkhudet , men jeg har en snorsk hvit mor. Jeg er mest sannsynlig en av de du ville kalle neger og jeg liker ikke det ordet. Holder det for deg`?

Hvorfor svarer du ikke på dette?

Skrevet

Svar:

Nei det holder ikke for meg. For alt jeg vet kan du være fra Drammen.

Skrevet

Er ikke fra Drammen med fra Frogner , men jeg liker fortsatt ikke at du omtaler meg som neger!!

Skrevet

Jeg har aldri kalt deg neger. Jeg antydet at du kunne være fra Drammen, er det også nedsettende?

Gjest Bellatrix
Skrevet
Svar:

Nei det holder ikke for meg. For alt jeg vet kan du være fra Drammen.

Så det å være fra Drammen og det å være mørkhudet er nødvendigvis to motsetninger?

Skrevet
Så det å være fra Drammen og det å være mørkhudet er nødvendigvis to motsetninger?

he he nei så klart ikke. På samme måte som jeg syns det blir helt feil å si "afrikaner" om negre, fordi man ikke trenger å være neger for å være fra Afrika.

Skrevet
Jeg har aldri kalt deg neger. Jeg antydet at du kunne være fra Drammen, er det også nedsettende?

Huff , nå spille du dum

Du kaller mørkhudede negere- det sier du selv at du gjør

jeg er i dine øyne mørkhudet, men jeg er ikke neger

Du kaller mørkhudede neger- jeg er mørkhudet , derfor er jeg en av de du kaller neger

jeg liker ikke å bli kalt neger!

Skrevet
he he nei så klart ikke. På samme måte som jeg syns det blir helt feil å si "afrikaner" om negre, fordi man ikke trenger å være neger for å være fra Afrika.

Så si svart, da. Verre er det ikke.

To leksikon om neger:

neger (av lat. 'svart'), betegnelse for den meget uensartede befolkningen med svart eller svartbrun hudfarge som befolker Afrika sør for Sahara, for etterkommere av afrikanske slaver overført til Amerika, og for folk av afrikansk opprinnelse andre steder i verden. De fleste steder foretrekkes ord som svart, afrikaner eller (i USA) afro-amerikaner (afrikansk-amerikaner) fremfor neger, som svært ofte oppfattes som en rasistisk og nedsettende betegnelse.

Store norske

negroid negeraktig, negerlignende. Betegnelsen neger har sitt opphav i slaveri- og kolonitiden og ble brukt om menneskene som ble revet bort fra sine landsbyer på Afrika-kysten og solgt som slaver i Amerika. Dette har i dag en negativ betydning for mange, og det anbefales heller å bruke ordet "svart" eller referere til nasjonalitet eller geografisk opphav, f.eks. "nigerianer" eller "afrikaner".

caplex

Så er du ikke oppdatert på slik, vennligst hold deg til lek, og la andre ta seg av læring.

Skrevet

To leksikon om neger:

Store norske

caplex

Så er du ikke oppdatert på slik, vennligst hold deg til lek, og la andre ta seg av læring.

Holder dette for deg da Evelina?

og jeg skjønner ikke hvorfor du sier jeg er vanskelig? Jeg sier at jeg opplever det som nedsettende

Skrevet

To leksikon om neger:

Store norske

caplex

men du skjønner det at disse som skriver sånne leksikon og ordbøker har antagelig bare funnet opp i sine små, overdrevent politiske korrekte hoder at dette er negativt... det at to relativt store leksikon/ordbøker skriver dette, sier ingenting, de vet ingenting de som skriver disse.

så nei, det må komme fra to negere, og det kan jo ikke komme her inne, for da kan man være fra drammen og da er man jo ikke neger. :ler:

men, direkte spørsmål som jeg egentlig har stilt flere ganger og aldri fått svar på:

dere som bruker ordet neger aktivt, f.eks deg Evelina, bruker dere ordet også om og til svarte du ikke kjenner?

bruker du/dere ordet selv om du/dere er blant en gjeng svarte mennesker du ikke kjenner og ikke vet hvordan reagerer på ordet? slik at de hører det?

Skrevet

Nå er ikke ordet neger det jeg bruker aller mest i dagligtalen. SÅ så veldig konkret kan jeg nok ikke svare deg på spørsmålene dine. Alt jeg sier, er at dersom det skulle falle seg naturlig, ville jeg etter all sannsynlighet brukt ordet neger, også etter å ha deltatt i denne diskusjonen. For meg er svart langt mer nedsettende, og noe jeg velger å ikke bruke.

Skrevet
Nå er ikke ordet neger det jeg bruker aller mest i dagligtalen. SÅ så veldig konkret kan jeg nok ikke svare deg på spørsmålene dine. Alt jeg sier, er at dersom det skulle falle seg naturlig, ville jeg etter all sannsynlighet brukt ordet neger, også etter å ha deltatt i denne diskusjonen. For meg er svart langt mer nedsettende, og noe jeg velger å ikke bruke.

:overrasket: Du skal bare være stå altså.

Du har bedt om dokumentasjon om jhvor vi har det fra at ord4et er nedsettende.

2 ordbøker

2 leksikon

og en farget fra frogner

men dette holder ikke for deg? med andre ord du har bestemt detg at du ikke synes det er nedsettende

Skrevet

og dersom du trengte å forklare hvem du snakket om, så ville du uten restriksjoner brukt ordet neger sammen med en gjeng svarte mennesker du ikke kjenner.

det er det svaret jeg søkte, jeg tror nemlig ikke jeg ville fått det svaret fra mange som er "forkjempere" for bruken av ordet.

enten fordi mange av dem ikke omgåes mange svarte? eller fordi de faktisk DA ikke ville brukt det. bare mine erfaringer og fordommer. ;)

Gjest amerikastudent
Skrevet
og dersom du trengte å forklare hvem du snakket om, så ville du uten restriksjoner brukt ordet neger sammen med en gjeng svarte mennesker du ikke kjenner.

det er det svaret jeg søkte, jeg tror nemlig ikke jeg ville fått det svaret fra mange som er "forkjempere" for bruken av ordet.

enten fordi mange av dem ikke omgåes mange svarte? eller fordi de faktisk DA ikke ville brukt det. bare mine erfaringer og fordommer. ;)

Ja, det er rart det der... Selv den største neger-forkjemperen vet plutselig hva som er sosialt akseptert og hva som ikke er det hvis h*n blir plassert i riktig kontekst.

Dette handler ikke bare om empati og evnen til å se på ting fra andres perspektiv, men også sosiale antenner. Og muligens evnen til logisk resonnering.

Gjest amerikastudent
Skrevet
Jeg lærer barna i barnehagen å bruke ord som er vanlig i norsk dagligtale.

At noe står i en norsk ordbok eller to, er ikke ensbetydende med at hele den negriode befolkning er enig i det.

Du lærer barn å si "neger"??? Jeg håper virkelig at du bare sier det for å provosere. Ellers så håper jeg at noen oppegående negerforeldre eller andre klager til barnehage-bestyreren. Herregud.

Hvis det hadde vært svarte barn i barnehagen din (hvilket jeg håper ikke er tilfelle), så driver du - en voksen, med skjult mobbing av et barn du har ansvaret for....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...