Gå til innhold

Ordet "neger"

Fremhevede innlegg

Skrevet
vel, som en person som ikke finnes flau over å være politisk korrekt når det gjelder spesiellt slike ting som dette, så må jeg jo bare fortelle deg at det er faktisk ikke snakk om at vi i denne tråden er de som kommer på banen og prøver å bannlyse ordet, det er i min  verden en allmenn viten at mange av de som ordet snakker om, ikke ønsker det brukt!

Greit nok at mange ikke ønsker det brukt, men det er vitterlig ingen grunn til å slutte å bruke det. Dersom ethvert omstridt ord skal lukes ut fordi noen føler seg støtt av det vil man efterhvert tappe sproget for såpass mange ord at det eneste man sitter igjen med er slikt som "bord", "stol", "person" osv.

men jøss, at du driter i om du sårer andre og gir beng i om noen som er blitt mobbet i årevis, har foreldre som har blitt rakket ned på med dette ordet og besteforeldre som har hatt det like ille, i sammensetning med ordet helst ser at vi ikke bruker det lenger, det er jo ditt problem, ikke mitt.

Jeg tror du sterkt overdriver ordets betydning. Du fremstiller det som om de fleste negere er blitt mobbet i årevis og vrir seg i smerte hver gang de hører begrepet. Så galt tror jeg det ikke er.

Og igjen, bare fordi noen ikke liker et ord er ingen grunn til å skulle luke det ut.

Forøvrig tar du også feil på det siste punktet. Det er ikke mitt problem, for jeg stiller meg ganske likegyldig til det. ;)

om det å ha en dose empati er det samme som å være overdrevent politisk korrekt, så er jeg jaggu overdrevent politisk korrekt any day fremfor å gi pokker i alle andre en seg selv.

Greit nok å ha litt empati, men dersom det innebærer å luke ut ethvert ord fordi en eller annen føler seg støtt av det, så har det gått fra det empatiske til det latterlige. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Okey.. Selv ville jeg vært flau av å tilhøre deres gruppe... Sjelden har jeg sett noen bli så slaktet i diskusjoner på KG.

Ja dere har vært utrolig effektive og totalt nedkjempet "fienden" deres her i tråden............ :ler:

Skrevet
Greit nok at mange ikke ønsker det brukt, men det er vitterlig ingen grunn til å slutte å bruke det. Dersom ethvert omstridt ord skal lukes ut fordi noen føler seg støtt av det vil man efterhvert tappe sproget for såpass mange ord at det eneste man sitter igjen med er slikt som "bord", "stol", "person" osv.

Jeg tror du sterkt overdriver ordets betydning. Du fremstiller det som om de fleste negere er blitt mobbet i årevis og vrir seg i smerte hver gang de hører begrepet. Så galt tror jeg det ikke er.

Og igjen, bare fordi noen ikke liker et ord er ingen grunn til å skulle luke det ut.

Forøvrig tar du også feil på det siste punktet. Det er ikke mitt problem, for jeg stiller meg ganske likegyldig til det. ;)

Greit nok å ha litt empati, men dersom det innebærer å luke ut ethvert ord fordi en eller annen føler seg støtt av det, så har det gått fra det empatiske til det latterlige.  ;)

Du mener at flere millioner mennesker på verdensbasis er "en og annen"? :overrasket:

Skrevet
Det er også et faktum at ordet neger, i det norske vokabularet, er en nøytral beskrivelse av ett av denne verdens folkeslag.

Det er på ingen måte et faktum. Det er et synspunkt/meningsytring fra deg og noen andre.

Du har dessverre ikke makt til å bestemme hva slags verdi store grupper av mennesker legger i et ord.

Skrevet
Jeg er blitt mobbet , så når du skiver om mobbing blir jeg trist og tenker på at jeg ble mobbet. Vil du slutte å bruke ordet mobbing av den grunn?

Besteforeldene mine hadde det ille, spesielt under krigen, dessuten er de døde. Jeg blir trist når du skriver om besteforeldre. Vil du slutte med det?

dersom du hadde blitt mobbet med ordet mobbing, så skulle jeg tatt hensyn til deg, om du forteller meg hva du ble mobbet med eller for, så ville jeg tatt hensyn til det også, at du ble utsatt for mobbing tilsier ikke at mobbing ikke kan snakkes om.

det er det samme som å si at man aldri kan snakke om rasisme dersom noen som har opplevd rasisme er i nærheten, ei heller om man ønsker å forkjempe rasisme....slik jeg leser innlegget ditt, mulig jeg ikke kommuniserer på samme måte bare, så har du seriøst ikke skjønt hva det er snakk om i det hele tatt.

bruker forøvrig heller ikke ord som brilleslange, feitebolle eller slike ting, selv om det er ord som er blitt brukt i en mye mildere form for mobbing og hovedsakelig som mobbing, ikke som verken nedtrykkelse mellom samfunn og enkeltindivider eller som terrorisering i samme forstand som neger er blitt brukt.

jeg er nok en av de forferdelige som er politisk korrekte, men heller det en hensynsløs ovenfor folk som ikke trenger skit. (det være seg deg som mobbeoffer eller en svart person som helst ikke ønsker at ordet neger brukes)

og ang besteforeldrene dine, du har seriøst ikke skjønt hva som diskuteres her, har du?

Skrevet
Greit nok at mange ikke ønsker det brukt, men det er vitterlig ingen grunn til å slutte å bruke det.

Dersom ethvert omstridt ord skal lukes ut fordi noen føler seg støtt av det vil man efterhvert tappe sproget for såpass mange ord at det eneste man sitter igjen med er slikt som "bord", "stol", "person" osv.

Greit nok å ha litt empati, men dersom det innebærer å luke ut ethvert ord fordi en eller annen føler seg støtt av det, så har det gått fra det empatiske til det latterlige.  ;)

for deg er det kanskje ikke grunn nok til å ikke bruke ordet, og jeg har aldri prøvd å bestemme hva du skal gjøre, men for meg velger jeg å ta hensyn til det jeg oppfatter som en stor gruppe av de det gjelder ,ergo tar jeg hensyn.

jeg prøver ikke få deg til å la være, men jeg forstår ikke at du velger å bruke det eller at du ikke ser det samme som meg. på lik linje med at du ikke forstår hvorfor jeg tar det hensynet som for meg er fryktelig lite.

jeg bruker ikke ord som f.eks neger, svarting, guling, pakkis, og den typen ord, jeg er litt ekstrem da, så jeg bruker heller ikke ord i kategorien brilleslange, feitebolle og andre ord som jeg oppfatter som negativt ladede ord stort sett kun brukt negativt til andre mennesker.

føler på ingen måte at jeg har ett grunt og tappet språk, da jeg ikke føler at jeg trenger slike ord for å ha ett fargerikt og (for de fleste) interessant språk, må m an ta bruk av ord som stort sett (også støttet av språkforskere etter hva jeg har fått rede på i denne tråden) brukes i negative sammensetninger for å få ett fargerikt og levende språk, så må det nesten forklares mer tror jeg.

kjenner mange som er virkelig gode på kommunikasjon, som har ett bredt ordforråd og virkelig har ett spennende og interessant språk, ingen av dem bruker ord som neger, svarting, pakkis eller slike ord.

jeg tror faktisk det er snarere tvert imot jeg, dersom man tenker litt over hvor mange muligheter man har, så ser man kanskje flere måter å bruke språket på uten å trenge ord som støter store deler av de man ønsker å omtale.

og det er ikke snakk om å utelukke ord som "en eller annen" føler seg støtt av, det er snakk om å utelukke ord som større deler av en gruppe føler seg støtt av, det er en stor forskjell.

hadde ikke Hans syntes at grønn var ett ok ord, så hadde det på en måte vært en helt annen sak, dersom grønn var blitt brukt som ett skjellsord og hatt en historisk negativ bruk, så hadde det vært mer inne på hva jeg oppfatter som det vi snakker om.

Skrevet
Som lærer på barneskolen har jeg aldri hørt noen mobbe ved å bruke ordet svart. Svarting ja. Neger ja. Pakkis, negerunge osv osv...

Men du behøver jo ikke bruke ordet svart heller. Du kan bruke afrikaner eller afro-amerikaner. Jeg har lagt merke til at mange barn bruker ordet brun. Eller du kan rett og slett la være å bruke ord som beskriver hudfarge. Hvor ofte har man egentlig behov for å spesifisere hudfargen til noen.

Afro-amerikaner er forresten veldig lite pk. Det korrekte er afrikansk-amerikaner.

Ellers har man da ofte behov for å kunne spesifisere noens hudfarge, og hva skal være galt med det? Hvis du da ikke mener at visse hudfarger er verre enn andre.

Skrevet
Ellers har man da ofte behov for å kunne spesifisere noens hudfarge, og hva skal være galt med det? Hvis du da ikke mener at visse hudfarger er verre enn andre.

Hvorfor har man ofte bruk for det? Jeg tror jeg svært sjelden gjør det...

Skrevet
Hvorfor har man ofte bruk for det? Jeg tror jeg svært sjelden gjør det...

"Hvem er Ola?"

"Han fyren med buksa, vettu. Han som alltid sitter nederst i salen. Han med lua, husker du ikke han?"

"hmm, nei. Sitter han ved siden av han svarte?"

"Nei, Ola er han svarte."

"Åja, hvorfor sa du ikke det med en gang?"

Skrevet
Det er på ingen måte et faktum. Det er et synspunkt/meningsytring fra deg og noen andre.

Du har dessverre ikke makt til å bestemme hva slags verdi store grupper av mennesker legger i et ord.

Her kommer det igjen. Hvor eller hvem er alle disse store gruppene?

Skrevet
"Hvem er Ola?"

"Han fyren med buksa, vettu. Han som alltid sitter nederst i salen. Han med lua, husker du ikke han?"

"hmm, nei. Sitter han ved siden av han svarte?"

"Nei, Ola er han svarte."

"Åja, hvorfor sa du ikke det med en gang?"

:klappe::klappe:

Skrevet
Her kommer det igjen. Hvor eller hvem er alle disse store gruppene?

Det g\har blitt forklart flere ganger- Hvorfor insiterer d på å fortsette å kalle folk negere, når det feks står i ordboka at det er ett nedlatende ord?

Er dette det ordet du lærer barna i barnehagen?

Skrevet

Jeg kan ikke se å ha fått en god forklaring på hvor jeg kan finne alle dise voldsomme folkemengdene med svarte som syns ordet neger er grusomt og nedverdigende.

Skrevet

Men er ikke det bra nok?

Hvis det står i en ordboka at det kan oppfattes som nedsettene, holder ikke det for deg. Jeg kan ikke få en hel haug med folk som er mørke i hodet å komme inn her å banke litt vett i skallen din.

Jeg har spurt flere ganger , men du vil ikke svare- er det dette ordet du lærer barna i barnehagen å bruke?

Skrevet

Jeg lærer barna i barnehagen å bruke ord som er vanlig i norsk dagligtale.

At noe står i en norsk ordbok eller to, er ikke ensbetydende med at hele den negriode befolkning er enig i det.

Skrevet
Jeg lærer barna i barnehagen å bruke ord som er vanlig i norsk dagligtale.

At noe står i en norsk ordbok eller to, er ikke ensbetydende med at hele den negriode befolkning er enig i det.

Så du vil da trenger en tilbakemelding fra alle mørkhudede før du skjønner det?

ja, ja den dagen du får en mørkhudet jente eller gutt i barnehagen og omtaler henne som negerjenbta/gutten regner jeg med at det går et lys opp for deg.

Du burde ikke være så sta , du er rett og slett uopplyst og det er synd

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...