Gå til innhold

Ordet "neger"

Fremhevede innlegg

Skrevet
Wow, tror vi trygt kan si at neger-forkjemperne må se seg grundig slått i denne debatten.

Oi, her har jeg tydeligvis blitt skikkelig "gruset" :grine:

Videoannonse
Annonse
Gjest jøssemann
Skrevet
Wow. Hersketeknikker er kult, ass.

Er det herskerteknikk å konstantere at den andre parten har gått tom for argumenter? Er det herskerteknikk å konstantere at den siste halmstråen er blitt borte? Det virker nødvendig å påpeke dette, siden noen ikke ser ut til å innse at de ikke kommer videre med argumentasjonen sin...

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
Er det herskerteknikk å konstantere at den andre parten har gått tom for argumenter? Er det herskerteknikk å konstantere at den siste halmstråen er blitt borte?  Det virker nødvendig å påpeke dette, siden noen ikke ser ut til å innse at de ikke kommer videre med argumentasjonen sin...

Ja, du ramser opp gode eksempler på hersketeknikker. Å avspore en debatt med å barnslige tulleinnlegg som: "Du har tapt", er hersketeknikk.

Endret av Slangen
Gjest jøssemann
Skrevet
Ja, du ramser opp gode eksempler på hersketeknikker. Å avspore en debatt med å barnslige tulleinnlegg som: "Du har tapt", er hersketeknikk.

Jeg trodde diskusjonen var ferdig? Jeg har ikke sett noen motargumenter som man svare på.

Eller mener du eller noen andre fortsatt at det er ok å si

a) neger? I såfall hvorfor?

b) negresse? I såfall hvorfor?

Her har du muligheten til å føre diskusjonen videre :)

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)
Jeg trodde diskusjonen var ferdig? Jeg har ikke sett noen motargumenter som man svare på.

Eller mener du eller noen andre fortsatt at det er ok å si

a) neger? I såfall hvorfor?

b) negresse? I såfall hvorfor?

Her har du muligheten til å føre diskusjonen videre :)

Om diskusjonen er død kommer an på alle andre faktorer enn deg.

Det har jeg svart på. Jeg ser ikke noe spesielt negativt med disse ordene i utgangspunktet, men bruker det ikke om noen føler seg støtt av det. Hvis en svart fyr insisterer på å bli kalt neger, så kaller jeg han det, for å si det sånn.

Endret av Slangen
Gjest jøssemann
Skrevet
Om diskusjonen er død kommer an på alle andre faktorer enn deg.

Det har jeg svart på. Jeg ser ikke noe spesielt negativt med disse ordene i utgangspunktet, men bruker det ikke om noen føler seg støtt av det. Hvis en svart fyr insisterer på å bli kalt neger, så kaller jeg han det, for å si det sånn.

Okey. Det er vel ikke noe særlig mer å si om det.

Jeg får vente på at noen andre kommer med nye argumenter for å bruke ordet neger :)

Gjest Sorte Får Bææ
Skrevet (endret)

Ingen dum start, så kan du jo også begynne å motargumentere litt. Ikke bare kaste ballen til motparten.

:)

Endret av Slangen
Skrevet
Ingen dum start, så kan du jo også begynne å motargumentere litt. Ikke bare kaste ballen til motparten.

:)

Det er lite grunn til å trekke frem de samme argumentene som ingen på den andre siden har klart å motbevise...

Forskning har vist at ordet neger oppfattes negativt både av de det gjelder, og av flesteparten av den hvite befolkningen. Ikke uventet spør du meg. Bortsett fra på internett, så har jeg aldri møtt noen som forsvarer bruken av ordet. Det er irrelevant at noen få svarte synes neger-ordet er ok. Det forandrer ikke det faktum at flesteparten av de svarte ikke liker ordet. Det er helt på jordet at vi som ikke har fått føle rasisme på kroppen skal fortelle svarte at de ikke skal la seg plage av ordet neger. At tante Olga på 90 bruker ordet neger skyldes uvitenhet. Hvorfor skulle man forvente at at svarte skal akseptere ordet neger når det brukes i negative ordlag i brorparten av tiden. Hvorfor skal man forlange å bruke et ord som oppfattes nedlatende. Hvordan kan man forsvare dette...

Skrevet
Det er lite grunn til å trekke frem de samme argumentene som ingen på den andre siden har klart å motbevise...

Forskning har vist at ordet neger oppfattes negativt både av de det gjelder, og av flesteparten av den hvite befolkningen. Ikke uventet spør du meg. Bortsett fra på internett, så har jeg aldri møtt noen som forsvarer bruken av ordet. Det er irrelevant at noen få svarte synes neger-ordet er ok. Det forandrer ikke det faktum at flesteparten av de svarte ikke liker ordet. Det er helt på jordet at vi som ikke har fått føle rasisme på kroppen skal fortelle svarte at de ikke skal la seg plage av ordet neger. At tante Olga på 90 bruker ordet neger skyldes uvitenhet. Hvorfor skulle man forvente at at svarte skal akseptere ordet neger når det brukes i negative ordlag i brorparten av tiden. Hvorfor skal man forlange å bruke et ord som oppfattes nedlatende. Hvordan kan man forsvare dette...

For meg er svart et mye mer negativt ladet ord en neger :forvirret: Jeg assosierer det med "svarting"

Skrevet
For meg er svart et mye mer negativt ladet ord en neger :forvirret: Jeg assosierer det med "svarting"

Som lærer på barneskolen har jeg aldri hørt noen mobbe ved å bruke ordet svart. Svarting ja. Neger ja. Pakkis, negerunge osv osv...

Men du behøver jo ikke bruke ordet svart heller. Du kan bruke afrikaner eller afro-amerikaner. Jeg har lagt merke til at mange barn bruker ordet brun. Eller du kan rett og slett la være å bruke ord som beskriver hudfarge. Hvor ofte har man egentlig behov for å spesifisere hudfargen til noen.

Skrevet
Som lærer på barneskolen har jeg aldri hørt noen mobbe ved å bruke ordet svart. Svarting ja. Neger ja. Pakkis, negerunge osv osv...

Men du behøver jo ikke bruke ordet svart heller. Du kan bruke afrikaner eller afro-amerikaner. Jeg har lagt merke til at mange barn bruker ordet brun. Eller du kan rett og slett la være å bruke ord som beskriver hudfarge. Hvor ofte har man egentlig behov for å spesifisere hudfargen til noen.

Veldig enig! Det er ytterst sjelden man skulle behøve det.

Skrevet
Veldig enig! Det er ytterst sjelden man skulle behøve det.

Det er tydeligvis at samfunnet lærer barn å kategorisere mennesker utifra hudfarge :(

For 2 år siden begynte jeg som klasseforstander i en ny klasse. I denne klassen var det to stykker som het "Ola". Den ene var adoptert fra et afrikansk land. For å skille mellom disse så kalte de andre ungene han for neger-Ola! Han ble også mobbet på andre måter. Det er først nå at vi har fått ungene til å bruke Ola A og Ola B om guttene, men noen av barna bruker fortsatt neger-Ola når de vil være slemme. Jeg vet ikke hvordan det er i skoler i Oslo, men her i utkantene er vi mye plaget av fordommer ennå :tristbla:

Skrevet

Fordi noen overdrevent politisk korrekte ønsker å bannlyse et ord på grunn av en rabiat frykt for at noen blir såret, er det ikke stuerent å bruke?

vel, som en person som ikke finnes flau over å være politisk korrekt når det gjelder spesiellt slike ting som dette, så må jeg jo bare fortelle deg at det er faktisk ikke snakk om at vi i denne tråden er de som kommer på banen og prøver å bannlyse ordet, det er i min verden en allmenn viten at mange av de som ordet snakker om, ikke ønsker det brukt!

men jøss, at du driter i om du sårer andre og gir beng i om noen som er blitt mobbet i årevis, har foreldre som har blitt rakket ned på med dette ordet og besteforeldre som har hatt det like ille, i sammensetning med ordet helst ser at vi ikke bruker det lenger, det er jo ditt problem, ikke mitt.

om det å ha en dose empati er det samme som å være overdrevent politisk korrekt, så er jeg jaggu overdrevent politisk korrekt any day fremfor å gi pokker i alle andre en seg selv.

Skrevet
noen som er blitt mobbet i årevis

Jeg er blitt mobbet , så når du skiver om mobbing blir jeg trist og tenker på at jeg ble mobbet. Vil du slutte å bruke ordet mobbing av den grunn?

besteforeldre som har hatt det like ille

Besteforeldene mine hadde det ille, spesielt under krigen, dessuten er de døde. Jeg blir trist når du skriver om besteforeldre. Vil du slutte med det?

Skrevet (endret)
Jeg sier oftest afrikaner... Om de er det da.

Hvordan skiller du mellom arabiske, germanske og negerianske afrikanere?

Min mening er at dette er et typisk eksempel på en absurd venstreliberal debatt. Det er et faktum at verden ikke består av bare ett folk. Det er også et faktum at ordet neger, i det norske vokabularet, er en nøytral beskrivelse av ett av denne verdens folkeslag.

Endret av Bønna
Skrevet (endret)
om det å ha en dose empati er det samme som å være overdrevent politisk korrekt, så er jeg jaggu overdrevent politisk korrekt any day fremfor å gi pokker i alle andre en seg selv.

Jeg vil si det handler vel så mye om respekt for et annet folks språktradisjon. I så måte tror jeg nok dette dreier seg mer om at du har et selvforaktende forhold til det å være hvit.

Dog er ikke slik selvforakt utypisk for kvinner.

Endret av Bønna
Skrevet

*følger med og heier på Slangen og Bønna fra sykesenga*

Skrevet
*følger med og heier på Slangen og Bønna fra sykesenga*

Mener du helt ærlig at du ser logikken i deres argumentasjon???

Skrevet
Mener du helt ærlig at du ser logikken i deres argumentasjon???

ja utvilsomt

Skrevet
ja utvilsomt

Okey.. Selv ville jeg vært flau av å tilhøre deres gruppe... Sjelden har jeg sett noen bli så slaktet i diskusjoner på KG.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...