Gå til innhold

Ordet "neger"

Fremhevede innlegg

Skrevet
Ærlig talt.....

Hvorfor ble dette en diskusjon om min jobb?

:ler: du kan ikke legge inn innlegg i en tråd som handler om om ordet neger er ok å bruke eller ikke, og fortelle at dere i din barnehage lærer barna at faen og neger er berikende ord i språket, også ikke forvente å få reaksjoner direkte mot slike innlegg. ;)

konsekvenser av hva man sier og gjør, om man ikke ønsker konsekvensen, ikke si ordet eller tingene. see?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er viktig at ordene står i ordbøkene, men hva som står skrevet inntill er irrelevant? Bare det STÅR i ordboken, så kan du bruke det? Jasså.

Helvete heller, jeg ser faen meg at du muligens har rett din jævla idiot. Eller ikke.

Skrevet

Helvete heller, jeg ser faen meg at du muligens har rett din jævla idiot. Eller ikke.

veldig rikt og bra språk, berik meg!

*fniser*

Skrevet

Saken er at du har en hel haug med fordommer og det inndrømmer du ikke.

Du godtok ikke ordboken når det stod at det ordet oppleves som nedstettende, men du henviser selv til ordboken når du forvarer ditt bruk av ordet.

Noen gnager er det ingen skam å si at man tar feil og det er heller ingen skam og forandre adferd.

Det oppfordere jeg deg virkelig til å gjøre

Ha respekt for andre

Skrevet

Det er flaut når folk i Norge bruker ordet "neger". Det er nedverdigende og diskriminerende.

Skrevet

Hva med alle de som er negre, og som finner det en helt grei karakteristikk? Hva om jeg insisterte på at du skulle være flau over at du er "norsk"? Hvem tror dere at dere er, som har rett til å si at en nøytral beskrivelse er en fornærmelse?

Hva pokker er forskjellen på å nekte noen å snakke samisk eller kurdisk og å nekte noen å snakke norsk? Neger er norsk.

Den som bruker tid på å gruble over om andre mennesker kan bli fornærmede over nøytral språkbruk, burde kanskje få seg en hobby.

Har dere tenkt på at man kan diskutere hvem som er mobbere her? Er det han som bruker et helt greit ord, eller er det han som ønsker å nekte et annet menneske å snakke det språket han har lært?

Viktig? Ikke i seg selv. Men det er viktig å ikke la seg mobbe av villedede PK-freaker som ikke har vært nærmere en neger enn at de har kjøpt pita av en pakistaner på vei hjem fra byen!

Skrevet (endret)

Ordet neger har aldri betydd noe dårlig for meg. Men jeg har sett at mange reagerer på det ordet, så jeg bruker helst "afrikansk" eller "mørk". Jeg reagerer ikke når noen bruker "neger" som en forklaring. Det kommer an på i hvilken situasjon/forklaring det er brukt. Det jeg heller reagerer på er ordet "svarting". For det syns jeg er forkastelig.

Selv har jeg en sønn som er mulatt, og mange hater det ordet. Så jeg sier "halvt afrikansk". Men til dem jeg kjenner så sier jeg mulatt. Det er litt trixy dette. For alle har forskjellige oppfattelser. Min sønn er mulatt i mine øyne. Men ikke alle liker det ordet.

Nigger kommer av elven Niger. Om jeg ikke bommer helt nå. Men mener å huske at ordet kom derfra.

Endret av Trebarnsmor
Skrevet
Hva med alle de som er negre, og som finner det en helt grei karakteristikk? Hva om jeg insisterte på at du skulle være flau over at du er "norsk"? Hvem tror dere at dere er, som har rett til å si at en nøytral beskrivelse er en fornærmelse?

Da må de stakkars negrene lleve med at det ikke er så mange som kaller de neger. Det er jo en sjebne verre enn døden. Tenke seg til. Jeg har stor tro på at svarte vil at så mange som mulig skal bruke ordet "neger", selv om de vet at majoriteten av svarte ikke liker ordet.

Hva pokker er forskjellen på å nekte noen å snakke samisk eller kurdisk og å nekte noen å snakke norsk? Neger er norsk.

Klarer du ikke å snakke norsk uten å bruke ordet neger? DA bør du muligens gå over til kurdisk. Det er irrelevant hva slags språk man snakker. Om en same snakker om negre, så er det like ugreit som om en kurder gjorde det samme. Eller finnes det et eget negerspråk? Det hadde jeg i såfall vært imot.

Den som bruker tid på å gruble over om andre mennesker kan bli fornærmede over nøytral språkbruk, burde kanskje få seg en hobby.

Nøytral? Hvordan kan ordet "neger" betegnes som nøytral da man faktisk har svarte organisasjoner i Norge som jobber for at ordet ikke skal brukes? Hvordan kan et ord som tidligere er blitt brukt for å undertrykke svarte plutselig bli nøytralt? Fordi du synes det er nøytralt? Oja.

Har dere tenkt på at man kan diskutere hvem som er mobbere her? Er det han som bruker et helt greit ord, eller er det han som ønsker å nekte et annet menneske å snakke det språket han har lært?

Mobber jeg deg ved å oppmuntre deg til å ta hensyn til andre?

Men dette negerspråket ditt, det er vel ikke norsk? Jeg snakker nemlig norsk, men jeg er jo helt uenig med deg. Og hva verre er, det norske språkrådet synes heller ikke ordet "neger" er noe man burde bruke. Jeg håper forresten at negerspråket ditt ikke inneholder norske ord som "svarting, degos, guling, lapp, mongo, hemma" og liknende..

Viktig? Ikke i seg selv. Men det er viktig å ikke la seg mobbe av villedede PK-freaker som ikke har vært nærmere en neger enn at de har kjøpt pita av en pakistaner på vei hjem fra byen!

Du mener vel pakkis nå? Pakistanere? For 20 år siden så lærte jeg at denne typen av svartinger heter pakkis. Jeg mener da ingenting vondt med det (...). Et godt norsk ord på lik linje med neger.

Skrevet

PK? Jeg mener politisk korrekt. Hva har du tenkt å gjøre når en eller annen kineser ikke lenger vil være kineser? Du vet... kineser er et belastet ord for noen...

Det her handler ikke først og fremst om ordet neger, men om at noen i et forsøk på å være politisk korrekt.

Visste du at på spansk er det helt OK å snakke om negro, negra, negrito eller negrita? Vi skal avskaffe et norsk ord fordi enkelte har sett for mye på film fra USA?

Sorry pal: I Norge snakker man norsk, og neger er en del av pakken.

Skrevet

PK? Jeg mener politisk korrekt. Hva har du tenkt å gjøre når en eller annen kineser ikke lenger vil være kineser? Du vet... kineser er et belastet ord for noen...

Det her handler ikke først og fremst om ordet neger, men om at noen i et forsøk på å være politisk korrekt AVSKAFFER ET GODT NORSK ORD

Visste du at på spansk er det helt OK å snakke om negro, negra, negrito eller negrita? Vi skal avskaffe et norsk ord fordi enkelte har sett for mye på film fra USA?

(skulle det være)

Skrevet

Det her handler ikke først og fremst om ordet neger, men om at noen i et forsøk på å være politisk korrekt AVSKAFFER ET GODT NORSK ORD

(skulle det være)

Kineser er kanskje et belastet ord for noen. Men ikke majoriteten av kinesere. Slik som neger ikke er et belastet ord for noen (svarte og hvite), men majoriteten av svarte synes det er belastet ord. Jeg vet ikke hvor mange hvite mennesker i Norge som ikke liker ordet "neger", men jeg liker å tro at det er mange..

Hvorfor er "svart" er mindre godt ord enn "neger"? Og hvorfor sier man ikke guling mer? Å si asiatisk er jo som å si afrikansk, og det vil vi ikke.

Og en gang til. Svarting, pakkis og liknende er dessverre også del av den norske språk-pakken. Det norske språket inneholder ørten rasistiske og nedsettende ord. Skal man bruke disse også?

Det røde? Bare noe jeg merket av for moro skyld, you know. ;)

Skrevet

Jeg må bare si noe her. Norsk har noe med ordet "Norge" å gjøre. Samme som engelsk har noe med England å gjøre.

Neger har ikke noe med et land å gjøre. Man vet at afrikansk har noe med Afrika å gjøre.

Det er forskjellen.

Skrevet
Kineser er kanskje et belastet ord for noen. Men ikke majoriteten av kinesere. Slik som neger ikke er et belastet ord for noen (svarte og hvite), men majoriteten av svarte synes det er belastet ord. Jeg vet ikke hvor mange hvite mennesker i Norge som ikke liker ordet "neger", men jeg liker å tro at det er mange..

Hvorfor er "svart" er mindre godt ord enn "neger"? Og hvorfor sier man ikke guling mer? Å si asiatisk er jo som å si afrikansk, og det vil vi ikke.

Og en gang til. Svarting, pakkis og liknende er dessverre også del av den norske språk-pakken. Det norske språket inneholder ørten rasistiske og nedsettende ord. Skal man bruke disse også?

Det røde? Bare noe jeg merket av for moro skyld, you know.  ;)

Guling, svarting er jo mere belastende ord enn kineser og afrikaner.
Skrevet

"....men majoriteten av svarte synes det er belastet ord. Jeg vet ikke hvor mange hvite mennesker i Norge som ikke liker ordet "neger", men jeg liker å tro at det er mange.. "

Det der var synsing.

"Hvorfor er "svart" er mindre godt ord enn "neger"? Og hvorfor sier man ikke guling mer? Å si asiatisk er jo som å si afrikansk, og det vil vi ikke."

Fordi så mange negre ikke har satt deres ben i Afrika, for eksempel, og fordi det finnes millioner av hvite afrikanere. Dessuten er de fleste negrene brune.

Det finnes massevis som sier at man skal kalle negre blacks osv, gjerne supplert med litt fransk også. Av en eller annen grunn glemmer de alltid italiensk, portugisisk og spansk. Hvordan sier man at noen er sorte på disse språkene?

"Og en gang til. Svarting, pakkis og liknende er dessverre også del av den norske språk-pakken. Det norske språket inneholder ørten rasistiske og nedsettende ord. Skal man bruke disse også?"

Ikke dersom man har synonymer. Du som er så flink: kan ikke du gi meg et 100% synonym på neger - så skal jeg tenke på å bruke det.

"Det røde? Bare noe jeg merket av for moro skyld, you know. ;)"

Morsomt

Skrevet
Jeg må bare si noe her. Norsk har noe med ordet "Norge" å gjøre. Samme som engelsk har noe med England å gjøre.

Neger har ikke noe med et land å gjøre. Man vet at afrikansk har noe med Afrika å gjøre.

Det er forskjellen.

Eksakt! En afrikaner kan være hvit. Dersom jeg ønsker å beskrive en person, er det tull å gå i ring rundt grøten.

Det er ikke en kjeft som reagerer på andre lignende betegnelser, som same, eskimo, indianer. Greit. Samene vil ikke hete lapp lenger, så da kan jeg si same FORDI DET ER ET DEKKENDE SYNONYM

Skrevet
"....men majoriteten av svarte synes det er belastet ord. Jeg vet ikke hvor mange hvite mennesker i Norge som ikke liker ordet "neger", men jeg liker å tro at det er mange.. "

Det der var synsing.

Wow, mener du det? Hvorfor tror du det? Fordi jeg skrev at jeg ikke VET det? Jeg ser ikke hvordan det kan tolkes som synsing...

Fordi så mange negre ikke har satt deres ben i Afrika, for eksempel, og fordi det finnes millioner av hvite afrikanere. Dessuten er de fleste negrene brune.

Jaha, mens asiater bare finnes i Asia? Du burde se at det heller ikke er logisk. Asiater ser vel ikke ut som noen lego-menn heller. Eller mener du at hudfargen deres er gul..?

Det finnes massevis som sier at man skal kalle negre blacks osv, gjerne supplert med litt fransk også. Av en eller annen grunn glemmer de alltid italiensk, portugisisk og spansk. Hvordan sier man at noen er sorte på disse språkene?

Fordi SVART er et akseptert ord i alle språk. Poenget er ikke at man ikke skal snakke om hudfarge, men at ordet "neger" er et nedsettende ord.

Ikke dersom man har synonymer. Du som er så flink: kan ikke du gi meg et 100% synonym på neger - så skal jeg tenke på å bruke det.

Nå har jeg forsåvidt gitt deg nokså mange hint, men her har du det. Dette er det supre synonymet til ordet neger: svart. Hverken mer eller mindre. Hvis du ikke er enig i dette, så vil jeg gjerne høre hvorfor.

Jeg har ingen interesse av å hakke på folk som bruker ordet "neger", men jeg har interesse av forsøke å minke bruken av ordet. Både fordi mange oppfatter det nedsettende, men ikke minst fordi jeg ser barn bli mobbet pga hudfarge hver eneste uke. Neger er et favoritt-uttrykk blant mobbere også. Tilfeldig? Neppe.

Skrevet
Eksakt! En afrikaner kan være hvit. Dersom jeg ønsker å beskrive en person, er det tull å gå i ring rundt grøten.

Det er ikke en kjeft som reagerer på andre lignende betegnelser, som same, eskimo, indianer. Greit. Samene vil ikke hete lapp lenger, så da kan jeg si same FORDI DET ER ET DEKKENDE SYNONYM

Da vil vel "svart" dekke alle dine krav.. Neger er da ikke spesielt beskrivende det. En neger kan komme fra Afrika, USA, Norge eller Sudan.

Nå vil sikkert mange kalle meg en jævla PK-fanatiker, men eskimo er også et utdatert ord. De kaller seg for inuitter. Eskimo betyr direkte oversatt "en person som spiser rå fisk".

I USA snakker man om native americans..

Jeg ser forresten ingen forskjeller i det at samer ikke vil bli kalt lapp mer, og i det at svarte som ikke vil bli kalt for negre mer. HVA kunne den eventuelle forskjellen være? Det finnes et synonym - svart, så det er ikke grunn nok.

Skrevet

Svart dekker ikke, fordi neger tradisjonelt henviser til mennesker av afrikansk avstamning - ikke tamiler, australnegre eller andre svarte folkeslag - i tillegg til at de fleste negre ikke er svarte.

Tror det er viktigere å ta mobberne enn verktøyene.

Skrevet
Svart dekker ikke, fordi neger tradisjonelt henviser til mennesker av afrikansk avstamning - ikke tamiler, australnegre eller andre svarte folkeslag - i tillegg til at de fleste negre ikke er svarte.

Tror det er viktigere å ta mobberne enn verktøyene.

Så man har tamiler, aborginere og andre svarte folkeslag. Disse folkeslagene har tydeligvis et navn. Så man ville uansett ikke brukt ordet "neger" for å beskrive noen av disse folkeslagene? Og hvis neger beskriver mennesker av afrikansk avstamming, hva er da galt med "afrikaner"?

Hva i alle dager kaller du en hvit person fra Afrika? En hvit afrikaner..? Mens en svart afrikaner er en neger-afrikaner? Afrikan-neger?

At svart ikke tilfredsstiller fargekravet er flisespikkerier. Hvis svart ikke duger, så får du vær så god kalle mange av oss for beige. Fordi vi er ikke hvite.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...