Gå til innhold

Ordet "neger"

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi har en liten debatt hjemme ang. ordet "neger".

Synes du det er greit å bruke, eller er det ett skjellsord?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er et skjellsord. Tja... Afrikanerne (eller negerne som jeg faktisk kaller dem) omtaler jo hverandre som negere/niggers, men vi nordmenn får ikke lov av dem igjen å omtalte dem som negere. Lurer litt på hvorfor. Jeg skjønner ikke helt logikken. Det er et skjellsord når det kommer i fra oss, men ikke når dem kommer i fra dem? Æhæææ. Smært.

Jeg bruker det som skjellsord ja. Kaller kompisen min det. Og han kaller også meg neger. Kan vel ikke utdype særlig nærmere om hvorfor vi gjør det da det ikke egner seg på trykk.

Men ellers så sier jeg neger også da det tar for lang tid å si afrikaner.

Skrevet

Jeg sier oftest afrikaner... Om de er det da.

Skrevet

Jeg synes neger er et greit ord å bruke, men har faktisk sluttet med det da det ikke er stuereint. Ordet neger brukte jeg for å "forklare" en hudfarge. Hverken mer eller mindre.

Afrikaner blir litt feil det og. Personen kan jo være fra USA.

Hva skal man si da for å forklare hudfargen? Ikke alltid man vet hvor folk kommer fra.

Mørkhudet. Er det en god betegnelse?

Skrevet

bruker det ikke av respekt for de som ikke ønsker at ordet skal bli brukt.

det koster meg så lite å si noe annet, så jeg gjør like godt det.

jeg reagerer også på andres bruk av ordet, mest fordi jeg ikke skjønner poenget med bruke da vi klarer å forklare andre hudfarger helt fint uten å ha ett ord preget av negativ historie å bruke.

har en stefar som ville fallt under bruke neger, kaller ham afrikaner/gambianer eller svart, alt ettersom hva jeg skal forklare. synes svart er ok og har heller ikke oppfattet at mange svarte har problemer med det, eller mørkhudet om de er mørke uten å være svarte, farget om de er farget uten å være mørk eller svart.

Skrevet

Jeg kan godt si "neger"

Jeg er oppvokst på den tiden da det var null sprøsmål rundt bruken av ordet, og ser ingen grunn til å la være å si det. Ingen jeg kjenner har noensinne gitt uttrykk for at det er et ufint ord.

Gjest Gjest_fiona_*
Skrevet
Jeg kan godt si "neger"

Jeg er oppvokst på den tiden da det var null sprøsmål rundt bruken av ordet, og ser ingen grunn til å la være å si det. Ingen jeg kjenner har noensinne gitt uttrykk for at det er et ufint ord.

Bestemoren min er oppvokst i en tid da det var stuerent å si både guling, tater, neger etc etc. Men selv hun har oppdaget at tidene har forandret seg.

I tillegg kan jeg ikke unngå å lure på hvor mange "negre" du kjenner. Ville du helt ærlig si det ordet ansikt til ansikt med feks en afrikaner?

Jeg sier ikke neger. Av den enkle grunn at svarte (merk deg ordet) ikke liker å bli kalt neger. Hva JEG (eller du, som jeg regner med er hvit) mener om ordet er irrelevant. Eller kan jeg kalle deg fordomsfull, fordi jeg ikke synes det ordet er negativt ladet? :)

Skrevet
Bestemoren min er oppvokst i en tid da det var stuerent å si både guling, tater, neger etc etc. Men selv hun har oppdaget at tidene har forandret seg.

I tillegg kan jeg ikke unngå å lure på hvor mange "negre" du kjenner. Ville du helt ærlig si det ordet ansikt til ansikt med feks en afrikaner?

Jeg sier ikke neger. Av den enkle grunn at svarte (merk deg ordet) ikke liker å bli kalt neger. Hva JEG (eller du, som jeg regner med er hvit) mener om ordet er irrelevant. Eller kan jeg kalle deg fordomsfull, fordi jeg ikke synes det ordet er negativt ladet? :)

Hva skal man kalle tatere? De kaller seg jo tatere selv? Og media bruker ordet "tater" stadig, senest i forrige uke...

Gjest Gjest_fiona_*
Skrevet
Hva skal man kalle tatere? De kaller seg jo tatere selv? Og media bruker ordet "tater" stadig, senest i forrige uke...

Romanifolket, sigøynere om de er det..

Tater er i utgangspunktet ikke et skjellsord (ulikt fra neger som kommer fra nigger), men historien har gjort tater til et skjellsord. Det er i hvert fall ikke tvil om at romanifolket i Norge ikke liker ordet tater.

Skrevet
Romanifolket, sigøynere om de er det..

Tater er i utgangspunktet ikke et skjellsord (ulikt fra neger som kommer fra nigger), men historien har gjort tater til et skjellsord. Det er i hvert fall ikke tvil om at romanifolket i Norge ikke liker ordet tater.

http://no.wikipedia.org/wiki/Tater

Her står det at tater og sigøyner er to forskjellige ting?

Og; hvordan skal man bøye "romanifolket"?

Jaså du Ole, du er en del av romanifolket du da?

Eller er det en enklere måte å si det på?

Jeg trodde sigøynernes språk het romani jeg?

Og at sigøynere i stor grad er av utenlands opphav, mens tatere er norske, svenske og finske (sånn når man ser kanskje hundre år tilbake og frem til i dag)?

Jeg må bare spørre, for jeg vet lite om det. Jeg vokste opp med Karoli-familiens herjinger, og det + taterhistorier i Norsk Ukeblad er i bunn og grunn det jeg vet om tatere og sigøynere (eh, jo, også at han med lappen fra Cæsar sier han er tater)

Skrevet

http://no.wikipedia.org/wiki/Sig%C3%B8ynere

Her står det forøvrig at sigøynere ikke vil kalles sigøynere, da da vil vel ikke taterne det heller da? :klø:

Var inne på taterne hjemmeside, men de hadde lite informasjon; men de og sigøynerne bør kanskje komme med en verdensomspennede pressemelding de da, så de får frem en gang for all hva vi skal kalle de?

Skrevet

Senest på TV2-nyhetene tidligere i dag ble ordet neger brukt til å forklare utseendet til mannen som har knivstukket forskjellige folk i Kristiansand. Må innrømme at jeg stusset litt over at politimannen brukte ordet, men jeg synes ikke det er det verste ordet man kan bruke.

Det kommer helt an på sammenhengen det blir brukt også. Neger kan bli brukt i en nedverdigende måte - på samme måte som homo kan det.

Skrevet
http://no.wikipedia.org/wiki/Tater

Her står det at tater og sigøyner er to forskjellige ting?

Tater og sigøyner er ikke det samme nei.

Jeg har har ganske god kjennskap til tatere, og de definerer seg selv som tatere eller romani.

Jeg kan si tater uten at det blir tatt ille opp, men hvis noen de ikke liker sier det, er det full krig. Er i grunn litt vanskelig dette.

Skrevet
Jeg kan godt si "neger"

Er det ikke grunn nok at mange føler seg støtt av det?

Jeg bruker ikke ordet av hensyn til de som blir støtt. Det er andre ord og uttrykk jeg kan bruke i steden.

Skrevet
Tater og sigøyner er ikke det samme nei.

Jeg har har ganske god kjennskap til tatere, og de definerer seg selv som tatere eller romani.

Jeg kan si tater uten at det blir tatt ille opp, men hvis noen de ikke liker sier det, er det full krig. Er i grunn litt vanskelig dette.

Sånn er det jo med neger og. Jeg sier ikke til hissige negerjenter på byen at "du som er neger...", men jeg sier det om og til de negerne jeg kjenner og omgås.

"Svart" KAN jo brukes, men mange bruker jo sordet varting(er) om pakistanere (også kalt pakkiser), så blir jo lite dekkende det også

Gjest Gjest_fiona_*
Skrevet

Det er mulig at tatere tar tilbake navnet sitt.. Selv har jeg alltid hørt ordet romanifolket bli brukt inntil nylig. Selv vil jeg ikke føle komfortabel med å si det ordet tater før jeg har hørt at majoriteten av folkeslaget bruker det om seg selv.

Og for å styre debatten tilbake til det orginale. Jeg vet det er svarte som bruker ordet "neger" om seg selv. Men de tilhører en BITTELITEN minoritet. De aller aller fleste finner ordet støtende og rasistisk. I USA finner du mange som kaller seg selv for "nigger". Bruker man den samme retorikken som i Norge, så kan man altså si nigger i USA uten at det skal være negativt (...)

.

Skrevet

Hmm... her var mye roting med begreper.

Neger kommer fra ordet negra som betyr svart. Neger har i Norge (om vi tar fra etterkrigstiden) vært et nøytralt ladet begrep. Men noen svarte i Norge liker ikke begrepet fordi det i USA er blitt en kampsak om ordet nigger (som er er nedlatende variant av negro) som er et skjellsord. Nigger bør være forståelig for alle hvorfor et ikke er greit å si. Greit nok å bli inspirert av debatt og rasisme andre steder i verden, men det er misforstått å direkte overføre spseifikke begrepsdebatt til andre steder i verden. I Norge har det (inntil for noen få år siden) aldri vært brukt begrepet nigger. Svarting var det mest utbredte skjellsordet for svarte i Norge.

Selv synes jeg svart og neger er ok. De beskriver greit hvilken etnisk opphav man referer til. Afrikaner er ikke så greit synes jeg, for mange svarte kommer jo fra f.eks. England, USA etc. om man ikke er som *** og faktisk født i Norge. Det er selvfølgelig greit å kalle noen afrikaner om de faktisk er det, men det er jo langt fra alle svarte i Norge som er det! Mørkhudet forstår jeg ikke helt meningen med, for det forklarer jo så utrolig lite. Er det folk fra Pakistan, Gambia eller Ecuador det? Om noen av de ordene skulle være "forbudt" burde det faktisk være svart, som har i Norge har hatt mindre ok historie.

PS. Tater har nok vært et skjellsord, men de kaller seg for romani eller tater selv. Taternes landsforening

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...