Gjest Norwegian Blue Skrevet 3. september 2006 #1 Skrevet 3. september 2006 Jeg bor nå i studentbolig og har vaskeri man betaler for hver vask. Så for å spare litt lurte jeg på hvordan jeg kan vaske mest mulig økonomisk? Før har jeg delt inn i: 40graders mørkt 40graders farger 40graders lyst 60grader undertøy og sokker 60grader håndkler og sengetøy 30grader fint 30grader ull Er det noe jeg kan kombinere uten at det er problem? Nå har jeg masse undertøy og vanlige bomullsklær, noen med en del farger og noen jeans, og vil helst ikke vaske mer en to vask. Kan jeg vaske eldre jeans med vanlige kler? Grå klær med kler i sterke farger? Hva med røde klær sammen med andre farger? Hva slags type klær har lett for å farge av? Hvordan deler dere opp vasken?
liv Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 (endret) 40graders mørkt kan blandes med mange av 40graders farger 40graders lyst kan blandes med det lyseste av 40graders farger 60grader undertøy og sokker kan fint vaskes 60grader håndkler og sengetøy så lenge ingen ting farger 30grader fint, sansynligvis kan du ta noe av 40 gradersvasken sammen med 30 graders vasken om fargen passer! Det blir somregel rent på 30 grader og! Røde klær har dessverre lett for å farge av! Jeans kan du fint vaske med annet 40 grader og 30 graders tøy, men husk å vrenge de! Endret 3. september 2006 av liv
Gjest Blondie65 Skrevet 3. september 2006 #3 Skrevet 3. september 2006 40 graders mørkt 40 graders farger - Disse hadde jeg vasket sammen. 40 graders lyst - Dette bør for seg selv. 60 grader undertøy og sokker lyst 60 grader håndkler og sengetøy lyst - Disse vasker jeg sammen. 60 grader undertøy og sokker mørkt 60 grader håndkler og sengetøy mørkt - Disse vasker jeg sammen. 30 grader fint 30 grader ull Disse må hver for seg. Jeg vasker ikke alle plaggene hver uke, slik at den ene uken kan det være en lys 40 graders vask og en mørk 60 graders - neste uke omvendt. Fint og ull tar man når man har en maskin?
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #4 Skrevet 3. september 2006 Jeg vasker i hvertfall jeans sammen med mørke klær, dvs. mye sokker og t-skjorter. Håndklær, sengetøy og undertøy vaskes på 60 grader, så lenge alt er i lyse farger. Ting som har skarpe farger, sånn som rødt, blått osv, samles opp, og vaskes sammen. Og så vasker jeg alle hundetingene for seg (håndklær osv) på 95 grader.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 3. september 2006 #5 Skrevet 3. september 2006 Takk for svar Nå har jeg bare tatt sjansen på en 60graders vask med undertøy, sokker, håndkle og pysjamas, i masse farger. Har ingen hvite truser tror jeg, så det går nok bra. Også en 40graders vask med masse farga bomullsklær. Ingenting svart og ingenting hvitt og ingen jeans. For se hvordan det går. BHer håndvaskes (ikke lov med spiler i maskinene). Men så har jeg et mørkt skjørt som må vaskes på 30grader og en hvit topp som også må finvaskes, så tenkte kanskje å håndvaske disse? Hvordan gjør man det, for at det skal bli rent? (er en del flekker på skjørtet, vet ikke helt hva det er..)
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #6 Skrevet 3. september 2006 jeg deler kun opp i mørkt, lyst, sengetøy/håndkler, og ull/finvask. Mørkt og lyst vasker jeg på 60 grader, sengetøy/håndkler på kokvask og ull/finvask på 30 grader. Sistnevnte blir svært sjeldent brukt. De aller fleste klær tåler 60 grader, og undertøy trenger man ikke vaske på høyere temperatur.
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #7 Skrevet 3. september 2006 Det hender jeg vasker mørkt og lyst på ull/fin vask dersom jeg har en eller to ting som ikke tåler mer en 30 grader. Men da venter jeg med undertøy til neste gang jeg vasker mørkt eller lyst på 60.
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #8 Skrevet 3. september 2006 når det gjelder spiler slipper du det problemet om du bruker en vaskepose til bh'er.
brumma* Skrevet 3. september 2006 #9 Skrevet 3. september 2006 Men så har jeg et mørkt skjørt som må vaskes på 30grader og en hvit topp som også må finvaskes, så tenkte kanskje å håndvaske disse? Hvordan gjør man det, for at det skal bli rent? (er en del flekker på skjørtet, vet ikke helt hva det er..) ← Jeg legger det i bløt i en bøtte med vann og litt vaskepulver. Har fungert helt strålende hittil. Hvis flekkene ikke forsvinner kan du kanskje prøve med litt "Vanish" eller "Biotex". Jeg bruker også vaseposer til BH'er, så slipper jeg å styre med mer håndvask enn nødvendig.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 3. september 2006 #10 Skrevet 3. september 2006 (endret) hm, virker litt skummelt å vaske alt på 60grader.. Men på den andre siden, hvorfor er det sånn at klær skal vaskes på 40grader, altså vanlige bomullsklær? Hva skjer om de vaskes på høyere temperatur? når det gjelder spiler slipper du det problemet om du bruker en vaskepose til bh'er. Har vært borti en del vaskeposer som åpner seg i løpet av vasken, så det tør jeg ikke, redd for at vaktmesteren kommer å tar meg! Endret 3. september 2006 av Norwegian Blue
Gjest Norwegian Blue Skrevet 3. september 2006 #11 Skrevet 3. september 2006 Jeg legger det i bløt i en bøtte med vann og litt vaskepulver. Har fungert helt strålende hittil. Hvis flekkene ikke forsvinner kan du kanskje prøve med litt "Vanish" eller "Biotex". Jeg bruker også vaseposer til BH'er, så slipper jeg å styre med mer håndvask enn nødvendig. Ok, da gjør jeg det Syntes ikke håndvask er noe herk, så det gjør meg ingenting å håndvaske BHer
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #12 Skrevet 3. september 2006 hm, virker litt skummelt å vaske alt på 60grader.. Men på den andre siden, hvorfor er det sånn at klær skal vaskes på 40grader, altså vanlige bomullsklær? Hva skjer om de vaskes på høyere temperatur? Har vært borti en del vaskeposer som åpner seg i løpet av vasken, så det tør jeg ikke, redd for at vaktmesteren kommer å tar meg! ← Ingen av mine klær har blitt ødelagt iallefall hvis du kjøper en vaskepose som knytes igjen kan du knyte den så hardt at den ikke får opp under vask.
monja Skrevet 3. september 2006 #13 Skrevet 3. september 2006 Jeg deler ikke opp vasken egentlig, men passer på å vaske hvitt/lyst og mørkt/farger hver for seg de første gangene. Håndklær/kjøkkenkluter/tørkehåndklær vasker jeg alltid på 95 grader, sengetøy og div. bomullsklær på 60 grader. Resten på 40 grader.
Kykkelikokos Skrevet 3. september 2006 #14 Skrevet 3. september 2006 Jeg vasker håndklær på 60 eller 90 grader. Kan gjerne vaske disse sammen med sengetøy, men da på 60 grader. Ellers så går alt på mørkt 40 grader eller lyst 40 grader.
Gjest Norwegian Blue Skrevet 3. september 2006 #15 Skrevet 3. september 2006 Jeg tok en Vampyra jeg, og heiv alt inn på 60grader Det var bare bomullsklær, og ingenting døde Også vasket jeg det fine for hånd. Hatt skikkelig vaskedag idag, nå har jeg rent hus, rent bad, rent rom og selv er jeg også ren
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #16 Skrevet 3. september 2006 Jeg tok en Vampyra jeg, og heiv alt inn på 60grader Det var bare bomullsklær, og ingenting døde Også vasket jeg det fine for hånd. Hatt skikkelig vaskedag idag, nå har jeg rent hus, rent bad, rent rom og selv er jeg også ren ←
Gjest Kitten Skrevet 3. september 2006 #17 Skrevet 3. september 2006 Jeg gjør nesten som Vampyra. Bare at jeg ikke skiller ut håndklær/ sengetøy; de vaskes sammen med 60graders vasken. Men så skiller jeg ut samboerns stinky- sokker og svette arbeidsklær og har i en egen vask..
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #18 Skrevet 4. september 2006 Så man må ikke dele opp i farger altså?? Bare slik at det blir mørk vask, lys vask, osv...
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #19 Skrevet 4. september 2006 Så man må ikke dele opp i farger altså?? Bare slik at det blir mørk vask, lys vask, osv... ← Klær som har "farget fra seg" (dvs jeg regner at de er ferdige med det etter 3-5 vasker) vasker jeg sammen etterpå. Men jeg holder pene hvite bluser, truser, sokker unna disse vaskene, og vasker det spesielt. Jeg vasker ofte sengetøy og håndklær på 40 grader sammen med annet tøy, dersom jeg vil fylle opp en maskin. Innimellom vasker jeg håndklær/sengetøy på 60 grader. Gamle hvite håndklær holder jeg unna farget tøy, for hos meg loer de fælt og alt tøy får et hvitt "rimlag" av gamle håndklefibre som ikke er pent.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå