Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #1 Skrevet 3. september 2006 Er det noen som har erfaring med dette? Vi vurderer å sette opp en slik glassplate istedet for å flislegge over kjøkkenbenken, men det avhenger av funksjon og pris i forhold til å legge priser.
Kykkelikokos Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 Har ingen erfaring med det, men helt enkle fliser er ikke så dyrt at det gjør noe. Vet ikke hva en slikt glassplate koster, jeg
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #3 Skrevet 3. september 2006 Jeg ville unngått det over oppvaskbenk og komfyr,ihvertfall. Skitt og fett setter seg fort på en såpass ru overflate,og da må man skrubbe for å få det vekk igjen.
Gjest gjesta Skrevet 3. september 2006 #4 Skrevet 3. september 2006 en mulighet er å ha børstet stål der man må vaske ofte, og kombinere det med en sånn glassplate. men vet desverre ikke hva sånt koster nei.
ringblomst Skrevet 3. september 2006 #5 Skrevet 3. september 2006 Da vi pusset opp hele kjøkkenet for 2 år siden, ble vi frarådet glassplater i skvettsonen pga vekt ifht veggen (vi har betongvegger), samt at vedlikehold og renhold er mer krevende. Vi valgte istedenfor noen rålekre rektangulære "mosaikk"-fliser, angrer ikke et sekund.
alicante Skrevet 3. september 2006 #6 Skrevet 3. september 2006 Hei! Nå går det jo an å finne sandblåste glassplater som kun er ru på baksiden, og da er det ikke noe problem å rengjøre. Vi vurderte dette, men valgte helt klart, herdet glass, da vi ville at fargen på veggen skulle komme helt til sin rett, noe den ikke gjorde med matt glass. Fargen er forøvrig en flott kontrastfarge i forhold til resten av kjøkkeveggene. Vi er kjempefornøyd med denne løsningen, og har ikke angret et sekund på at vi valgte bort de vanlige flisene som var vårt alternativ. Glassplata er festet med skruer (med fine sølvfargede pynteknotter) og fuget fast med silikon. Fugene er forresten veldig nødvendige da de hindrer at det kommer smuss bak plata, for det hadde jo vært veldig irriterende med skitt bak en plate som sitter godt fast. Vi betalte 1500,- for 0,5 x 3 meter (men det var gjennom kjentfolk, så det er nok mulig vi fikk den litt rimelig). Pass forøvrig på å kjøp herdet glass, da den bør tåle en liten trøkk i ny og ne. Vi har glass over hele benken, oppvasken og komfyren, og det fungerer veldig fint
Kykkelikokos Skrevet 3. september 2006 #7 Skrevet 3. september 2006 Til deg over med klart glass. Synes ikke skitt og fingermerker veldig godt på glass?
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #8 Skrevet 3. september 2006 Takk Alicante!! Jeg skal sjekke prisen, men som obosmedlem får jeg visst 25% rabatt hos en glassmester i allefall. Jeg ville unngått det over oppvaskbenk og komfyr,ihvertfall. Skitt og fett setter seg fort på en såpass ru overflate,og da må man skrubbe for å få det vekk igjen. ← Plata skal bare være ru på baksiden
loffen Skrevet 3. september 2006 #9 Skrevet 3. september 2006 Å det høres kjempefint ut! Sånn vil jeg også ha! Hilsen hun som fremdeles har malt glassfiberstrie over kjøkkenbenken etter 7 år.
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #10 Skrevet 3. september 2006 Å det høres kjempefint ut! Sånn vil jeg også ha! Hilsen hun som fremdeles har malt glassfiberstrie over kjøkkenbenken etter 7 år. ← Løp og kjøp
alicante Skrevet 3. september 2006 #12 Skrevet 3. september 2006 Til deg over med klart glass. Synes ikke skitt og fingermerker veldig godt på glass? ← Nå blir det ikke så mye fingermerker på denne veggen, men sprut fra oppvasken og komfyren blir det litt av. Men det flotte er at det er kjempelett å tørke bort. Jeg er faktisk overrasket over hvor lett ting går bort. Jeg hadde trodd det skulle bli feks tørkemerker etter våt fille, men det blir det ikke - det synes i alle fall ikke. Det er kanskje noe med lyset som faller slik at det ikke synes...? Overflaten er alltid klar og ren, og jeg vil absolutt anbefale glassplate. Jeg har ikke angret ett sekund på at vi valgte det.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #13 Skrevet 3. september 2006 Vi har også planer å anskaffe glassplate (dvs. satinert herdet glass) bak vaske- og kokesonen. (Vil ha satinert glass pga har det i overskap, vitrineskap + glasshylle, samt det passer godt til eikekjøkken vårt.) Nå vet jeg ikke hvilken koketopp dere har, men vi har gasstopp. Da ble vi frarådet glassplate hvis den går helt ned til benkeplaten (pga kan bli for varmt med gassblusset). Siden vi har stålbenk med 13 cm kant opp mot vegg, blir ikke veggen der glasset skal komme varmt, og da er det ingen problem. Vi fikk anbefalt herdet glass eller "trådglass", da det er de som tåler mest. Har ikke spurt om pris enda, men regner med noen tusenlapper for 3-4 meter.
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #14 Skrevet 3. september 2006 Vi kjøpte to plexiglassplater på Obs Bygg, for ca 2-300 kr pr stk. Snekkeren som jobbet i huset vårt, saget de til og festet med silikon. Ble kjempebra. Nå passet det akkurat med standardstørrelsene fra Obs her hos oss, og vi har det også bare over oppvaskbenken. Ovnen står på en annen vegg, og der har vi flislagt hele veggen.
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2006 #15 Skrevet 4. september 2006 Vi kjøpte to plexiglassplater på Obs Bygg, for ca 2-300 kr pr stk. Snekkeren som jobbet i huset vårt, saget de til og festet med silikon. Ble kjempebra. Nå passet det akkurat med standardstørrelsene fra Obs her hos oss, og vi har det også bare over oppvaskbenken. Ovnen står på en annen vegg, og der har vi flislagt hele veggen. ← Da har dere klart glass slik at veggen synes igjennom?
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #16 Skrevet 4. september 2006 Da har dere klart glass slik at veggen synes igjennom? ← Jepp, ja.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå