Jens Skrevet 3. september 2006 #1 Skrevet 3. september 2006 på ett eller annet tidspunkt?? Når jeg er ute for å kjøpe, enten matboks, sokker, tallerkner etc.syns jeg nesten alt har enten motiver av kaptein sabeltann, spiderman, og noen flere action figurer. Er det umulig som forelder idag å påvirke barna til å like noe annet, eller vil alle barn like de samme tingene? Blir nesten skremt av denne hjernevaskingen!Syns Sabeltann er stygg, og syns også att disse action figurene er så voldelige. Hva skjedde med Disney figurer, og andre litt hyggeligere ting?
Gjest Emera Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 Det er et velsmurt forretningsimperium det der, ja. Og mange unger blir jo helt oppslukt av Kaptein Sabeltann. Skikkelige fans. Datteren min var aldri opptatt av Kabelsat....eh... Sabeltann, men sønnen til noen jeg kjenner (2 år gammel) har akkurat blitt bitt av basillen. I følge moren så er det ikke så mørkt og voldelig som det ser ut til utenfra, men ganske harmløst. Nå vet jeg som sagt ikke selv, jeg har det bare fra henne. Det verste med det er nok at effektene koster det hvite i øyet.
Jens Skrevet 3. september 2006 Forfatter #3 Skrevet 3. september 2006 Men hvor blir en to åring introdusert for Sabeltann hvis ikke hjemme?
prinsessa Skrevet 3. september 2006 #4 Skrevet 3. september 2006 Sønnen min på snart 3 ble introdusert for kaptein Sabeltann i barnehagen, de hadde en CD med sangen på + at de andre større barna snakka om han. Men for han er alle skjørøvere kaptein sabeltann og han skjønner ikke at det er en bestemt skjørøver og det er jo like så greit.
Helen Skrevet 3. september 2006 #5 Skrevet 3. september 2006 (endret) Jeg har en sønn på 6 år som er veldig glad i Kaptein Sabeltann ting, men han vil ikke se filmene. Da vi var i Kristiansand i sommer ble han livredd da vi kom inn i kaptein sabeltanns verden. Vi kjøpte et sverd så var det strake vegen ut igjen, han nektet å være der. Vi møtte kapteinen i et smug på vei ut og da ble poden helt stiv. Vi var heller ikke på forestillingen for han vill ikke. Synes det er litt rart at han er så redd men alikevel vil ha kaptein sabeltann ting og utstyr. Er det for at "alle andre" har det kanskje? Endret 3. september 2006 av m@msen
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #6 Skrevet 3. september 2006 Nei! Alle barn (gutter) blir ikke bitt av Sabeltann basillen. Heldigvis! Tror nok mange foreldre syns det er litt stas med dette, også tror jeg mange barn slenger seg med på sånne trender fordi "gutta i barnehagen" liker det. Det skal godt gjøres å kjøpe inn matboks, drikkeflaske, osv som ikke har en eller annen sånn figur på seg (Sabeltann, Spidermann, Didle (til jenter), osv) . Hvis du vil ha mer nøytrale ting blir jo disse litt kjedelige, nøytrale og voksen. Men hvorfor skal en matboks være så himla gøy egentlig?
Jens Skrevet 3. september 2006 Forfatter #7 Skrevet 3. september 2006 Jeg har nå kjøpt en ole brum matboks til sønnen min. Veldig koselig som han er glad i. Syns egentlig det er ille att det er barnehagene som introduserer barna for sabeltann.
prinsessa Skrevet 3. september 2006 #8 Skrevet 3. september 2006 Tja, nå var vel dette en Cd med masse forskjellige barnesanger. De blir jo også introdusert for Ole brum, pippi, emil osv.
Gjest Sorben Skrevet 3. september 2006 #9 Skrevet 3. september 2006 Kan ikke akkurat påstå det. Vi var på ferie på Sørlandet da eldstesønnen var tre og et halvt. En av dagene var vi ute på båttur i skjærgården utenfor Grimstad. Det var reklamert masse for skattejakt på Sørladet, og man skulle se etter gullmynter ute i skjærgården. Vi var iallefall ute på båttur, og var på tur for å passere forbi øya der skatten var skjult. En stor gullbelagt fryseboks. Akkurat i det vi passerte, rett forbi, hoppa Kaptein Sabeltann (en look alike) opp i fra kista, med sverd og det hele. Han fekta mot båten vår, som en ekte sjørøver. Vesle gutt hylskrek. Da vi dro til Dyreparken et par dager senere, så ville han nesten ikke ned i Kjutavika. Var stiv som en stokk og likte seg overhodet ikke. Nå er dette to år siden. Og han liker fremdeles ikke Kaptein Sabeltann. Nekter til dags dato å se filmer om ham. Han liker heller ikke å kjøre båt i frykt for å møte på sjørøvere. Han var livredd da vi skulle ut å kjøre Danskebåten i sommer. Så enkelte minner er krystall klare, på godt og vondt. Er vel det eneste han husker fra den sommeren. Hjelper ikke om vi forteller ham at Kaptein Sabeltann finnes i virkeligheten. For han har jo sett ham
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #10 Skrevet 3. september 2006 Men hvor blir en to åring introdusert for Sabeltann hvis ikke hjemme? ← Ja det lurer jeg også på. Vår snuppe var 2 1/2 år når hun kunne sabeltann sangen. Hun har aldri lært noe om han hjemme og vi har aldri sunget sangen til henne. Så vår må ha lært det i barnehagen. Jeg liker ikke sabeltann, synes det er alt for mørkt og dystert. Så våre barn får ikke se noe av dette hjemme. Men å synge sangene er jo ganske harmløst....
Orthia Skrevet 3. september 2006 #11 Skrevet 3. september 2006 Sønnen min på fem synger nidviser om Sabeltann, og mener bestemt sjørøveren er en dame, siden han har på leppestift. Så alle er ikke så interessert i Sabeltann. Derimot har jeg sett mange foreldre som gjør sitt beste for å stimulere Sabeltann-interesse hos de håpefulle. Hvilket utbytte har en to-og-et-halvt-åring av full Sabeltannpakke i Kristiansand? Men foreldrene kan jo senere referere til en fantastisk tur...
Gjest Primula Skrevet 3. september 2006 #12 Skrevet 3. september 2006 Syns egentlig det er ille att det er barnehagene som introduserer barna for sabeltann. ← Hvorfor det? Er sabeltann så mye verre enn andre ting da? Er det bedre med torbjørn egner og Alf Prøysen? Sabeltann er da slett ikke så voldsomt og dystert. Og mange barn synes det er veldig spennende med sjørøvere som finner skatter osv. Jeg synes det er bra at barnehagen tar opp det som barna liker og bryr seg om, enten det nå er Sabeltann eller Emil i lønneberget. I barnehagen vår var det mange barn som var opptatt av sabeltann en periode. Da brukte barnehagen littt tid på det, de hadde bla en sjørøverfest. Det jeg imidlertidig ikke liker med sabeltann- konseptet er alt kjøpehysteriet rundt det. Men det er det jo vi foreldrene som styrer, og ikke barnehagen Men for å svare på det egentlige spørsmålet her; Nei, alle barn blir ikke opptatt av sabeltann. Min datter på fem liker det kjempegodt, men søskenbarna hennes liker det ikke noe spesielt. MIn datter har sett det på tv+ at vi fikk en bok i en bokklubb en gang. Er vel derfor hun har fått interessen.
Gjest Gjest_Emilia_* Skrevet 3. september 2006 #13 Skrevet 3. september 2006 Ja, hvorfor er det slik? Hva i all verden er det med denne Kaptein Sabeltann, skatten i Sjuttavika, og Jorunn Stiansen fra Idol: hvorfor går barn beserk for disse?!! Barn må være rare...kunne de ikke ha litt mer stil og bedre smak? Seriøst! Hvor ble det av "Det var en gang et menneske" og andre helter?
Gjest Gjesta Skrevet 3. september 2006 #14 Skrevet 3. september 2006 Syns egentlig det er ille att det er barnehagene som introduserer barna for sabeltann. ← Eh... det er ikke barnehagene som introduserer Sabeltann for barna, bare for å ha bragt det på det rene. Det er barnehagens fem og seksåringer som introduserer Sabel for de litt mindre. Jeg har til gode å se en femåring som ikke syns eller har syntes at Sabeltann er kul. Og han er fullstendig harmløs.
Jens Skrevet 4. september 2006 Forfatter #15 Skrevet 4. september 2006 det er bare alt kjøpehysteriet rundt sabeltann jeg reagerer på. Min nevø på tre år fikk fullt kostyme, og det kostet nærmere tusen kroner. Så var det tur til Kristiansand for hele familien, og det kom på samme summen som en syden tur!! Blir bare provosert av slikt.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #16 Skrevet 4. september 2006 Hva er i veien med Sabeltann ? Spenning og moro , fin musikk som både voksne og barn kan synge med på. Om man vil du vil dra til Kristiansand eller kjøpe en dvd hjemme er vel noe foreldre må bestemme selv. Alle har hørt om Sabeltann, og han er vel mest attaktiv i alderen 2-8. Har inntrykk av at han beholder heltestatusen lengst hos guttene... Tror ikke Sabeltann utstyret er noe dyrere enn andre leke.kolleksjoner.
Henna Skrevet 4. september 2006 #17 Skrevet 4. september 2006 Det er et pengesluk, det er ihvertfall sikkert. Vanskelig å styre hva barna skal like. Får man ikke vite om det hjemme får de alltids vite om det fra barnehagen, plakater i byen, på besøk hos andre barn som har filmer og effekter, reklame på barnekanaler osv. Barn liker sjørøvere og superhelter, og slik er det bare. Blir provosert av det pengesluket Kaptein Sabeltann er da man ser hvor dyrt alt med merkenavnet på er. Når barnet så sterkt ønsker seg det og selv om jeg har hatt litt motstand til det, har det blitt til at man har kjøpt noen effekter allikevl. Og jeg må innrømme at jeg synes musikken fenger også:-) Var på forestilling i sommer, og gutten var ikke overbegeistret og det kostet mer enn det var verdt. Men Sabaltanns rike og undeholdningen der inne falt i store og små sin smak. For noen dager siden kom han hjem fra barnehagen og med et trist utrykk sa: "mamma, jeg vet at kaptein sabeltann bare kler seg ut jeg. Da blir jeg lei meg, for han lurer oss jo da!" Så er kanskje den epoken forbi...
Gjest regine Skrevet 4. september 2006 #18 Skrevet 4. september 2006 Alle barn blir ikke opptatt av Sabeltann. Min var det aldri, det var heller ikke noe tema i barnehagen. Selv om jeg mener å huske at de sang noen av sangene. mht. kjøpehysteri og dyre effekter. Det er da minst like ille med "disny"figurer og annet trådstarter hevder er "koselig"??? Alle slike figurer lever jo av alle effektene rundt, det være seg matbokser eller sokker eller whatever. Men det er jo foreldrene som bestemmer i hvor stor grad en skal kjøpe sånt til barna sine eller ikke. Som aleneforsørger har jeg aldri hatt råd til den type utskeielser, matbokser etc. har blitt innkjøpt med "normale" motiver til normale priser. Husker dog hvor glad ungen ble da h*n fikk sengetøy (!) med Harry Potter til jul for noen år siden
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #19 Skrevet 4. september 2006 Hvorfor er det bedre at du har kjøpt en Ole Brumm matboks til sønnen din?
Elodi Skrevet 4. september 2006 #20 Skrevet 4. september 2006 Gutten min som nå er 8 har aldri vært spesielt opptatt av Sabeltann. Han har en film med ham, men det er det liksom.For ham var Byggmester Bob helten Lillesøster på 3 derimot elsker denne filmen og synes Sabeltann er kjempetøff! Selv har jeg ikke stimulert barna til å få slike "diller" men ser mange foreldre som pusher på der ja...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå