Gå til innhold

Lure barna i maten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når barna mine ikke vil spise opp maten sin sier svigerfar og barnas far: Da tar pappa/farfar maten din. De tar gaffelen mot munnen sin og da sier barna: nei! Og da vil barna ha maten sin likevel. I hvert fall maten som var på den gaffelen. Så begynner det igjen med neste gaffel-porsjon.

Jeg er sterkt uenig i denne metoden. Jeg mener de lærer seg at de får viljen sin, at pappa/farfar ikke gjør som de sier og flere ting.

De gjør også andre "luretriks" når barna ikke spiser maten sin. Jeg vil at barna skal spise fordi de er sulten og at de skal kose seg med maten. At spisestunder vi har skal være foruten luring og masing.

Jeg har snakket med samboeren min om dette.

Hva mener dere om slike metoder?

Har dere noen tips til meg for hvordan jeg skal angripe/avlede dette når de holder på slik ved matbordet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke barn selv, men regner med at mamma og pappa brukte denne metoden på meg da jeg var liten, og jeg har ikke tatt skade av det i form av at jeg er blit egoist eller noe sånt. En periode kan det være greit, men man må også sette grenser, si at du må spise maten din før du får gå fra bordet osv... skjønner de det andre skjønner de den også.

Skrevet

Ganske ondskapsfullt å putte ungene opp i maten ja, selv om de lurer de oppi ;)

Skrevet

Jeg synes det er avhengig av barnas alder hva slags metoder man burde bruke for å få i dem mat. Er de små synes jeg ikke det gjør noe å bruke metoden du beskriver. De fleste småbarn går igjennom "trassalderen", og da kan det være veldig nyttig å "lure" dem litt for at de skal få i seg det de trenger av næring (de skjønner jo ofte ikke selv hva som er deres eget beste). I denne fasen tror jeg det virker mot sin hensikt å være streng og kommandere dem til å spise opp.

Er barna derimot litt eldre ville jeg heller vært mer direkte med dem. Det kommer et punkt hvor de burde bli ferdige med å trasse bare for å trasse, og lære seg at man spiser til man er mett, og at man er nødt til å spise ordentlig middag før dessert osv.

MEN, jeg har ved flere anledninger sett foreldre som forsyner sine barn og etterpå forlanger at de spiser opp (helt opp) selvom barna har spist ganske mye og åpenbart er mette. Dette blir for meg helt feil! Jeg synes man skal mase BARE hvis barnet har spist urimelig lite eller f.eks. har spist alt annet enn grønnsaker osv.

Skrevet

Haha, tok litt tid før jeg skjønte hva du mente, men så så jeg på overskriften... :ler:

Skrevet

Det der synes jeg da var helt greit. Har ingen problemer med den. "Fly-"metoden er jo en annen velkjent måte å gjøre det på. Altså at man lar skjeen "fly" mot barnets munn mens man lager flylyder. Hvis barnet ikke åpner munnen så skal liksom flyet krasje, da. Og veldig mange barn gaper i vei.

Så lenge det ikke lukter av ren tvang, men blir gjort med et smil synes jeg ikke det er noe galt. Enig med razmatazz i at barna bør være små. Og selvsagt også i at man ikke skal presse maten i en unge som er mett.

Skrevet
Det der synes jeg da var helt greit. Har ingen problemer med den. "Fly-"metoden er jo en annen velkjent måte å gjøre det på. Altså at man lar skjeen "fly" mot barnets munn mens man lager flylyder. Hvis barnet ikke åpner munnen så skal liksom flyet krasje, da. Og veldig mange barn gaper i vei.

Den "fly"-metoden brukte jeg på min eldste datter da hun ikke ville ha mer mat, hun gapte og gapte, jeg duret og sto i, men pluteslig kom all maten opp igjen.

Siden den gang har ungene mine sluppet å spise når de blir mette, ingen "tvang" fra meg mer, nei.

Skrevet

Jeg synes det er mye bedre å bruke en slik metode som er fylt med humor og smil, enn å kommandere barna sine til å spise opp maten sin på en streng måte.

Jeg tror barna får en mye mer positiv opplevelse av måltidet når man bruker slike metoder enn når man nærmest står over dem med pekefingeren.

Gjest Gjest_Dingo_*
Skrevet

:klappe::ler::klappe:

overskriften til TS var som om jeg selv hadde skrevet den :legrine:

Gjest StoreSky
Skrevet

M@msen er jeg enig med!

Er en menneskerett å få lov å spise seg passe mett - ikke hvor mye andre synes man skal spise! Jeg tvinger aldri i noen mat, det får man reglulere seg, dessuten å ikke minst får lov til å lære seg å bli passe mett.

Jeg var "tvunget" i mat (med humor og ros..) og den dag idag har jeg problemer med å la være å spise opp maten selv når jeg er stappmett.

Å spise er en selvfølge og naturlig behov -ikke noe som skal roses, det er ingen prestasjon å spise.

Skrevet

:legrine:

Gjest Tweetypie
Skrevet

Her har vi hatt fullt orkester for å få i minsten litt mat. H*n er skikkelig matnekter og det går i sang og gjøglerier. Kanskje ikke så lurt med tanke på senere da ;)

Skrevet

Jeg nektet å spise da jeg var lita. Mamma ropte derfor alltid på den eldre broren min, som kom og hoppet og danset slik at jeg begynte å le. Da puttet mamma mat i munnen min, som jeg svelget unna. Vet ikke helt om dette har hatt noe å si for min senere utvikling :ironi:

Skrevet

personlig synes jeg det er galskap å drive på å leke å lure maten i barna.

du lager bare gigantisk ris til egen ræv.

her går det i enten så spiser ungene eller så lar de være. lar de være får de leve med konsekvensene av det å gå sultne til neste måltid. det funker temmelig bra det. ungene spiser når de er sultne.

sjøl sliter vi/jeg litt me min stedatter på fem som er vant til å få "spesial" kost. hvis hun ikke liker det som er til middag så skriker hun seg til noe annet. en metode som funker usedvanlig dårlig på meg mend esto bedre på sin far. men jeg synes det er helt sinnsykt å skal drive å lage omså hvor mange typer middag for å tekkes hver enkelt person. så her har hun jaggu fått litt å bryne seg på. men det varte ikke lenge før hun skjønte teg ninga å fant ut at det var lenge å gå å være sulten hvis hun ikke spiste middag.

Gjest Hedda Gabler
Skrevet

Jeg har heller ikke sansen for slik "luring". Mine barn skal spise fordi de er sultne, og stoppe når de kjenner at de er mette.

Jeg har også irritert meg over svigerforeldres måte å gjøre det på, men det fører ingen steder. Like lite som jeg vil bli belært, skal jeg belære dem - ungene har ikke tatt skade av å bli lurt og overtalt til å spise mer de få gangene vi har vært der. Irriterende - ja, men noen ganger velger jeg å lukke ørene.

Skrevet

Nå først så jeg at startinnlegget dreide seg om å lure barna for å få de til å spise opp... :rodme: Trodde det handlet om å leke for å få dem til å spise i det hele tatt, jeg. Men i så fall synes jeg heller ikke om den formen for luring, nei.

Gjest lilletroll
Skrevet

:ler: (var min tanke når jeg leste overskriften også)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...