Gå til innhold

Kvinnedominerte arbeidsplasser? Nei takk!

Gjest Bompa

Anbefalte innlegg

Har nettopp sagt opp en deltidsjobb ved et callsenter der 80-90% av de ansatte var kvinner. Fy flate så glad jeg er for å ha kommet meg unna og i stedet fått meg jobb på en plass med en utpreget mannskultur!

Mer bakvaskelser, baksnakkelser, rivalisering og intriger enn det var i denne høneflokken skal du joggu lete lenge etter. Disse damene kunne prate og smile til deg i det ene øyeblikket, for så å slarve om deg til en av sine "allierte" i det neste. Hver eneste dag var som en kald krig der alt lå og ulmet under overflaten helt til arbeidsdagen var over. Rett og slett ufyselig!

Jeg har også jobbet som vikar i et vikarfirma og har således vært i del av ulike arbeidsmiljø. Det slo meg med en gang hvor giftige omgivelsene var så fort det var et overtall av kvinner blant de ansatte. Var det mannfolk blant dem, så deltok ikke disse i de indre stridighetene på samme måte. Det fantes nok av og til fiendtskap på de mannsdominerte arbeidsplassene også, men her gled tingene likevel mye bedre. Var det noe galt, så ga kollegene dine i det minste uttrykk for det og du kunne tilpasse deg deretter. Du fikk gjerne ofte også et klapp på skuldra dersom du klarte deg bra. At du klarte jobben din ble ikke oppfattet som like truende hos mannlige kolleger som hos de kvinnelige.

Kvinner på mannsdominerte arbeidsplasser gled imidlertid godt inn, og det så ut til at de trivdes godt også. Tonen mellom mannlige kolleger var en helt annen enn hos de kvinnelige. Vel kunne det komme sleivspark, men det stakk aldri særlig dypt eller lenge. Ovenfor kvinnelige kolleger måtte du imidlertid joggu passe kjeften din!

Jeg vet ikke om andre menn har de samme erfaringene som det jeg har, men aldri verden om jeg tar en jobb på en kvinnedominert arbeidsplass igjen! Jeg vet heller ikke om kvinner finner et slikt miljø som problematisk heller, men jeg takler det i hvert fall ikke, og slik tror jeg de fleste andre menn har det også.

Meninger? Erfaringer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sorry, det provoserer ikke.

Erfaringer: Der jeg jobber, med flest kvinner, har både mennene og kvinnene det fint, ingen baksnakking og det er et godt miljø.

Tanta mi jobbet en gang på et sted der det var masse menn. Det viste seg at hun var veldig kvalifisert og med gode ideer, så det var mange som skrøt av henne, noe mennene tydeligvis ikke tålte. Hva gjorde mennene som jobbet over henne? De tok fra henne jobben da hun var på ferie, så hun kom hjem hadde hun fått lavere stilling og dårligere lønn. Hun ble erstattet med en dum blondine som pulte seg til jobben. Sykt, men sant. Hun skal opp i retten med det.

Så ikke kom å si at et arbeidsmiljø med flest kvinner, er dårlig, og at det med menn er bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest minamurrey

Jeg er kvinne, og har litt samme erfaringene som Bompa trådstarter. Dog det var ikke i jobb, men i skoleklasse som besto av 20 jenter og 5 gutter. Der var det også grupperinger av jenter som var i full bakvaskelseskrig med hverandre, på kryss og tvers, og det så ut som om det var om å gjøre å få livene sine til å ligne så mye på en såpeopera som mulig. Utrolig slitsomt og irriterende.

Nå er jeg på en arbeidsplass hvor kvinneandelen ligger på 8%. Utrolig behagelig i forhold! Ok, det var et lite helvete med alt fotballsnakket i sommer, men dog ;) Eneste er at man gjerne blir sett litt ned på som kvinne, helt til man har "bevist" at man kan ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gotthard

jeg sa opp jobben min i et kvinedominert yrke på tirsdag, orket ikke mer inntriger og dritt.

jeg var utrolig glad i min stilling, men den prisen de ville ha meg til og betale var alt for høy.

har de ikke meg og hakke på så går de på hverandre, her forige uke forlangte 2 av de møte med meg og sjefen,,,,de mente jeg sa hade på feil måte når jeg skulle hjem!!!!! også hadde jeg hvert på do uten og innformere alle først, så det var ratt en som ikke viste hvor jeg var i 5 minutter!!!

nei takk, jeg er faktisk hverdt mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på en fabrikk der det er flest kvinner. Det er mye baksnakking og slarving der.

MEN.......de mest nysgjerrige og slarvete er faktisk to menn.

Hvis man forteller en av de noe er det utover fabrikken før man rekker å snu seg.

Og hvis man vil ha greie på noe nytt er det bare å gå til den ene der for han vet ALT som skjer.

Det er ikke måte på hva han kan fortelle en som har vært sykmeldt ei periode.

Men uansett er det kvinnene som står for den værste baksnakkingen, de er utrolig falske.

En gang jeg var sykmeldt fikk jeg høre igjen en del ting om meg som ikke hadde rot i virkeligheten, den kom fra arbeidplassen.

I ei pause reiste jeg ned dit, passet på når alle var samlet. Jeg fortalte da at jeg hadde hørt at de baksnakket meg, så sa jeg at "Nå er jeg her så er det noe dere lurer på så kan dere spørre meg rett uti stedet for å spre usanneter og spørre ut mine venninner."

Skal love dere det ble stille :ler:

Etterpå var jeg så stolt av meg selv som hadde tort det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norwegian Blue

Håper litt jeg ikke havner i en veldig kvinnedominert bedrift jeg. Koslig til tider, men slitsomt i lengden. Trives bedre å omgås menn, kvinner vet du aldri hvor du har de..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er enig med trådstarter.

De arbeidsplassene jeg har vært på med størst andel menn har det absolutt vært best arbeidsmiljø. Min gamle jobb sluttet jeg i bare pga miljøet selv om jeg elsket jobben min. Der var det rykter og bakvaskelser hele tiden, men nå stortrives jeg og vi er 4 jenter, 15 gutter og en kvinnelig sjef. Bedre miljø enn dette har jeg aldri hørt maken til, og alle er enige i at det er det beste de har vært borte i. Jeg gleder meg til å gå på jobb hver eneste dag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har mye samme erfaringene som trådstarter. Jeg forholder meg mye lettere til menn enn til kvinner. Og ville ikke ha søkt en jobb, hvor kollegaene var utelukkende kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har samme erfaringer som trådstarter. Før jobbet jeg i kommunesektoren hvor det var overvekt av menn. Menn sier som oftest ting rett ut, så du må tåle en trøkk i visse sammenhenger, men når du er ferdig med en ting, så er du ferdig. Nå jobber jeg i en barnehage med kun kvinnelige ansatte og en ting er sikkert: kvinnfolk prater! I enkelte tilfeller starter praten med en gang en person har gått utfra rommet. Og der er det ikke noe som heter å ta opp ting med vedkommende det gjelder, da er det straks bedre å bare fortsette å prate bak ryggen på personer.

Sonja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke samme erfaring som trådstarter. Jeg har et kvinnedominert yrke, så jeg jobber sammen med 7 kvinner, og ingen menn. Vi har stort sett et fint miljø. Vi trives i hverandres selskap, og av og til gjør vi sosiale ting sammen. Trives veldig godt på jobb. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ønske jeg kunne motbevise alt det som TS skriver, men jeg har samme erfaringer. Min første arbeidsplass var et hønsereit uten like, husker godt min første opplæringsvakt. Jeg satt sammen med alle på vakta og avdelingsleder og ble presentert + at jeg skulle få litt info. Hun ene sier: "I morgen skal du jobbe sammen med meg og XXXXX." Da hører jeg fra en annen kant: "Og hun har skikkelig stygge bukser!!" På det tidspunktet var jeg 18 år, og veldig sjenert og fikk sjokk... lurte på hva i all verden dette var for et miljø. Like etter jeg begynte fikk en av damene sammenbrudd på jobb, hun dro hjem mens hun hadde en bruker i dusjen... Hun ble mobbet.

Det skal sies at på denne arbeidsplassen ble det mye hyggeligere etterhvert. Jeg hadde i begynnelsen vanskelig for å tilpasse meg, og merket selv at det ble snakket bak min rygg. Alt ble bedre etterhvert som det kom nye folk inn i miljøet, regner med at det også har mye med personligheter å gjøre, og ikke bare kjønn ;) I senere tid har jeg vært på flere kvinnedominerte arbeidsplasser, hvor det også er hyggelig. Men merker stoooor forskjell fordet, bare det dukker opp en mann på vakta...

Tror det er fordeler å ha likevekt med kjønn uansett hva slags jobb det er. Jeg er for moderat kvotering ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sa opp jobben min i et kvinedominert yrke på tirsdag, orket ikke mer inntriger og dritt.

jeg var utrolig glad i min stilling, men den prisen de ville ha meg til og betale var alt for høy.

har de ikke meg og hakke på så går de på hverandre, her forige uke forlangte 2 av de møte med meg og sjefen,,,,de mente jeg sa hade på feil måte når jeg skulle hjem!!!!! også hadde jeg hvert på do uten og innformere alle først, så det var ratt en som ikke viste hvor jeg var i 5 minutter!!!

Fy f***, denne var drøy!!!! :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har (heldigvis) ikke jobbet på så kvinnedominerte arbeidplasser, men tror nok det trådstarter sier kan stemme - sånn i grove trekk. Merket det iallfall veldig godt da jeg var i en utdanningssituasjon.

Men når det er sagt så må jeg også tilføye at den verste sladrehank og sutrekopp jeg har vært borti er en mann, så man bør ikke generalisere alt for mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Joda, sutrete mannfolk finnes det nok mange av. Saken er vel heller den at en mannlig sutrekopp vil i et mannsdominert miljø spille seg selv ut over spillelinjen. Ønsker du å distansere deg fra dine mannlige kolleger, så er det egentlig bare å sutre og klage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kunne ikke vært mer enig med trådstarter... sorry jenter men blir det for mange av oss på et sted så blir miljøet forferdelig.

jeg ble fryst ut på en sommerjobb jeg hadde på et sykehjem fordi jeg ikke ville være med på baksnakkingen, hvor ille er ikke det ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

åh jesus! jeg skal inn i et utvilsomt kvinnedominerende yrke. Lover ikke helt godt dette her. Er dere høner så jævlig som det kommer frem her. Tenker særlig hvis dere er i flertall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sukkerert

Hvordan oppføte du deg da? Var du flink til å si fra til vedkommende dersom noen gjorde ting som irriterte deg eller søkte du støtte hos andre ved å baksnakke dem?

Jeg synes det er ironisk at så mange snakker om hvor ille det er på kvinnedominerte arbeidsplasser. Det er alltid "alle de andre" kvinnene som baksnakker, ikke en selv. Du er selv kvinne, og du var en del av arbeidsplassen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...