Gjest brita Skrevet 2. september 2006 #1 Skrevet 2. september 2006 Jeg og min mann har problemer, og jeg vet ikke om vi noen gang kommer oss igjennom dem. Problemet er nå at vi har barn sammen, og vi er ikke bosatt i Norge. Han er fra USA, og vi bor her siden det er her vi jobber. Så problemt er slik: Jeg bor i USA p.g.a. min mann (savner venner og familie i Norge utrolig mye) og bor sammen med han p.g.a. vårt barn. Akkurat nå ser jeg for meg et ulykkelig liv der jeg ennten blir i et ulykkelig ekteskap i håp om bedre tider. Separer meg, og prøver å bygge en tilværelse her i USA. Alenemor i et land uten noen form for hjelp, eller av en eller annen snikete lov tar med meg vårt barn til Norge, med konstant dårlig samvittighet. Jeg lurte egentlig bare på om det er noen der ute som har noen erfaringer å dele.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #2 Skrevet 2. september 2006 Jeg har ingen erfaring, men hvis barnet deres har norsk statsborgerskap eller delt. Så er det jo ikke problemer med å dra til Norge. Om det er lurt for barnets del er noe helt annet. Men skal jeg være helt ærlig(og jeg er i samme situasjon - skilsmisse står for dør. Men vi bor i Norge)hvis jeg var deg og skulle skille meg, så hadde jeg ikke valgt å bli i USA, når jeg har hele mitt nettverk i Norge. Uten nettverket mitt hadde jeg aldri overlevd det jeg er oppe i nå. Så kanskje det lureste du gjør er å ta deg i alle fall en ferie i Norge og snakke med dine om dette? Huff jeg føler med deg, dette er sikkert mer vanskelig enn det jeg er oppe i
Gjest allium Skrevet 3. september 2006 #3 Skrevet 3. september 2006 Jeg har ingen erfaring, men hvis barnet deres har norsk statsborgerskap eller delt. Så er det jo ikke problemer med å dra til Norge. ← Jo, det kan det være. Pass på at du ikke gir råd som gir trådstarter problemer! Hvis hun tar med barnet hjem uten tillatelse enten fra faren, eller fra amerikansk rett, vil norske myndigheter være forpliktet til å returnere barnet til Usa. Jeg skal ikke gi meg ut på å si hva hun bør gjøre, men hun må ihvertfall ikke bare ta barnet og dra hjem.
Gjest gjesta Skrevet 3. september 2006 #4 Skrevet 3. september 2006 Jeg var i din situasjon for 9 år siden. Levde i et ulykkelig samboerskap, og vi hadde et barn i sammen. Jeg flyttet hjem til Norge, Jo det ble rettsak og styr, men jeg hadde ikke gjort noe ulovlig ved å ta med meg barnet hjem. Nå var det England jeg flyttet fra, og vi var ikke gift. Dette har nok endel å si. Jeg vil i alle fall råde deg til å ta kontakt med en advokat før du gjør noe. Det gjorde jeg, og da fikk jeg svar på alt jeg lurte på i forbindelse med lovligheten av det hele. Nå virker det som om du enda ikke har bestemt deg for hvor du vil leve som alenemor, så det valget må jo også tas. Kanskje etter samtale med advokat?
Gjest Gjest Skrevet 3. september 2006 #5 Skrevet 3. september 2006 I USA blir barn som regel plassert hos mor av retten. Og mor kan vel så velge hvor hun vil bo? Er litt usikker på barn når foreldrene har to nasjonaliteter. Du må velge om du skal ta mest hensyn til barnet (som nok er glad i pappa) eller deg selv, når du velger bosted. Jeg heller mot at foreldrene må bosette seg slik at barnet kan ha nær kontakt med begge.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå