Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser at VG har flere artikler som avslører at profilerte mennesker presterer å utføre akkurat de samme handlinger som de selv er ansatt for å motvirke.

Er det lett å miste vanlige grenser når man arbeider med ting over tid, sånn at det egentlig er synd på dem og siden de er ansatt i samfunnets tjeneste så burde vi hjelpe dem fordi de er bare offer for sitt arbeid?

Eller er det utslag av skitten dobbeltmoral som vi kanskje kan forvente å finne hos veldig mange mennesker?

Eller var disse bare uheldige som ble tatt? Eller hva?

Fra Norge:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=128547

Fra Danmark:

http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=128546

Videoannonse
Annonse
Gjest annen gjest
Skrevet

For det første synes jeg det var ganske forskjellig å sammenligne en UP-ansatt som ble tatt for fyllekjøring og en pedofil som var skolekonsulent (arbeidet barns sikkerhet). Sistnenevnte har med ganske stor sikkerhet valgt stilling og arbeidsarena spesielt for at man skulle unngå mistanke, mens jeg ser på førstnevnte som "uhell". Regner med ikke folk blir politi for at de skal slippe unna med fyllekjøring. I så fall er de satset feil.

Det kan hende det finnes dobbeltmoral blant mennesker som arbeider for å sikre at andre mennesker følger regler i samfunnet, men jeg tror først og fremst mennesker som skal gå fremfor alle mennesker med et "ekstremt" godt eksempel vil før eller sidere feile. Uheldig vil det alltid være, men likevel veldig menneskelig.

En annen (og interessant) debatt blir igjen om folk som arbeider med mer spesielle ting mister grensene sine. Jeg tror det kan være tilfelle faktisk. Men det ikke gjelder for folk som arbeider med overgep eller fyllekjøring, men mer for folk som er soldater etc.

Skrevet

Pedofile velger ofte arbeid så de får tilgang til barn. Derfor ikke overraskende at en skolekonsulent er pedofil.

At en UP-sjef blir tatt for fyllekjøring.. han har tabbet seg ut. Kanskje makten gikk ham til hodet og han så seg som untouchable? Men tror neppe han har søkt en karriere i UP så han skal kunne fyllekjøre uten å bli tatt.

Man forventer jo at folk som søker en karriere i politiet har høyere moral og etikk enn folk flest. Det er jo ikke alltid sant, noen er der fordi de søker spenning. Men jeg har en onkel som er politi, og han er nøye med hva han gjør fordi folk reagerer mye sterkere om han, som er politi, gjør ting som andre ikke blir uglesett for.

Skrevet

Når det gjelder UP-sjefen så tror jeg det må ligge noe mer personlig bak.

En personlig tragedie.

Skrevet
Når det gjelder UP-sjefen så tror jeg det må ligge noe mer personlig bak.

En personlig tragedie.

Hvorfor det? er han mindre utsatt for å gjøre menneskelige tabber og å drite seg ut fordi han er politi og derfor må det ligge mer bak?

Tull og tøys..

Politi eller ikke - han drakk, kjørte i fylla og ble tatt - uflaksen var at han var politi og derfor ble det slått større opp enn om han var en annen moldbo... "Tuff luck" han skulle tenkt på det før han kjørte - håper bare ikke det finnes "formildende omstendigheter" som gjør at han også behandles ulikt andre i systemet.. Det er nok eksempler på at enkelte slitter lettere enn andre...

:

Skrevet

Jeg skal ikke påstå at jeg har rett, men det er noe merkelig med denne saken. Og mannen nekter for å ha kjørt i alkoholpåvirket tilstand.

Skal bli spennende å høre hva blodprøven viser.

Skrevet
men det er noe merkelig med denne saken. Og mannen nekter for å ha kjørt i alkoholpåvirket tilstand.

Skal bli spennende å høre hva blodprøven viser.

Javel? Hvordan merkelig? fordi han nekter? Hvem ville stått frem i hans stilling og sagt at "ja jeg kjørte i fylla"??? Selvsagt nekter han.... Så får han tid til å komme med en grunn - som forøvrig IKKE forsvarer eller unnskylder fyllekjøring - men som forhåpentlig vil vekke sympati hos enkelte og igjen føre til en annen straff enn Ola Nordmann ville fått...

Ja, skal bli moro å se hvor dette ender - men mest fordi jeg ikke tror det vil bli noe annerledes enn andre lignende saker.....

Skrevet
Javel? Hvordan merkelig? fordi han nekter? Hvem ville stått frem i hans stilling og sagt at "ja jeg kjørte i fylla"??? Selvsagt nekter han.... Så får han tid til å komme med en grunn - som forøvrig IKKE forsvarer eller unnskylder fyllekjøring - men som forhåpentlig vil vekke sympati hos enkelte og igjen føre til en annen straff enn Ola Nordmann ville fått...

Ja, skal bli moro å se hvor dette ender - men mest fordi jeg ikke tror det vil bli noe annerledes enn andre lignende saker.....

Jeg synes det er merkelig at han nekter dersom det er tilfellet at han har drukket. Mannen kjenner jo systemet ut og inn og vet han ikke slipper unna dersom han var påvirket.

Jeg synes ikke det er naturlig å nekte. Det naturlige hadde vært at han innrømmet en særdeles stor brøler - og tok sin straff.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...