Gjest gjest1 Skrevet 2. september 2006 #1 Skrevet 2. september 2006 Er det nokon jødar her inne, eller andre med god kjennskap til jødedommen? Kva betyr bønna Shema for deg (om du er jøde)? Kva betyr bønna Shema for jødar?
ashera Skrevet 3. september 2006 #2 Skrevet 3. september 2006 Er ikke jøde, men svarer: Shema er både en lovprisende bønn og en trosbekjennelse - oversatt betyr bønnen omtrent "Hør, Israel, Herren er Gud, Herren er en!". Her kan du lese mer om jødedom generelt og jødedom i norge.
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #3 Skrevet 4. september 2006 Er det nokon jødar her inne, eller andre med god kjennskap til jødedommen? Kva betyr bønna Shema for deg (om du er jøde)? Kva betyr bønna Shema for jødar? ← Ja, titt titt ... Shema er det som du finner i det du kanskje vil kalle 5. Mosebok (kap. 6 versene 4-9). Strengt tatt er det ingen bønn, men noe vi tar med i morgen- og kveldsbønnen. Det er derfor ikke uvanlig å tro at Shema er en bønn. Hva Shema betyr? Tja, for meg er det et identitetsmerke og forteller hva troen min er. For de som ikke tror, betyr det vel ikke så mye. Hvorfor spør du?
Gjest gjest1 Skrevet 4. september 2006 #4 Skrevet 4. september 2006 Ja, titt titt ... Shema er det som du finner i det du kanskje vil kalle 5. Mosebok (kap. 6 versene 4-9). Strengt tatt er det ingen bønn, men noe vi tar med i morgen- og kveldsbønnen. Det er derfor ikke uvanlig å tro at Shema er en bønn. Hva Shema betyr? Tja, for meg er det et identitetsmerke og forteller hva troen min er. For de som ikke tror, betyr det vel ikke så mye. Hvorfor spør du? ← Eg studerer religionsvitenskap, og forsøker å få meir forståelse for delar innanfor jødedommen. Kva betyr Shema for deg i dagleglivet då? Følger du noko av det som står i Shema? Er det noko trusvedkjenning i jødedommen, forresten?
Gjest Gjest Skrevet 5. september 2006 #5 Skrevet 5. september 2006 Eg studerer religionsvitenskap, og forsøker å få meir forståelse for delar innanfor jødedommen. Kva betyr Shema for deg i dagleglivet då? Følger du noko av det som står i Shema? Er det noko trusvedkjenning i jødedommen, forresten? ← Vel, shema forteller at jeg skal lære det bort til mine barn. det gjør jeg. Ellers må jeg si at shabbaten som sådan som mer betyr noe for meg Men når du studerer religionsvitenskap da har du sikkert mer utbytte av å snakke med rabbineren.
helenaa Skrevet 14. september 2006 #6 Skrevet 14. september 2006 Er ikke shema den jødiske trosbekjennelsen da?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå