Gjest Lanyah Skrevet 2. september 2006 #1 Del Skrevet 2. september 2006 Når jeg er ferdig med læretiden, har jeg lyst å studere noe slik at jeg får jobbmuligheter når jeg blir eldre. Så derfor lurer jeg; 1. Er det lett å komme inn på skolen? 2. Hvilken kriterier er det? 3. Er det like lett å komme inn når du er 20\21, som når du er nett ferdig med VGS? 4. Hvordan er dagene? Hver dag til vanlig skoletid, eller er det mest frivillig ut fra fag du velger? 5. Hvordan fungerer desse skolene egentlig? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tita K Skrevet 2. september 2006 #2 Del Skrevet 2. september 2006 Det er nesten umulig å svare generelt på disse spørsmålene uten at du sier noe om hva du kan tenke deg å studere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lanyah Skrevet 2. september 2006 #3 Del Skrevet 2. september 2006 Åjah! Jeg vet absolutt ingenting...! Men, jeg har tenkt litt på å studere psykologi, det har jeg tenkt på i mangen år... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hilde79 Skrevet 2. september 2006 #4 Del Skrevet 2. september 2006 Tror det går greit å komme inn på psykologi grunnfag (heter vel ikke det lenger, innføringsemner, kanskje?), men for å komme inn på selve profesjonsstudiet, må du da ha oppnådd A i alle emner såvidt jeg har skjønt... Hvis dette er feil, rett på meg, noen.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lanyah Skrevet 2. september 2006 #5 Del Skrevet 2. september 2006 Noen som kan forklare enda mer? Hadde blitt glad da...! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 2. september 2006 #6 Del Skrevet 2. september 2006 Psykologi er ekstremt vanskelig om man skal inn på profesjonsstudiet, mange bruker flere år. men man kan jo gjøre mye med en vanlig bachelorgrad også da, men man blir ikke psykolog. Skoledagene mine på høyskole variere mye, jeg går sykepleien så blir vel litt annerledes. vi har undervisning 2-5 timer hver dag og veldig mange studiedager innimellom. nesten ingenting må man være med på, det er det kun i øvingsavdelingen, der må vi ha godkjent oppmøte, fordi det er en del prosedyrer vi skal lære. Vi begynner som regel i 9 tiden på skolen og har sjelden sene dager.' Det var det samme da jeg gikk sosiologi. hadde ikke mange timene hver dag, kanskje 2-4 timer. de regner med at vi skal lese veldg mye hjemme. i tillegg har du kolokviegrupper man kan være med i , og det er også gruppearbeid som regel , og det tar jo også litt tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Meep Skrevet 3. september 2006 #7 Del Skrevet 3. september 2006 Jeg studerer psykologi årsenhet nå, og er på skolen ca. to dager i uka. Den ene dagen er jeg på skolen 6 timer, den andre bare to. Ellers kommer det an på hvor mange semiargrupper du melder deg inn i etter hvert, men i forhold til videregående er det veldig forskjellig. Mye å lese på egenhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Norwegian Blue Skrevet 3. september 2006 #8 Del Skrevet 3. september 2006 Du kan jo lese litt på http://www.samordnaopptak.no/ 1. Er det lett å komme inn på skolen? Det spørs på studiet og skolen. Søk på studie (f.eks pskologi) på samordnas søkefunksjon. Der står det hva poenggrensen for de forskjellige studiene er. 2. Hvilken kriterier er det? Dette spørs også på studiet, men man må ha studiekompetanse. Skjekk den interaktive vurderingstjenesten på samordna 3. Er det like lett å komme inn når du er 20\21, som når du er nett ferdig med VGS? Det har ikke så mye å si hvor gammel du er, folk begynner å studere i alle slags aldre. Men man får vel alderspoeng, som er gunstig 4. Hvordan er dagene? Hver dag til vanlig skoletid, eller er det mest frivillig ut fra fag du velger? Jeg har to forelesninger i uka på 2 skoletimer, og et seminar på 2 skoletimer i uka . Siden jeg går film har jeg også 3 filmvisninger i uka. To dager helt fri, men de brukte vi gjerne på gruppearbeid. 5. Hvordan fungerer desse skolene egentlig? Det finner du ut etterhvert, men det er lagt opp slik at du må ta ansvar for egen læring. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 3. september 2006 #9 Del Skrevet 3. september 2006 Du kan titte litt på Samordna opptak. Der står det alt om hvordan du regner ut poengene dine fra videregående etc. som er grunnlaget for hvilke studier du kan komme inn på, og du kan også søke deg frem til fag du er interessert i og se hva inntakskravene har ligget på tidligere. For å svare på spørsmål 3: Ved opptak til høyere utdanning opererer man med primærkvoter og ordinære kvoter. Dette for at studenter som kommer rett fra videregående også skal ha en sjanse til å komme inn - de som har ventet noen år har jo hatt muligheten til å ta opp fag, forbedre karakterer og skaffe seg ekstrapoeng, så det ville ikke være rettferdig å la ferskingene rett fra vgs konkurrere med disse. Opptakskravene i primærkvoten er derfor en del lavere enn i ordinær kvote. Vitnemålet ditt fra vgs regnes som primærvitnemål i tre år etter at du gikk ut av tredjeklasse, tror jeg - forutsatt at du ikke har "endret" på det, dvs. forbedret karakterer eller tatt nye fag. Når det gjelder hvordan undervisningen er lagt opp og hvor mye av den som er obligatorisk varierer det enormt. Jeg har gått en praktisk rettet høyskoleutdannelse med mye obligatorisk undervisning, og har ofte vært på skolen 20-30 timer i uken, mens andre jeg kjenner har tatt fag på universitetet med én eneste forelesning i uken (ikke obligatorisk). Undervisningen i seg selv er gratis, men du må betale semesteravgift og noe materiellavgift, og tilsammen kan vel dette varierere fra ca 600 til nærmere 2000 kroner per semester. I tillegg må du jo skaffe deg bøker osv selv, men i motsetning til på vgs er det sjelden slik at du må[/] kjøpe alle bøkene, du har ikke egentlig noe pensum, men forslag til litteratur. Det som er vanlig nå er vel såkalte læringsmål, og så må du selv bestemme deg for hvilke bøker du trenger og hvor mye du må lese for å oppnå målene. :icon_smile: Det er heller ingen som gjeter deg rundt og gir deg lekser, du sitter med hele ansvaret for å tilegne deg den kunnskapen som skal til for å bestå eksamen. Alle fagene du tar er verdt et visst antall studiepoeng (må ikke forveksles med konkurransepoengene fra videregående!). Det vanlige er å ta ca 30 studiepoeng per semester. En bachelorgrad (tilsvarende tre års fulltidsstudium) er på 180 sp. Håper dette var til noe hjelp, jeg er ikke helt sikker på hva du egentlig spør etter... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Virvel Skrevet 3. september 2006 #10 Del Skrevet 3. september 2006 Hoppsann, var visst noen andre som tenkte på Samordna opptak mens jeg holdt på å skrive mitt innlegg. Jaja, en god ting kan ikke sies for mange ganger... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
nea Skrevet 3. september 2006 #11 Del Skrevet 3. september 2006 En annen ting du kan gjøre er å få litt info fra de skolene du vurderer å gå på, de vet jo best hvordan det fungerer.. De fleste skolene har ei internettside der det står om fag og opptakskrav. Skoletiden varierer vanvittig, forrige semester var jeg på skolen fra 8 til 12 tre dager i uka bare, mens nå er det 8 til 4 alle dager utenom torsdager, da er det 8 til 8... (skal sies at torsdagen er mest ute i felten) Nesten ingenting av det er obigatorisk, så det går bare ut over meg selv hvis ikke jeg kommer.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå