Gå til innhold

Samiske baby kosekuler?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så du Helga Pedersens baby "kosekuler" eller hva hun kalte dem? De var samiske sa de? Og hun har samisk bakgrunn og er derfor veldig opptatt av dette. Hvor får man sånne kuler fra. Synes de var så fine. Har lyst til å gi sånne i gave til ei venninne som akkurat har fått baby.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke kosekuler men Komsekuler. Komse er en samisk variant av vogga. Og disse kulene skal vist nok være til for å holde onde ånder borte.

Vet ikke hvor du for tak i dem

Skrevet

Tusen takk! Da fant jeg dem. Men de kosta litt, ja!

http://home.online.no/~alautz/Kuler.htm

Samene trodde at kulene skulle beskytte barna mot de underjordiske. Man fryktet at de underjordiske skulle komme og bytte ut barna med sine egne, byttinger. Hvis det hang magiske sølvkuler over vuggen kunne ikke de underjordiske nærme seg barnet.

I dag brukes komsekuler ofte som dåpsgaver i de samiske områder.

http://213.161.180.16/juhls/no/products.as...ler&SubCatID=65

http://www.tanagullogsolv.com/Katalog/Kata...ider/side7.html

Men skal man ha mer enn en da? Det blir jo veldig veldig dyrt...

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Jeg fikk en komsekule i sølv i dåpsgave av mine samiske faddere, og det smykket er en av mine kjæreste eiendeler :)Sånn ser min ut, og den er kjøpt hos Juhls sølvsmie i Kautokeino.

Skrevet

Juhls har for øvrig utsalg i Oslo. Ligger i området mellom Rådhuset og Spikersuppa.

Skrevet
Å herregud for en pris. :sjokk:

Hva trodde du at sølv kostet? :D

Skrevet
Jeg fikk en komsekule i sølv i dåpsgave av mine samiske faddere, og det smykket er en av mine kjæreste eiendeler :)Sånn ser min ut, og den er kjøpt hos Juhls sølvsmie i Kautokeino.

Jeg har helt maken, som også er kjøpt hos Juhls i Kautokeino :)

Har fått den av den kjære mamman min jeg...

Skrevet

Den til 390,- var jo både fin og overkommelig i pris, og den er jo fin å gi som fadder- eller barselgave :)

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Hva sa de forresten på lørdagsrevyen om komsekuler? Fikk ikke med meg innslaget.

Skrevet

De var fine, skal de henge over barnets seng? Og er det vanlig å ha flere?

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Min komsekule er i alle fall et smykke.

Skrevet

Jeg tror nå helst at man bruker dette som et smykke. Jeg har ihvertfall et slikt smykke som KATTAstrofe, fikk det i konfirmasjonsgave tror jeg.

De finnes i flere størrelser, til en baby kjøper man en liten en.

Skrevet

Har ikke Juhl en butikk i Oslo, mellom Stortingsgata og Rådhuset, da?

• 3 år senere...
Gjest Anna Cicilie
Skrevet (endret)

Kuler er smykker som har vært i bruk i Norge siden vikingtiden, men i Europa kjente man de allerede i romertiden.

Lenk til hele texten

Innlegget er endret iht KGs regler.

Furstina, mod

Endret av Furstina
Skrevet

Jeg finner ingen priser jeg... :sjenert:

• 5 måneder senere...
Skrevet

Så du Helga Pedersens baby "kosekuler" eller hva hun kalte dem? De var samiske sa de? Og hun har samisk bakgrunn og er derfor veldig opptatt av dette. Hvor får man sånne kuler fra. Synes de var så fine. Har lyst til å gi sånne i gave til ei venninne som akkurat har fått baby.

Skrevet

Juhls silvergallery i Kautokeino. tel 78 48 43 30. www.juhls.no

Skrevet

De koster fra rundt 500 kr for de minste. Syns ikke det er så ille.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...