Gjest soon to be bride Skrevet 2. september 2006 #1 Skrevet 2. september 2006 Vi har støtt på vårt første problem.. Jeg er fra trøndelag, han er fra osloområdet. Jeg har et nært forhold til "min" kirke, da det en tegnet og dekorert av min oldefar. Han kunne egentlig ikke brydd seg mindre om "sin" kirke, men mener det er for langt å "dra med seg" alle sine opp til min kirke... Det han ikke ser er at jeg faktisk har flere der oppe enn han har her nede... (av familie)... Også har han det argumentet at vi bor her i området hanvokste opp i, slik at våre barn igjen da kommer til å døpes her nede... Jeg derimot snur litt på den og mener at siden barne kommer til å få et slikt forhold til hans kirke somjeg har til min, vil jeg gjerne "avslutte" med å gifte meg der.. Av og til har jeg bare lyst til å ringe byfogden og få det gjort i lunsjen... Sorry rotete innlegg, men jeg måtte bare få det ut til noen, blir kjempeglad om noen har noen råd til oss =)
liv Skrevet 2. september 2006 #2 Skrevet 2. september 2006 Det er faktisk tradisjon å gifte seg på brudens hjemsted da!
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 2. september 2006 #3 Skrevet 2. september 2006 Kjære vene, dette må dere da klare å finne ut av. Sett det i sammenheng med resten av bryllupet. Hvor skal festen holdes, hva er mest praktisk rent logistisk sett? Er det lett å innkvartere dem som kommer langveisfra? Er det greit å arrangere festen på begge stedene? Skal dere ut og fly og må reise f.eks fra Gardermoen dagen etter bryllupet, eller kan dere dra fra en annen flyplass? Kanskje dere kan ta det på rådhuset, og så få en velsignelse i "din" kirke etterpå, kanskje i forbindelse med bryllupsreisen hvis dere tar Norgesferie?
*Emma* Skrevet 2. september 2006 #4 Skrevet 2. september 2006 Jeg har og hørt at det er tradisjon å gifte seg der bruden kommer fra...men så var det om dere er noe særlig opptatt av tradisjoner da.... Tror at om det hadde vært et issue så hadde jeg ment at der det er flest gjester som kommer fra bør det være så blir det kort reise vei for flest også får de som er ferre reise litt lengere....
Pinki Skrevet 3. september 2006 #5 Skrevet 3. september 2006 Her synes jeg ikke brudgomen har så mye han skulle sagt - man gifter seg på brudens hjemsted!!!
Gjest Kanelia Skrevet 3. september 2006 #6 Skrevet 3. september 2006 Det er faktisk tradisjon å gifte seg på brudens hjemsted da! ← Støtter denne!
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2006 #7 Skrevet 4. september 2006 Her synes jeg ikke brudgomen har så mye han skulle sagt - man gifter seg på brudens hjemsted!!! ← Det er da bare en gammel tradisjon og helt urelevant nå for tida. Men argumentet om forholdet trådstarter har til kirken skjønner jeg godt. Men du sier jo også at dere har vel så mange gjester der oppe som der dere bor. Kan du ikke bare sette ned en liste over alle gjestene med hvor det er kortest. Hvis det er flest gjester der oppe vil argumentet hans falle igjennom der. Kanskje du har noen gamle besteforeldre du vil spare for den lange reisen... Resten må dere bare bli enige om, men siden han ikke bryr seg om deres lokale kirke synes jeg det er noe sært å holde så hardt på ting. Vi velger å gifte oss der vi bor. Først og fremst fordi ingen av oss har noe spesielt forhold til kirkene der vi er fra. Vi er begge døpt og konfimert i to forskjellige kirker, og skulle vi giftet oss i den jeg er vokst opp med hadde det likevel ikke vært kirken jeg er døpt eller konfirmert i. Hadde også kostet oss 3000 kroner tror jeg det er, siden vi ikke bor i sognet. Her vi bor har vi en fantastisk flott kirke og det er jo også der våre eventuelle barn vil døpes, så vi ser på bryllupet som en ny start, istedetfor en avslutning som du snakker om. Kan ikke gi deg noe fasitsvar på denne. Men forsøk å snakke med din kjære, siden dette betyr så mye for deg burde han fire litt. (Ikke fordi det er tradisjon å gifte seg på brudens hjemsted...)
Gjest niomi Skrevet 4. september 2006 #8 Skrevet 4. september 2006 (endret) Har vært i mange bryllup de siste årene, og min erfaring er at de mest vellykkete bryllupene er de hvor brudeparet gifter seg på bosted. God tid til forberedelser, og man kan ofte bruke kveldene til å teste ut ulike måter å gjøre det på i valgt festlokale. Har opplevd at brudeparet skulle gifte seg på hennes hjemsted, og bodde 40 mil unna. Hennes foreldre ble da de som måtte gjøre alt i forkant av bryllupet, så kom brudeparet hjem 2 dager før bryllupet og ville endre på alt som allerede var gjort. Det ble et kaosbryllup... Dersom man velger å gifte seg langt i fra bosted, må man regne med å bruke minst to uker av det årets ferie i forkant av bryllupet, samt å reise dit i tide og utide for å ha møter med prest, cateringbyrå, musikere... Og da kan det bli litt lite tid igjen til bryllupsreise... -niomi - som dersom hun skal gifte seg, gjør det på tinghuset :-) PS: Skikken om å gifte seg på brudens hjemsted henger vel igjen fra tiden hvor brud og brudgom flyttet til hennes hjemsted, med mindre han var odelsgutt. Er det også en tradisjon vi skal holde ved? Endret 4. september 2006 av niomi
Susan Sto Helit Skrevet 4. september 2006 #9 Skrevet 4. september 2006 Jeg synes egentlig at han bør jenke seg her, ettersom du har et mye nærmere forhold til "din kirke" enn det han har til sin. Hvis du i tillegg kan argumentere med at flere gjester får kortere reisevei, og kanskje også at dere får mye hjelp, og slipper å ordne så mye selv, så har du noe å stille med. Mine foreldre giftet seg på min mors hjemsted, fordi hun hadde et nært forhold til "sin" kirke. Dette til tross for at de bodde nærmere det området det min far vokste opp, og senere har vi hatt både konfirmasjoner og mitt bryllup i "min fars" kirke. Synes dette er en hyggelig tradisjon, og ville tro den kom av at det var brudens foreldre som sto for festen, og at det derfor var naturlig at bryllupet var nærmest dem. Kommer hans og dine foreldre til å hjelpe med forberedelser og "etterarbeid"? I så fall, hvem tror dere kommer til å ville bidra mest? (Jeg ville hatt bryllupet nærmest disse.) For de fleste vil det nok være sånn at bruden ordner det meste, og derfor er det hennes foreldre som er mest innvolvert.
Malama Skrevet 4. september 2006 #10 Skrevet 4. september 2006 Vi gifter oss i "min" kirke. Mest fordi jeg hadde et ønske om det, og han ikke hadde noen preferanser. Det skal uansett ikke skje i vår lokale kirke. Det er komplett uaktuelt. Og det blir "avstandsorganisert", noe som medfører at mine foreldre blir involvert ja. Men når godt over halvparten av "mine gjester", ja antakelig ca 70-80% av dem, og ca halvparten av "hans gjester" også bor på sunnmøre, og resten av våre slektninger er spredt rundtom i landet, noen i Nord, men de fleste i Øst, og vi bor i Bergen, ja så ble ikke vår lokale krike vurdert engang, bryllupet tar vi på sunnmøre. Tradijsonen sier at man gifter seg i "brudens kirke", men det bør ikke være et avgjørende argument for dere. Dette er noe dere må snakke om og finne ut av sammen. Sett opp en "tentativ gjesteliste" med bosted. Tenk på hvor det vil være lettest å inkvartere tilreisende. Hvor det vil være lettest å organisere bryllup. Hva dere ønsker, hva som er viktig. Håper dere finner ut av det.
Pinki Skrevet 4. september 2006 #11 Skrevet 4. september 2006 Jeg var kanskje litt brå i kommentaren min lenger opp i tråden. Men jeg mener i alle fall at bruden har "en ekstra stemme" når det kommer til denne saken. I deres tilfelle mener jeg at buden har de beste kortene på hånden! Er begge enige om å gifte seg på brudgomens sted, der dere bor nå - eller et helt annet sted - så gjør for all del det!!
Gjest Gjesta Skrevet 4. september 2006 #12 Skrevet 4. september 2006 Det er praktiske argumenter for "hans" kirke, men følelsesmessige for din. jeg syns argumentet om at barna kommer til å bli døpt i hans og at du dermed ønsker å avslutte forholdet til din kirke med bryllup høres veldig ok ut jeg Håper du får det som du vil!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå