Gå til innhold

Foreldre som betaler bryllup

Fremhevede innlegg

Skrevet
Glemte å svare på en del av spørsmålet:

Hvis foreldrene mine ønsker å betale en stor del av festen synes jeg det er en selvfølge at de får være med på å bestemme noe. Men jeg hadde aldri gått med på å gifte meg i kirken bare fordi de skulle betale. Da betaler jeg mye heller alt sammen selv.

Skjønner ikke helt hvorfor folk skal være så negative mot slik pengehjelp?? Det er da opp til hver enkelt hvordan de ønsker å disponere pengene, og hva man ønsker å gi i gave? Det er gammel tradisjon at brudens foreldre betaler hele kalaset. Selv om jeg synes det er uaktuelt for oss, skjønner jeg godt de foreldre som ønsker å gjøre dette. Så flott for brudeparet! :)

Og når det gjelder ant gjester så må man selvfløgelig ikke ha 120 gjester. Men for meg som veldig gjerne vil feire dagen med alle venner og familie venter jeg heller noen år slik at jeg får spart opp nok penger så jeg kan tilby mine 100 gjester en god middag, enn å dra hjem og dele en grandis. ;)

Folk er vel negative til det som kommer som en følge av et krav, dvs. at det forventes at foreldrene skal betale. Det er noe annet når det kommer opp som et forslag fra foreldrene selv, en positiv overraskelse. Jeg liker ikke kravmentalitet ala "jeg vil ha og forventer at dere betaler....", men rent bortsett fra det så er det meg likegyldig hvordan folks bryllup blir betalt.

Jeg er såpass sær at jeg vil bestemme alt i mitt eget bryllup, sammen med min kjære selvfølgelig, hvis jeg noen gang kommer så langt som til å gifte meg. Og da betaler jeg selv, hadde mine foreldre betalt så måtte de fått være med og bestemme litt.

Det med at det er tradisjon at foreldrene betaler varierer vel fra sted til sted og fra familie til familie. Jeg kommer fra en slekt hvor vi må stå for dekningen av festutgifter selv, ingen tradisjon for foreldrebetaling her i gården. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Det med at det er tradisjon at foreldrene betaler varierer vel fra sted til sted og fra familie til familie. Jeg kommer fra en slekt hvor vi må stå for dekningen av festutgifter selv, ingen tradisjon for foreldrebetaling her i gården.  ;)

I min familie er det ikke tradisjon siden besteforeldrene mine har vært fattige (som alle andre i den perioden) og har hatt mange barn. Det er da ikke varierende med slik tradisjon fra gammelt av? Det var vanlig for mange år siden at bruden ble "kjøpt" av brudgommen, (medgift) og at foreldrene skulle stå for bryllupet.

Skrevet
I min familie er det ikke tradisjon siden besteforeldrene mine har vært fattige (som alle andre i den perioden) og har hatt mange barn. Det er da ikke varierende med slik tradisjon fra gammelt av? Det var vanlig for mange år siden at bruden ble "kjøpt" av brudgommen, (medgift) og at foreldrene skulle stå for bryllupet.

Mine oldeforeldre måtte fikse saken selv, hadde ingen som kunne hjelpe dem med det, ble et veldig enkelt bryllup. Alle var ikke døtre av storbønder eller i hele tatt bodde på bygda. Så jeg holder fortsatt på at tradisjonen ikke gjelder og heller ikke gjaldt for alle. Men sier som i stad at så lenge det ikke blir et krav om at foreldrene skal stille opp og dekke kostnaden, at det er frivillig, så bryr jeg meg ikke om noen får dekket bryllupet av foreldrene eller ikke.

Skrevet

Guud som jeg hadde skammet meg om mine foreldre og svigers skulle betalt en fest JEG alene planla og attpåtil at det var forventet fra min side... Er det mulig å virke mer egoistisk??

Da er man kanskje ikke voksen nok til å innse konsekvensene av ekteskap...

En gave til brudeparet i form av penger er en helt annen sak....

Skrevet
Mine oldeforeldre måtte fikse saken selv, hadde ingen som kunne hjelpe dem med det, ble et veldig enkelt bryllup. Alle var ikke døtre av storbønder eller i hele tatt bodde på bygda. Så jeg holder fortsatt på at tradisjonen ikke gjelder og heller ikke gjaldt for alle. Men sier som i stad at så lenge det ikke blir et krav om at foreldrene skal stille opp og dekke kostnaden, at det er frivillig, så bryr jeg meg ikke om noen får dekket bryllupet av foreldrene eller ikke.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du skal krangle på historie?

Det var da helt vanlig at bryllupet ble betalt av foreldrene for MANGE år siden. Nå snakker jeg ikke om besteforeldre eller oldeforeldre, men lengre bak i tid.

Selv om de siste generasjoner ikke har hatt den samme muligheten, er det mange som mener at det fremdeles er tradisjon at brudeparets foreldre betaler bryllupet. (selv om det egentlig ikke er en vanlig tradisjon i dag) Men siden de aller fleste ikke har mulighet til å betale hele, ønsker de å hjelpe barna det de kan.

Skrevet
Guud som jeg hadde skammet meg om mine foreldre og svigers skulle betalt en fest JEG alene planla og attpåtil at det var forventet fra min side... Er det mulig å virke mer egoistisk??

hva har det å si om gaven kommer i forkant av bryllupet eller etter?

Jeg kan aldri tenke meg at noen tror at foreldrene skal stille med økonomisk hjelp til bryllupet og gi gave i tillegg?

Hvorfor er det egositisk å la foreldrenet betale dersom de selv ønsker å tilbyr det? Dersom paret selv spør og forventer betaling er jeg enig med deg....

Skrevet

Da vi forlovet oss, og begynte å planlegge bryllupet, ble mine foreldre nesten litt "snurte" fordi vi ikke hadde regnet med at de skulle betale en del.

De så på det som naturlig, da deres eget bryllup var et spleiselag mellom deres foreldre og dem selv.

Vi lot dem også få bidra, siden de ønsket, og de fikk litt påvirkningskraft i forhold til å utøke gjestelista i forhold til familietradisjon. (Når vi fikk økonomisk støtte var det litt lettere å invitere noe mer familie enn planlagt.)

Vi avtalte aldri hvor stor andel de ønsket å bidra med, men planla bryllupet som om vi skulle betale hele selv.

Brudgommens foreldre kom like før den store dagen, og sa at de også ønsket å bidra, med ca 1/4 av summen. Dette er selvfølgelig hyggelig, og gir oss litt bedre økonomi, men vi ville aldri avkrevd dette av våre foreldre!

Totalt ble det slik at vi betalte halvparten, og våre foreldre betalte en fjerdedel hver.

Men jeg ser ikke at dette skulle være noen grunn til å bruke mer penger på en bryllupsfest enn høyst nødvendig.

Skrevet

Jeg skjønner heller ikke hvorfor man skal skamme seg over å ta i mot støtte til bryllupet hvis foreldre kommer og ønsker å bidra!

Kan i alle fall ikke skjønne hva det har med å være voksen og innse konsekvenser av ekteskapet.

Skrevet

man kjøper da ikke biler eller hus man ikke har råd til.

Det er jo helt hull i hodet å ha en felst man ikke har råd til.

Skrevet
man kjøper da ikke biler eller hus man ikke har råd til.

Det er jo helt hull i hodet å ha en felst man ikke har råd til.

'

Gjør man ikke?

Jeg tok opp lån i banken på 1,2 mill denne uka for å kjøpe meg en leilighet.... ;)

Og de færreste planlegger vel en bryllupsfest man ikke klarer å betale. Har enda ikke hørt om noen som forlanger at foreldrene skal stille opp med penger.

Skrevet

Vi har blitt tilbudt penger av mine foreldre og av hans mor. Hvor mye de ønsker å betale og om de ønsker å betale er helt opp til dem. Av hans far regner vi ikke med å få annet enn hjelp til kakebaking og lignende. Dette er fordi de til sammen har ganske mange barn hvor de fleste har giftet seg allerede. Synes det hadde vært helt vannvittig om vi skulle komme å få mer hjelp enn de andre.

Sånn det er hos oss kommer mine foreldre til å betale halvparten++. Dette fordi vi har en stor familie og pappa vil gjerne at jeg ber kusiner og fettere. Det hadde vi nok ikke gjort om vi skulle betale hele kalaset selv...

Moren hans vil betale en fjerdedel, men med forbehold om at det ikke blir altfor dyrt. Skal ikke ha noen gjeldsofre ut av bryllupet vårt.

Resten betaler vi selv.

Men dette er et positivt bidrag for oss. Vi har ikke forlangt eller spurt om noe som helst. Mine foreldre fikk betalt hele sitt bryllup, og synes det er naturlig å spytte inn halvparten for oss. Hans foreldre har litt dårligere råd enn mine, og vi kan ikke vente det samme derfra. Men det legger vi jo festen opp etter.

Vi har jobbet noen år, og solgt et par leiligheter med god fortjeneste. Noe av dette velger vi å bruke til bryllup. Klart det er mye annet vi også kunne brukt de pengene på, men det er litt ålreit å få drømmebryllupet den ene (forhåpentligvis) gangen jeg gifter meg.

Skrevet
'

Gjør man ikke?

Jeg tok opp lån i banken på 1,2 mill denne uka for å kjøpe meg en leilighet.... ;)

Og de færreste planlegger vel en bryllupsfest man ikke klarer å betale. Har enda ikke hørt om noen som forlanger at foreldrene skal stille opp med penger.

Men jeg regner med at du har penger til å kunne betjene et lån på 1.2 mill

Skrevet (endret)

Mamma har veldig lyst til å betale bryllupet sier hun, men det vet jeg ikke om hun får lov til ... Vi er iallfall innstilt på å betale en god del selv. Vi har absolutt ikke bedt noen av foreldrene våre om å betale bryllupet, og vi er ikke bortskjemte drittunger, og foreldrene mine er ikke spesielt rike- helt gjennomsnittlig vil jeg tro.

Men jeg er enebarn da... (forloveden er ikke det).

Om foreldre som betaler bryllupet har noe å si ang. hvordan bryllupet arrangeres? Såklart! Men jeg mener det fortsatt er de som gifter seg som har mest å si, foreldrene har medbestemmelsesrett:)

Endret av Teria
Skrevet

Jeg kommer ikke til å betale litt eller hele av et fremtidig bryllup når et eller flere av mine fire barn skal gifte seg. En flott gave er en selvfølge, men bryllupet får de betale selv.

Jeg og min mann fikk en flott gave til vårt bryllup, men ingen av våre foreldre sponset bryllupet med en kr. Det hadde vi ikke regnet med heller. Det finnes så mange andre ting vi synes de skal bruke sine penger på enn vårt bryllup. Ferie f.eks.

Jeg hadde fått en flau bismak om vi tok imot penger.Det er snakk om prioritering. Skal våre foreldre bruke 20 tusen kr på en dag eller skal de bruke sine penger på noe som kommer de til gode?

Skrevet
Jeg kommer ikke til å betale litt eller hele av et fremtidig bryllup når et eller flere av mine fire barn skal gifte seg. En flott gave er en selvfølge, men bryllupet får de betale selv.

Jeg og min mann fikk en flott gave til vårt bryllup, men ingen av våre foreldre sponset bryllupet med en kr. Det hadde vi ikke regnet med heller. Det finnes så mange andre ting vi synes de skal bruke sine penger på enn vårt bryllup. Ferie f.eks.

Jeg hadde fått en flau bismak om vi tok imot penger.Det er snakk om prioritering. Skal våre foreldre bruke 20 tusen kr på en dag eller skal de bruke sine penger på noe som kommer de til gode?

Jeg har da sett mange brudepar som får 10-20 tusen i bryllupsgave av foreldrene sine!

Er det så mye bedre enn å få deler av festen i gave?

Skrevet

Er helt enig i at voksne mennesker må få bestemme hva de vil bruke pengene sine til, og det er vel ingen som har sagt noe annet her.

For vår del var min mor like giret på et stort bryllup med familie og venner som oss. Hvorfor skulle vi nekte å ta i mot penger når de brukte pengene på noe de hadde lyst til (vårt bryllup)?

Skrevet

Da vi forlovet oss fortalte vi familiene våre at vi planla å gifte oss snart i all enkelhet. Mine kommende svigerforeldre syntes det hørtes litt stusselig ut og spurte om ikke de kunne få gi oss bryllupsfeiringen i gave. Vi tok i mot med glede og planlegger nå et uformelt bryllup med ca 70 gjester som kommer på 15-20 000. Svigerforldrene er helt i fyr og flamme, og tilbyr seg hele tiden å hjelpe til med praktiske oppgaver, også. Det er helt tydelig at de synes bryllupsplanleggingen er moro, men de rådslår hele tiden med oss og alle beslytninger fattes i samråd med dem. Vi hadde aldri forventet at de skulle betale noe som helst, men da de tibydde seg så vi ingen grunn til å takke nei. Vi er bare veldig takknemlige for deres overveldende sjenerøsitet. For meg faller det helt naturlig at de får medbestemmelsesrett og lov til å invitere “egne” gjester siden de betaler mesteparten. Dersom vi hadde hatt behov for å bestemme alt på egenhånd eller hadde hatt vidt forskjellige forestillinger om hvordan bryllup vi ville ha, så hadde dette kanskje blitt et problem, men siden vi alle koser oss og samarbeidet er helt topp, så kan jeg virkelig ikke se på dette som noe annet enn en ideell situasjon. Svigers får gi oss en selvvalgt gave som gleder dem og vi får en hyggelig feiring.

Skrevet

Det var da helt vanlig at bryllupet ble betalt av foreldrene for MANGE år siden. Nå snakker jeg ikke om besteforeldre eller oldeforeldre, men lengre bak i tid.

Selv om de siste generasjoner ikke har hatt den samme muligheten, er det mange som mener at det fremdeles er tradisjon at brudeparets foreldre betaler bryllupet. (selv om det egentlig ikke er en vanlig tradisjon i dag) Men siden de aller fleste ikke har mulighet til å betale hele, ønsker de å hjelpe barna det de kan.

Må da krangle litt, man er da gjest. ;)

Vi har vel egentlig rett begge to, det kommer helt an på hvilke kretser man kommer fra igrunnen. Og i min krets, og tidligere slekter så var det ikke vanlig å få dekket bryllup av foreldrene, det hørte til unntakene.

Men hovedpoenget mitt, som du kanskje fikk med deg selv om jeg er gjest er:

Foreldre kan betale så mye de vil så lenge det er noe de gjør av eget ønske, og da mener jeg også at de kan være med på å bestemme litt om festen.

God helg! :)

Skrevet

For langt tilbake flytta man ofte rett fra hjemmet og inn i ekteskapet. I dag er mange samboere lenge først. Mange får mye hjelp av foreldre med oppstart. Virker nok mer naturlig å betale gildet for en 20 åring som flytter rett hjemmefra enn en 30 åring med bra jobb og egne penger. Men det er bare min vurdering, og det er nok vanskelig å gjøre forskjell på søsken der en gifter seg tidlig og en seint. Kommer nok til å være med å sponse mine barn, som våre foreldre gjorde med oss.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...