Gjest gjesta Skrevet 2. september 2006 #1 Skrevet 2. september 2006 Jeg leser inne på bryllupsforumet at mange av foreldrene betaler bryllupet. Er det slik at man bare kan fri når man vil og så blar pappa opp penger? For oss vanlige dødelige med liten lommebok og ikke fullt så rike foreldre er det jo ganske så uttenkelig å få foreldre til å betale hele kalaset. Dersom de tilbyr seg er det jo en annen sak. Men som sagt. Inne på forumet ser man jo at mange skriver at det er helt naturlig at foreldre og svigerforeldre betaler. For de da være med å bestemme nå brudeparret skal gifte seg? Og hvor stort bryllupet skal bli? Man kan vel ikke vare fri og så kreve at pappa sier å så hyggelig og drar fram mastercard'et? Eller venter man med å fri til man vet at skattepengene nærmer seg?
Gjest Gjesta Skrevet 2. september 2006 #2 Skrevet 2. september 2006 Nå skal ikke jeg gifte meg enda, men foreldrene mine har sagt at de gjerne vil hjelpe til med noen kroner. Hvor mye det er aner jeg ikke, og jeg kommer heller ikke til å forvente at det er mye. Jeg kommer til å planlegge bryllupsdatoen og hvor flott det skal være etter økonomien. Aller helst vil jeg stå for det aller meste selv, men tar selvfølgelig imot det de ønsker å gi.
*Emma* Skrevet 2. september 2006 #3 Skrevet 2. september 2006 Mine foreldre har alltid sagt at den dagen jeg gifter meg kommer de til å gi oss endel av pengene. Så når vi hadde bestemt oss fortalte jeg det til dem og de sa de ønsket å hjelpe til med x kr. Resten betaler vi selv. (Hadde de ikke ønsket å hjelpe oss eller hatt råd til det hadde vi betalt alt selv.)
Arkana Skrevet 2. september 2006 #4 Skrevet 2. september 2006 Vi skal gifte oss neste år. Evt økonomisk hjelp fra foreldre var aldri med i diskusjonen, vi velger et bryllup VI ønsker og etter det VI er villige til å betale. Om de har lyst til å hjelpe er det bare hyggelig, men det er ikke noe vi kommer til å spørre om og de får overhodet ingen bestemmelsesrett i bryllupet vårt uansett hva de bidrar med. Så langt har Mamma sagt hun vil betale kjolen min, ellers har vi ikke fått noen tilbud, men vi har heller ikke begynt å planlegge noe særlig siden det skal være et lite, borgerlig bryllup.
LilleLy Skrevet 2. september 2006 #5 Skrevet 2. september 2006 Mine foreldre har også alltid sagt at de vil betale, uten å oppgi noen sum etc. De har også betalt bryllupet da det stod. Det er klart vi var glad for det, og satt pris på det. Jeg har heller ikke rike foreldre, men synes det var naturlig at de også fikk være med å bestemme noe. Dvs de hjalp til og kom med forslag, men beslutninger ble tatt i fellesskap og siste ord var brudeparets. Nå kom ikke vi opp i noen store konflikter, så det var i og for seg greit. Jeg synes jo det virker som det er andre som er misunnelige for at noen får bryllupet betalt. Det blir jo litt dumt. Tviler på at det er noen som tvinger eller overtaler foreldre til å betale. Hver har sin ordning for sånt!
Gjest Cosmic Girl Skrevet 2. september 2006 #6 Skrevet 2. september 2006 Vi forventet ingen ting da vi skulle gifte oss, men begges foreldre tilbød seg å betale. Hans foreldre ville stille opp med 15%, mens mine sa de ønsket å dekke resten av selve selskapet/festen. Vi betalte selv alt annet som klær, ringer, musikk til vielse og fest, transport, fotograf, etc etc. Vi spurte ingen av foreldrene våre, og startet planleggingen med tanken om at vi skulle betale absolutt alt selv og planla derfor utfra hva vi selv ville hatt råd til. Så det at våre foreldre midt i planleggingen sa de ønsket å betale selskapet, var en veldig positiv overraskelse. ...de hjalp til og kom med forslag, men beslutninger ble tatt i fellesskap og siste ord var brudeparets. ← Det var litt som det fungerte hos oss også. Det virker ganske drøyt synes jeg å kreve at mor og far skal betale noe som helst. Det er jo du/dere som gifter deg/dere, og ikke foreldrene.. Er det virkelig noen som gjør dette? Spør eller krever at foreldrene skal betale?
Gjest Gjesta Skrevet 2. september 2006 #7 Skrevet 2. september 2006 Glemte å svare på en del av spørsmålet: Hvis foreldrene mine ønsker å betale en stor del av festen synes jeg det er en selvfølge at de får være med på å bestemme noe. Men jeg hadde aldri gått med på å gifte meg i kirken bare fordi de skulle betale. Da betaler jeg mye heller alt sammen selv. Skjønner ikke helt hvorfor folk skal være så negative mot slik pengehjelp?? Det er da opp til hver enkelt hvordan de ønsker å disponere pengene, og hva man ønsker å gi i gave? Det er gammel tradisjon at brudens foreldre betaler hele kalaset. Selv om jeg synes det er uaktuelt for oss, skjønner jeg godt de foreldre som ønsker å gjøre dette. Så flott for brudeparet! Og når det gjelder ant gjester så må man selvfløgelig ikke ha 120 gjester. Men for meg som veldig gjerne vil feire dagen med alle venner og familie venter jeg heller noen år slik at jeg får spart opp nok penger så jeg kan tilby mine 100 gjester en god middag, enn å dra hjem og dele en grandis.
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #8 Skrevet 2. september 2006 (enig i det med å være negativ, som Vampyra skrev) Jeg vet ikke hvordan folk tenker, og noen virker helt klart som de blir snurt om den ene foreldreparten ikke vil betale "hemningsløst" mye penger. Eller de oppdager underveis at de betalende foreldre også føelr eiendomsrett og bestemmelsesrett over bryllupet, og så loppstår det konflikter. Ikke for det - mne egne foreldre er troende til både å blande seg inn og ikke betale Jeg har ei venninne som skal gifte seg neste år, og der skjedde vel frieriet fordi de VIL gifte seg med hverandre, selv om foreldrene (særlig fedrene...) bidrar, frivillig, til at de kan få en stor fest. Om foreldrene hadde hatt mindre penger, eller noe annet å bruke dem på, ville de likevel gftet seg, men måtte valgt en billigere løsning. Så foreldrene bidrar jo til at festen blir SÅNN, da. Men tror ikke de blander seg inn.
Gjest Frk Åberg Skrevet 2. september 2006 #9 Skrevet 2. september 2006 Hvis vi gifter oss, kommer vi til å betale mesteparten selv (mine foreldre er ikke spesielt velbemidlede, og det er uansett uaktuelt å la hans foreldre betale mye mer enn mine). Tror nok begge parter kommer til å tilby seg å betale noen få tusen, men ingen vil av den grunn regne med å få bestemme noe. For oss er det viktig å være selvstendige og at dette vil da være vårt bryllup. Kjenner noen som tok det som en selvfølge at foreldrene skulle betale mesteparten. Moren til brudgommen sliter enda med regningene, og hun er to andre barn som snart begynner å bli gifteklare. Bryllupet hun betalte for var også veldig stort. Om mine foreldre skulle betalt noen stor del av bryllupet, ville jeg aldri, aldri slått skikkelig på stortromma (kanskje med mindre de var millionærer) som de jeg kjenner gjorde. Blir litt flau, jeg.
Gjest Frk Åberg Skrevet 2. september 2006 #10 Skrevet 2. september 2006 Om foreldre skal betale noe, syns jeg det virker bedre at de sier en sum, enn at de nødvendigvis betaler en tredjedel. Hvis brudeparet bestemmer alt, kan foreldrenes sum bli veldig stor.
Tiit Skrevet 2. september 2006 #11 Skrevet 2. september 2006 Jeg giftet meg ung og hadde ikke noe særlig oppspart for å si det på den måten. Mine foreldre betalte det meste, og der og da syns jeg det var helt greit. Det var en naturlig avslutning av mitt liv hos dem. Skulle jeg giftet meg i dag, ville det selvsagt vært en helt annen sak. Er man voksen, med jobb og inntekt selv, kan man ikke regne med slik hjelp. Men om de har lyst å være med å betale noe, er det vel av eget ønske og lyst til å bidra til den store dagen.
Gjest Gjesta Skrevet 2. september 2006 #12 Skrevet 2. september 2006 Om foreldre skal betale noe, syns jeg det virker bedre at de sier en sum, enn at de nødvendigvis betaler en tredjedel. Hvis brudeparet bestemmer alt, kan foreldrenes sum bli veldig stor. ← Enig!
Gjest Gjest_annemsk_* Skrevet 5. september 2006 #13 Skrevet 5. september 2006 Vi gifter oss 16/9, og foreldrene våre betaler halvparten hver. Svigerforeldrene betalte halvparten av bryllupet til søstern til kjæresten min, så da må man jo gjøre det for søsknene også. Jeg er enebarn, og mine foreldre meldte seg frivillig de også. I tillegg får vi også mye praktisk hjelp under planleggingen. Hittil har det ikke vært noe problem, vi får akkurat det bryllupet vi ønsker oss og vi har prøvd å velge økonomiske løsninger slik at det ikke blir så dyrt for foreldrene våre. Samtidig har vi invitert de gjestene vi ønsket å invitere, bestilt den maten vi ønsker, jeg får sydd kjolen. Foreldrene våre er heller ikke spesielt rike, vi har et budsjett på ca 70 000. Nå skal det sies at vi skal ha et meget tradisjonelt bryllup. Kanskje vi hadde fått problemer hvis vi valgte ting som foreldrene våre synes er helt sært... I hvertfall har det funka helt supert fram til nå og all hjelpen vi har fått fra foreldrene både økonomisk og andre ting har vært gullverdt.
Gjest lilletroll Skrevet 5. september 2006 #14 Skrevet 5. september 2006 Min mann fridde til meg uten at jeg visste det, med en gang mine foreldre fikk høre dette sa pappa at han gjerne ville hjelpe oss med det økonomiske i den forbindelse. Han spurte når vi hadde tenkt å gifte oss, for han måtte jo ha litt tid til å spare som han sa. (Kommer ikke fra noe rikmannshjem, nei) Vi tok alle avgjørelser, men mamma hjalp masse til og hadde masse forslag. Pappa bare betalte Jeg satte veldig pris på all hjelp og støtte, men vi took det på ingen måte som noen selvfølge!!
Gjest *Snart medlem* Skrevet 5. september 2006 #15 Skrevet 5. september 2006 Jeg ville følt det som et press til å gjøre brullypsfesten slik foreldrene og svigerforeldrene ønsket å ha det hvis de hadde bidratt med store summer. Jeg er en person vil ha en rolig bryllupsfeiring i det små hvis jeg i det hele tatt skal gifte meg, og hvis det plutselig ble snakk om å bidra med penger ville bryllupet sannsynligvis blitt større enn planlagt, og sannsynligvis mer tradisjonelt enn planlagt.
Gjest hgn Skrevet 6. september 2006 #16 Skrevet 6. september 2006 Slik som noen snakker om foreldre og svigerforeldre her, så skulle man tro det var vrange bedrifter som man forhandlet med. Rene LO og NHO-diskusjoner dette.. Det er da foreldre...hvilken interesse har de av å bestemme hvordan bryllupet skal være? Bortsett fra rent økonomisk (dere får 10.000). Kanskje er det bare jeg som har snille foreldre og svigerforeldre...
MAcy Skrevet 6. september 2006 #17 Skrevet 6. september 2006 vi gifter oss neste år og så over vår økonomi før vi bestemt dato og år. Tenkte at paap kanskje kom til å gi oss endel av bryllupet i gave, men så bort fra dette da vi bestmte oss. Vil ikke basere bryllupet på støtte fra foreldrene selv om det mottes med stort takk. De får ikke bestemme men vi hører på deres meninger men i bunn og grunn våre meninger som teller.
tommeline Skrevet 6. september 2006 #18 Skrevet 6. september 2006 Vi fikk omtrent hele bryllupet vårt av mine foreldre. Dette var noe de selv tilbød seg, men ikke noe jeg hadde forventet. I alle fall ikke så mye. I forhold til medbestemmelse var det ikke noe problem hos oss. Vi la fram hvordan vi ønsket det, og foreldrene mine var enige. Vi ordnet med alt det praktiske. Syns foreldre som gir store summer til sønnens/datterens bryllup må få ha en viss medbestemmelsesrett. Om ikke annet en vetorett...
Arkana Skrevet 6. september 2006 #19 Skrevet 6. september 2006 Syns foreldre som gir store summer til sønnens/datterens bryllup må få ha en viss medbestemmelsesrett. Om ikke annet en vetorett... ← Det synes jeg ikke. Jeg hadde heller latt være å ta i mot penger enn å måtte legge vekk mine egne ønsker. Jeg synes det er merkelig at enkelte gir gaver med betingelser, og enda merkeligere at enkelte tydeligvis verdsetter pengene høyere enn sine egne bryllupsdrømmer.
Gjest splæsj Skrevet 6. september 2006 #20 Skrevet 6. september 2006 Jeg giftet meg nesten for noen år siden, men fikk kalde føtter. Foreldrene mine hadde tenkt å betale for bryllupet, og vi sto stort sett fritt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå