Gå til innhold

Leker og klær som forsvinner..

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

I den siste tiden har det forsvunnet mange klær, smykker og diverse fra min datter på 10 år. Jeg har lett overalt, men de er og blir borte.

Hun overnatter ofte hos venninder og vice verca, og de har ofte med seg en haug med ting til hverandre. Når hun kommer hjem glemmer hun alltid å ta det med seg.

Jeg har nå etterlyst forskjellige saker, men ingen finner noe...

I dag kom den ene venninden med samme topp som min datter savner på seg. Hun bruker 2 str. mindre, og den var i min datters str. Hun sa at den var hennes når jeg nevnte at den var lik min datters.

Hun har på de samme sokkene og strømpebukser som jeg savner... samme str. :forvirret:

Men selvfølgelig kan det være tilfeldig..

Det er bare det at jeg vet at de er glemt hos dem, og de sier de ikke finner noe.. :tristbla:

Hun har ingen sokker igjen, og hun sier at vennindene brukte dem som sovepose til dukkene. :ler: (Det er snakk om ca. 15 par.)

Jeg har spurt etter dem, men de er visst plutselig forsvunnet alle sammen..

Og venninden går med like på seg...

Smykker, silkeskjerf, bag og klær er bare forsvunnet "i løse luften".

Jeg har nå blitt mer nøye på hva hun har med seg og hva hun kommer hjem med, men det irriterer at det er blitt til så mye før jeg reagerte..

Jeg bryr meg ikke om småting, og legger ikke merke til om noe er borte sånn uten videre.

Men når det igjen er tomt for sokker og topper, og jeg vet at jeg har handlet en hel haug så hun skal ha både til vanlig og som reservelager. (Sokker har jo av naturlige årsaker en tendens til å minkes på etterhvert) ;) Stadig vekk kjøper jeg inn på klær og sokker fordi hun mangler, og like etter så forsvinner det.

Jeg er rett og slett lei! :sur:

Noen råd?

Endret av Rakel
Videoannonse
Annonse
Gjest Ninakanin
Skrevet

Ring moren til venninnen og fortell lattermildt at døtrene driver og glemmer og låner bort ting, om hun kan være så vennlig å ta et "raid" og samle sammen saker som er deres :)

Skrevet

Det har jeg gjort. Finner ingen ting.. :tristbla:

Gjest Ninakanin
Skrevet

ouh!!

haha, sy inn initialene til datteren din på vaskelappene ;)

Skrevet

JA! Men ikke på vaskelappene, heller litt skjult... :sjarmor:

Gjest Ninakanin
Skrevet
JA! Men ikke på vaskelappene, heller litt skjult...  :sjarmor:

Ja ikke sant!

Så når venninna kommer i en topp du VET er din datters, så sier du "nei du den ligner veldig på min datters...åh se her ja, det ER hennes! Hm, tror jeg må ta en telefon jeg, gitt!"..

:sjarmor:

Gjest Ninakanin
Skrevet

kjøp en sånn supertusj som du markerer ALT med, leker og ALT..

Kan virke teit, men jeg vet mange foreldre som har barna i SFO gjør dette for å sikre at lekene blir med hjem igjen.

Hvorfor ikke på klær når dattera di er venn med en kleptoman-familie?

Skrevet

Skal gjøre det! Kjøpes inn i dag. :)

Det er ikke teit å gjøre dette. Ungene glemmer alt mulig, og mange på skolen er frekke og bare tar dyre merketing som ligger i "glemt"- kassen.

I fjor kjøpte jeg veldig dyre luer og jakke i utlandet til min datter. Luen forsvant på skolen, og en jente i paralellklassen hadde netop fått helt lik lue rett etterpå.. :forvirret:

Men jeg tror ikke venninden har tatt noe med vilje, heller at de kanskje tror det er Deres ting. ikke har helt kontrollen kanskje...

Det er fort gjort med alt som ungene har i dag, men veldig irriterendes. :icon_mad:

Skrevet

Minner meg på at jeg må huske å navne de nye tingene jeg har kjøpt for høsten ja.

Men merking av klær og leker er nok dessverre en nødvendighet. Mange tenker ikke over at de har fått feil saker, og enkelte tar det bare.

I fjor forsvant to par med gummistøvler fra barnehagen, de var navnet også. Kom tilbake nå i høst, da hadde noen foreldre tilfeldigvis funnet ut at de hadde et par ekstra :overrasket:

Skrevet
Skal gjøre det! Kjøpes inn i dag.  :)

Det er ikke teit å gjøre dette. Ungene glemmer alt mulig, og mange på skolen er frekke og bare tar dyre merketing som ligger i "glemt"- kassen.

I fjor kjøpte jeg veldig dyre luer og jakke i utlandet til min datter. Luen forsvant på skolen, og en jente i paralellklassen hadde netop fått helt lik lue rett etterpå..  :forvirret:

Men jeg tror ikke venninden har tatt noe med vilje, heller at de kanskje tror det er Deres ting. ikke har helt kontrollen kanskje...

Det er fort gjort med alt som ungene har i dag, men veldig irriterendes.  :icon_mad:

jeg tror tingene blir tatt med viten og vilje... ærlig talt. Foreldrene kjenner jo til barnas tøy, det er jo de som vasker det hver gang... og barna kjenner igjen hva som er deres og hva som ikke er det (jeg gjorde i allefall det)... skummel tendens for fremtiden deres dette.. :forvirret:

Gjest Ninakanin
Skrevet
jeg tror tingene blir tatt med viten og vilje... ærlig talt. Foreldrene kjenner jo til barnas tøy, det er jo de som vasker det hver gang... og barna kjenner igjen hva som er deres og hva som ikke er det (jeg gjorde i allefall det)... skummel tendens for fremtiden deres dette..  :forvirret:

nettopp, derfor vil en skjult merkelapp på en fin topp være et utmerket agn for å ta mora og datteren på fersken i kleptomanien sin!!

tenk hvordan hun blir senere i livet !!

Skrevet

Jepp... en merkelapp el vil gjøre dem en bjørnetjeneste for livet.

Skrevet

Jeg har en mistanke om at enkelte foreldre ikke bryr seg. Min datters ting har også forsvunnet, og innimellom har hun kommet hjem fra skolen eller andre steder med ting som jeg vet ikke er hennes. Hun har alle mulige slags rare forklaringer på hvorfor hun har det, men hun får ikke lov av meg til å ta i bruk slikt som ikke er hennes.

Jeg husker en gang hun og lillebroren kom hjem med en leke jeg ikke kjente igjen. Jeg prøvde å spore opp riktig eier, men det gikk ikke. Ungene ville beholde leken, men det er totalt uakseptabelt her hos oss, så den fikk et nytt hjem, sammen med andre leker vi ville gi bort.

Mine barn skal ikke lære at det er greit å plukke med seg andres ting man har lyst på. Men det er veldig frustrerende når mine barns ting ikke finner veien hjem igjen. Hva ønsker foreldre egentlig å lære sine barn?

Gjest Ninakanin
Skrevet
Jeg har en mistanke om at enkelte foreldre ikke bryr seg. Min datters ting har også forsvunnet, og innimellom har hun kommet hjem fra skolen eller andre steder med ting som jeg vet ikke er hennes. Hun har alle mulige slags rare forklaringer på hvorfor hun har det, men hun får ikke lov av meg til å ta i bruk slikt som ikke er hennes.

Jeg husker en gang hun og lillebroren kom hjem med en leke jeg ikke kjente igjen. Jeg prøvde å spore opp riktig eier, men det gikk ikke. Ungene ville beholde leken, men det er totalt uakseptabelt her hos oss, så den fikk et nytt hjem, sammen med andre leker vi ville gi bort.

Mine barn skal ikke lære at det er greit å plukke med seg andres ting man har lyst på. Men det er veldig frustrerende når mine barns ting ikke finner veien hjem igjen. Hva ønsker foreldre egentlig å lære sine barn?

:klappe:

God oppdragelse du serverer dine barn, de er heldige!

Skrevet
Ja ikke sant!

Så når venninna kommer i en topp du VET er din datters, så sier du "nei du den ligner veldig på min datters...åh se her ja, det ER hennes! Hm, tror jeg må ta en telefon jeg, gitt!"..

:sjarmor:

Jeg vet ikke hvor gamle disse jentene er.. Men hvis din datters veninne ender opp med mange av din datters klær er det jo foreldrene hennes som har et problem. Det er de som skal lære sitt barn hva som er rett og galt...

Derfor synes jeg ikke du bør nevne noe ovenfor denne jenta om du finner merke lapp med din datters navn på klær som jenta har på seg. Du bør ta det opp med foreldrene hennes.

Hun vil nok synes situasjonen er veldig ubehaglig, spesielt når hun vet at foreldrene tillater slik oppførsel....

Gjest Ninakanin
Skrevet
Jeg vet ikke hvor gamle disse jentene er.. Men hvis din datters veninne ender opp med mange av din datters klær er det jo foreldrene hennes som har et problem. Det er de som skal lære sitt barn hva som er rett og galt...

Derfor synes jeg ikke du bør nevne noe ovenfor denne jenta om du finner merke lapp med din datters navn på klær som jenta har på seg. Du bør ta det opp med foreldrene hennes.

Hun vil nok synes situasjonen er veldig ubehaglig, spesielt når hun vet at foreldrene tillater slik oppførsel....

så jenta som har fått dårlig moral banket inn i huet sitt av inkompetente foreldre skal skånes for den menneskelige emosjonen "skam", som kanskje setter seg sånn at hun spares for å utvikle denne dårlige trenden sin videre?

Greit det er foreldrene som skal ta støyten, det var også derfor jeg skrev at hun da skal ringe foreldrene til jenta.

Men fy søren, hun skal ikke kjeftes på, men se at det er lov å drite seg ut å tilgis, men samtidig kjenne på skammen og de røde kinnene sine og følelsen av at "heeey dette kjennes ikke helt rett...tror ikke jeg bruker ting jeg "lånetar" mer jeg...for dette var ekkelt.."

Skrevet
så jenta som har fått dårlig moral banket inn i huet sitt av inkompetente foreldre skal skånes for den menneskelige emosjonen "skam", som kanskje setter seg sånn at hun spares for å utvikle denne dårlige trenden sin videre?

Greit det er foreldrene som skal ta støyten, det var også derfor jeg skrev at hun da skal ringe foreldrene til jenta.

Men fy søren, hun skal ikke kjeftes på, men se at det er lov å drite seg ut å tilgis, men samtidig kjenne på skammen og de røde kinnene sine og følelsen av at "heeey dette kjennes ikke helt rett...tror ikke jeg bruker ting jeg "lånetar" mer jeg...for dette var ekkelt.."

Jo klart hun bør få oppleve denne følelsen. Men jeg synes TS først bør ta en prat med foreldrene, så kan de prate med sin datter om dette.

Hvis saken gjentar seg så kan man jo la jenta føle denne skammen...

Hvis jenta synes situasjonen blir for ubehagelig kan jo dette føre til at vennskapet mellom jentene tar slutt.. og det er jo også synd. Men hvis TS opprettholder roen i forhold til denne jenta, og heller tar en streng prat med foreldrene vil jo fortsatt forholdet mellom jentene være like bra

Gjest Ninakanin
Skrevet

Jo, sant nok..

Men jeg irriterer meg over barn som gjemmer seg bak foreldrene samtidig som de er utspekulerte og svært bevisst på hva de gjør.

Ikke glem at denne venninna lyver TS sin datter opp i trynet hver gang hun har på seg ting som ikke er sine egne.

"neeeeihei, den er min, den bare ligner på din, jeg vet vel ikke jeg hvor din er, hallooooooooo :roll: "

Jeg er ikke eldre enn at jeg husker slike krangler selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...