Gå til innhold

Høstsuppe.

Anbefalte innlegg

Skrevet

For meg er høsten suppetid.

En suppe jeg syns er god og enkel er å bruke en god buljong med ganske små biter med potet, sellerirot, kålrot, purre, persille. Så lager jeg bittesmå kjøttboller av kjøttdeig blandet med diverse krydder som koker sammen med suppa på slutten.

har veldig lyst til å få litt tips og idèer til andre type supper, eller andre ting jeg kan ha oppi.

:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gammeldags betasuppe er den ultimate høstsuppen for meg. :)

Kokt på kraft fra røkt svineknoke, og med byggryn (legg i vann kvelden før) som får koke en stund i kraften før jeg har i grønnsakene: Gulrot, kålrabi, sellerirot, persillerot/pastinakk (hvis jeg har), løk og purre. Tilsutt skjærer jeg kjøttet fra knoken i biter og har i suppen.

Etter en idé fra Jamie Oliver: På samme type kraft kan man også lage kjempegod minestrone, med gulrøtter, stangselleri, løk, hvitløk, purre og grønne bladgrønnsaker som grønnkål, mangold eller spinat. Dessuten laurbærblad, timian eller rosmarin og gjerne frisk basilikum. Store hvite bønner er også godt i, og litt pasta. Serveres med et dryss revet parmesan og litt extra virgin olivenolje.

Skrevet

To favorittsupper:

Tortillasuppe (6-8 pers.)

1 hakket løk

1 hakket jalapeño

2 knuste hvitløksfedd

1 kg oksekjøtt i biter

1 boks hermetiske tomater

½ glass salsa

ca 3 dl oksekraft/buljong

ca 3 dl vann

ca 3 dl hønsebuljong

ca 3 dl ferdig tomatsuppe

1 ts malt spisskummen

1 ts chilipulver

1 ts salt

½ ts sitronpepper

2 ts worcestershiresaus

2 ts tabasco

¼ kopp revet cheddar

De fire første ingrediensene stekes i litt olje. Tilsett resten av ingrediensene, unntatt tortilla og ost og la småkoke 50-60 minutter. Hell i porsjonsskåler, dryss over ost og server. Hot!

Gary Rhodes' Mulligatawnysuppe (4-6 pers.)

1 hakket potet

1 hakket gulrot

1 hakket løk

1 hakket purre

2 hakkede selleristenger

1 knust hvitløksfedd

1 ts revet ingefær

½ ts hakket frisk timian

1 ts gurkemeie

1 ts cayennepepper

1 ts paprikapulver

¼ ts tørket rød chili

¼ ts spisskummenfrø

1 stjerneanis

1 laurbærblad

1 ts karri

2 hakkede tomater

1 ss worcestershiresaus

salt

1,2 liter hønsekraft/buljong

(jeg pleier i tillegg å tilsette en grillet kylling i biter eller stekt kyllingfilet i biter som tilsettes på slutten og varmes i suppen noen minutter)

Fres grønnsakene myke i smør. Rør inn alt unntatt buljong og la frese noen minutter. Hell i buljong og la småkoke under lokk ca 45 minutter. Ta ut laurbærblad og stjerneanis. Mos i foodprocessor, sil og varm opp før servering.

Skrevet

Den ultimate høstretten for meg er "fersk suppe med løksaus". Det er noe som smaker når det regner og blåser utenfor.

Skrevet

Jeg er veldig glad i kjøttsuppe(bruker høyrygg) med løksaus og ertesuppe. Men grønnsaksuppe og toro tomatsuppe er også veldig godt, nå er jo den siste pose suppe men en dog.

Skrevet
To favorittsupper:

Gary Rhodes' Mulligatawnysuppe (4-6 pers.)

:klappe: (det er slik suppe Hovmesteren serverer Grevinnen på lille julaften ;) ) Har smakt denne suppen en gang, og den er kjempegod! Gleder meg til å lage den!

------------------------------------------------------------------------------------------

Tusen takk for mange gode suppetips, vil gjerne ha enda flere! :)

Skrevet
Den ultimate høstretten for meg er "fersk suppe med løksaus". Det er noe som smaker når det regner og blåser utenfor.

Hørtes godt ut! :)

Men hvordan lager man denne? :sjenert:

Skrevet

Min høst suppe:

Ha olje, løk ringer og litt sopp i en kaserolle. Stekes i oljen til løken er gyllen.

Hell så i vann og buljong (bruker maggi suppe buljong + hønsebuljong)

Potet, gulerot, purre, kålrot, blomkål i små biter haes i suppa, kokes.

Kan spises uten kjøtt, eller f.eks ha i litt kylling..

Skrevet
Hørtes godt ut!  :)

Men hvordan lager man denne?  :sjenert:

Omtrent slik det står her... Må innrømme at jeg som oftest får den servert... :sjenert:

Skrevet

Noen som har oppskrift på en thaiinspirert suppe med kokosmelk? Eller andre kremete supper?

Skrevet
Noen som har oppskrift på en thaiinspirert suppe med kokosmelk? Eller andre kremete supper?

Thailandsk kyllingsuppe

• 2 kyllingfileter

• 1-2 ss presset lime

• noen vårløk

• 1 båt hvitløk

• 1 rød chilipepper

• 1 bit frisk ingefær

• litt olje

• 5 dl vann

• 1 terning buljong

• 1 boks kokosmelk.

Skjær kyllingfiletene i strimler og dynk dem i lime. Finhakk grønnsakene og fres dem i litt olje sammen med krydder til de er myke. Tilsett vann, buljong og kokosmelk. Gi dette et oppkok. Tilsett kyllingstrimlene og la suppa småkoke i ca. fem minutter.

Kjapp og grei suppe! :)

Skrevet (endret)

Her er forøvrig oppskriften på min nye favoritt-suppe, som er fra den britiske lunch-kjeden Pret a manger (www.pret.com). Det ligger mange andre gode oppskrifter på nettsidene deres også. :)

Chicken, leek and potato soup

INGREDIENTS

The greens from 2 leeks, roughly chopped

A medium onion, roughly chopped

2 sticks of celery, roughly chopped

2 tablespoons of unsalted butter

600 ml chicken stock

2 medium potatoes, roughly chopped

The whites from 2 leeks, sliced thickly

A large potato (cut into large chunks and boiled in water for 20 mins until cooked)

The meat from 2 chicken thighs, cut into large chunks

3 tablespoons of white wine

A sprig of thyme

A sprig of tarragon

3 bay leaves

A small pot of double cream

Sea salt and coarse-ground black pepper

MAKING THE SOUP

1. Fry the leek greens, onion and celery in the butter for 15 mins over a gentle heat until soft.

2. Add the chicken stock and the roughly chopped (uncooked) potatoes and simmer for about 20 mins until the potatoes are cooked.

3. Blend the mixture until smooth.

4. Add the leek whites, large chunks of cooked potato, chicken, white wine, thyme, tarragon and bay leaves and simmer for a further 10 mins until the chicken is cooked.

5. Finish off with the cream and sea salt and coarse-ground black pepper.

6. Serve wth fresh crusty bread and butter.

Endret av itla
Skrevet
Elsker pret a manger!!!!

Jepp, når skal vi få noe sånt i Norge? Det går jo ikke an å finne en brukbar lunch til under 100-lappen her i landet... *sukke* Det tørre skvipet av noen sandwicher de selger på Narvesen tells ikke! Kanskje jeg får starte noe selv... Noe som har kartongene med fersk suppe fra New Covent Garden Food Co.... Og sandwicher fra Pret... :)

Skrevet

Jeg er din første og beste kunde i så fall!

Skrevet

Denne skogsoppsuppa fra bent stiansen er bare nydelig.

Her er en oppskrift fra Bent Stiansen.

500 gram skogsopp

200 g sjalottløk

3 fedd hvitløk

100 g smør

2 dl hvitvin

1/2 del sherry

1 liter kyllingkraft eller 1 liter vann med 1 terning kyllingbuljong

2 ss maisenna

salt pepper og litt sitronsaft

2 ss sitrontimian

3 dl pisket kremfløte

rens soppen

kutt den i små terninger. Rens og finhakk sjalottløk og hvitløk. Smelt smøret og fres løkene i ett minutt før du tilsetter soppen og freser den godt til all soppkraften er kokt inn. Tilsett hvitvin og sherry (eller annen hetvin som du har) kok opp og la koke i tre minutter. Så tilsetter du kyllingkraft og lar det hele småkoke i et kvarter. Jevn suppen med litt maisenna utrørt i kaldt vann og smak til med salt pepper sitronsaft og hakket sitrontimian. Ved servering tilsettes den piskede fløten som vendes lett inn i suppen.

• 2 uker senere...
Skrevet
...oksehalesuppe? :ler:

:ler:

I barnehagen gjør vi slik:

kutt poteter, gulrot, kålrot, blomkål og broccoli i passe små biter. Ha i en stor kjele, og full opp med vann. Tilsett buljong etter ønsket smak, pluss litt sitronpepper. Mot slutten av koketiden tilsettes helt vanlig kjøttpølse i terninger. Kjempegodt! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...