Gå til innhold

Reklamasjon av pc

snagglepusnos

Anbefalte innlegg

Nå sitter jeg her med en data jeg kjøpte for 3 år siden,og siden da har denvært på reparasjon 2 ganger for samme feil,viften fungerer ikke som den skal, så dataen blir suuuuper varm! og ikke nok med det,men da jeg kjøpte den var det 256mn ram på den,mens nå er det bare 198..

Jeg betalte 9000kr for den,burde jeg ikke forvente at den skal vare i litt mer enn 3 år?

Den har jo også vært på rep liksom.

Noen som har noe erfaring med reklamasjons saker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du kan legge fra deg ideen om å reklamere på denne PC'en. En PC er stort sett fullstending utdatert etter 3 år. For å få en ny PC/Få pengene tilbake må varen ha vært inne til reperasjon for samme feilen 3+ ganger.

Når hadde du maskinen inne på reperasjon sist? Det at den bare viser 198mb RAM er ikke ensbetydende at det er mindre RAM i den nå, det er mulig det er en feilinstilling som gjør at det vises mindre enn det faktisk står i maskinen. Dersom det er tilfelle at det er mindre RAM i den, kan du klage på dette såfremt du hadde den inne til reperasjon for en kort tid tilbake. Du kan ikke klage på noe etter f.eks et halvt år.

Kort oppsummert så har du en veldig dårlig sak her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerrådet mener man har 5 års reklamasjon på datamaskiner. Det mener ikke de som selger dem, men det kan jo være vært å prøve seg. Spesielt siden det har vært feil med vifta to ganger allerede. (RAM'en derimot er det nok ikke vits å klage på.)

Ellers trenger man bare å akseptere 2 forsøk på å rette mangelen. 3. gang samme feil oppstår har man rett på omlevering/pengene igjen.

Forbrukerkjøpsloven § 30: Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerrådet mener man har 5 års reklamasjon på datamaskiner. Det mener ikke de som selger dem, men det kan jo være vært å prøve seg. Spesielt siden det har vært feil med vifta to ganger allerede. (RAM'en derimot er det nok ikke vits å klage på.)

Ellers trenger man bare å akseptere 2 forsøk på å rette mangelen. 3. gang samme feil oppstår har man rett på omlevering/pengene igjen.

støttes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RAM'en derimot er det nok ikke vits å klage på.)

Hvorfor ikke? En del RAM har livstidsgaranti (Kensington blant annet), så her kan man for all del komme langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor ikke? En del RAM har livstidsgaranti (Kensington blant annet), så her kan man for all del komme langt.

Vel, RAM har vel ikke akkurat for vane å minske helt plutselig. Hvis det faktisk er mindre RAM på maskinen nå må det være fordi de som har reparert maskinen må ha satt i en annen type RAM: 198mb høres for meg ut som et veldig rart tall. 128mb + 70 mb?

Dessuten så har ferdigmaskiner ikke for vane å ha dyr merke-RAM. Forbrukerrådet kan mene hva de vil. 5års reklamasjonsrett på en PC høres helt bak mål ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, RAM har vel ikke akkurat for vane å minske helt plutselig. Hvis det faktisk er mindre RAM på maskinen nå må det være fordi de som har reparert maskinen må ha satt i en annen type RAM: 198mb høres for meg ut som et veldig rart tall. 128mb + 70 mb?

Dessuten så har ferdigmaskiner ikke for vane å ha dyr merke-RAM. Forbrukerrådet kan mene hva de vil. 5års reklamasjonsrett på en PC høres helt bak mål ut.

Trodde originalram pleide å være av godt merke, men nå er det mac som er min greie, så jeg vet ikke hvordan det er med pcene.

Reklamasjon er vanligvis 2 år på maskiner, men da reklamsasjonen går til butikken maskinen er kjøpt i - så varierer det noe, etter den "policy". Men som hovedregel - 2 år på bærbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrukerkjøpsloven § 30: Selgeren har ikke rett til å foreta mer enn to avhjelpsforsøk for samme mangel, med mindre det foreligger særlige grunner som gjør at ytterligere avhjelp er rimelig.

Men pc må uansett sendes inn for å konstatere at det er samme feilen for 3. gang. Det må verkstedet bekrefte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...