Mina Skrevet 11. januar 2003 #1 Skrevet 11. januar 2003 Kanskje ikke viktig, men jeg lurer på hvilken øyefarge vårt barn vil få! Har søkt rundt på nettet, men ikke funnet noen sider som kan fortelle meg dette. Kan noen hjelpe? (Jeg har blå og min mann har grønne) Takk for svar!
jordbær Skrevet 11. januar 2003 #2 Skrevet 11. januar 2003 Da vil barnet sansynligvis få blå øyne. Blå er sterkere enn grønn. Spesielt hvis mamma har den fargen. Men hvis en av foreldrene dine har grønne øyne, har barnet en større sjangse for å få grønne igjen.. Skjønner du? Det kommer litt an på genene dine.
Babyface Skrevet 11. januar 2003 #3 Skrevet 11. januar 2003 Jeg er usikker på om genet for grønne øyne er dominerende, men for blå og brune øyne gjelder i hvert fall følgende (veldig forenklet): Man arver et gen for øyefarge fra mor og et fra far, slik at man til sammen har to. Dette kan illustreres med stor B for brunt (dominant) gen og liten b for blått (vikende) gen. En person med brune øyne kan ha genkombinasjonen BB (to gen for brune øyne), Bb (et gen for brune og et for blå øyne) eller bB (et gen for blå øyne og et for brune). (Hvilken av disse kombinasjon man har, vet man ikke alltid.) Har man et av hvert gen, blir man altså brunøyd, fordi brunt dominerer over blått. En person med blå øyne må derfor ha kombinasjonen bb. Selv om brunt dominerer over blått, kan to mennesker med brune øyne få et blåøyd barn. Begge må da ha kombinasjonen Bb/bB og begge har gitt fra seg b-genet i arv til barnet, som igjen må ha kombinasjonen bb, ettersom h*n har blå øyne. Det spiller ingen uansett ingen rolle hvem av foreldrene man arver hvilket gen fra. (Jeg regner med at dette dette med dominant/vikende gen ikke er en absolutt regel, for naturen har det jo med å spille oss et puss av og til.) Jeg vet ikke om dette hjalp deg med å besvare spørsmålet ditt, Mina...
Gjest Hilde K S Skrevet 12. januar 2003 #4 Skrevet 12. januar 2003 Jeg grønne, min mann blå. To sønner med blå og en datter med grønne har vi fått. Det skal finnes et oppsett for hvordan det skal gå i slike saker.Men slike diagram stemmer lite med virkeligheten. La oss si det er 50/50 % sjanse for at hvert barn får blå øyne. Dersom du får 4 barn vil ikke nødvendigvis fordelingen være to av hver....................
Arwen Skrevet 12. januar 2003 #5 Skrevet 12. januar 2003 Hvis jeg ikke husker helt feil.. grønt og brunt er dominerende.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2003 #6 Skrevet 12. januar 2003 Det er tydelig at du verken har greie på arv eller statistikk, Hilde! Dette med hvilket gen man arver er ikke tatt helt ut av det blå, skjønner du. Altså, genet (egentlig allel på fagspråket, en halvdel av genet) for grønne øyne er dominant, i motsetning til genet for blå øyne, som er recessivt. Vi kan ta utgangspunkt i det Babyface skrev og bare bytte ut brunt gen = B med grønt gen = B. Mannen har grønne øyne og har da enten genet BB eller Bb/bB. (Hvilken kombinasjon han har er umulig å si ut fra opplysningene som foreligger her.) Mina har blå øyne og har derfor genet bb. Fordi vi ikke vet hvilken kombinasjon Minas mann har, må vi se på de to som finnes: 1. Mannen har BB, Mina bb Genene kan kombineres på fire måter: Bb, Bb, Bb og Bb. Som vi ser gir alle kombinasjonene grønne øyne. 2. Mannen har Bb/bB, Mina bb Genene kan kombineres på fire måter: Bb, Bb, bb og bb. Dette gir 50% sjanse for grønne øyne og 50% sjanse for blå. Det spiller ingen rolle hvem av foreldrene man arver hvilket gen av. Til Hilde: Siden du og mannen din har fått barn med både blå og grønne øyne, har du kombinasjonen Bb og mannen din bb og sjansen for hvert gen er 50%. Så til statistikken: Selvsagt kan man ikke si noe om en %-vis fordelingen ved kun å se på dine tre barn, til det er utvalget alt for lite. Dere kunne fått tjue barn med blå øyne, selv om sjansen for å få blå øyne bare er 50%. I statistikken må man opp i et utvalg på 1200-1300 personer for å kunne si noe med sikkerhet. Altså hvis vi hadde sett på et utvalg av 1200 barn hvor foreldrene har samme genkombinasjon som dere; Bb og bb, hadde vi temmelig sikkert sett en tilnærming på 50/50% fordeling av grønne og blå øyne.
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2003 #7 Skrevet 12. januar 2003 Dette med arv og øyefarge innebærer at to personer med blå øyne ikke kan få barn med brune/grønne øyne, bare blå/grå. To personer med brune øyne kan derimot få både blåøyde og brunøyde barn. For å få blåøyde barn må da begge foreldrene ha kobminasjonen Bb/bB og da har de 25% sjanse for å få blåøyde barn.
Gjest Zalomine Skrevet 12. januar 2003 #8 Skrevet 12. januar 2003 Det er tydelig at du verken har greie på arv eller statistikk, Hilde! Legg nå merke til hva hun sa da! At det stemmer lite med virkeligheten, altså fordi at om man får 4 barn så er det slett ikke sikkert at fordelingen blir 2 av hver selv om sannsynligheten er 50-50. Det er jo nettopp fordi det er et så lite utvalg. Jeg velger å tolke det Hilde sa som at "ikke se deg blind på prosentsjangser, for virkeligheten med ditt/dine barn kan bli så annerledes likevel". Forøvrig fødes vel barn med blå øyne uansett da. Jeg hadde ifølge min mor "nydelige, klare blå øyne" til over jeg var ett år, før jeg altså endte opp med min fars øyenfarge, en grønn/brun blanding. (Mamma selv har blå, sikkert derfor hun likte så godt mine blå). Dette med gener som vi lærte på skolen, det iknluderte (i alle fall for mitt vedkommende) brunt og blått, hvorav brunt dominerte. De som virkelig har studert på dette med gener og øyne forteller meg at det er 12 eller 16 (jeg husker ikke helt) ulike "fargegener" for øyne, så det hele blir langt med komplisert enn det vi tegna sjema for på skolen. Hvilken øyenfarge babyen får.... ja du får vel bare vente og se?
Gjest Anonymous Skrevet 12. januar 2003 #9 Skrevet 12. januar 2003 Også verdt å merke seg: alle barn er født blåøyde. pigmentet som avgjør øyenfargen inntrer på senere (varierende) tidspunkt!
gla Skrevet 12. januar 2003 #10 Skrevet 12. januar 2003 Min sønn ble født med mørke-mørkebrune øyne, og det ble faren hans òg. Så det så!!!! Brunt (herunder går grønt) er det dominante genet, mens blått er det ressesive. Har begge foreldrene blå øyne (og da er det snakk om klarblåe) skal barnet få blå. Har begge brune kan de også få blå, men det er minst 75% sjans for brune. Selv om både foreldre, besteforeldre og oldeforeldre har brune, kan det dukke opp et gen for blå fra din tipp-tipp-tipp-oldefar... Kanskje derfor det hender at svarte har blå øyne...
Babyface Skrevet 13. januar 2003 #11 Skrevet 13. januar 2003 Har begge brune kan de også få blå, men det er minst 75% sjans for brune. Gjest skrev lenger opp at to brunøyde med 50% sjanse kan få et blåøyd barn, dersom begge har kombinasjonen Bb... Det har også jeg lært. Mørkhudede mennesker blir så klart ikke født med blå øyne.
gla Skrevet 13. januar 2003 #12 Skrevet 13. januar 2003 Har du sett denne før? (fikk ikke til med farger...) :oops: Dame B b Mann B B Bb b Bb b Bb blir selvsagt brunt,- bare bb blir blått... :D :D :D
Babyface Skrevet 13. januar 2003 #13 Skrevet 13. januar 2003 Har du sett denne, Gla??? Mannen har grønne øyne og har da enten genet BB eller Bb/bB. (Hvilken kombinasjon han har er umulig å si ut fra opplysningene som foreligger her.) Mina har blå øyne og har derfor genet bb. Fordi vi ikke vet hvilken kombinasjon Minas mann har, må vi se på de to som finnes: 1. Mannen har BB, Mina bb Genene kan kombineres på fire måter: Bb, Bb, Bb og Bb. Som vi ser gir alle kombinasjonene grønne øyne. 2. Mannen har Bb/bB, Mina bb Genene kan kombineres på fire måter: Bb, Bb, bb og bb. Dette gir 50% sjanse for grønne øyne og 50% sjanse for blå.
gla Skrevet 13. januar 2003 #14 Skrevet 13. januar 2003 Jeg vet at det er riktig, men det jeg tok utgangspunkt i var et par der begge har gen for både brune og blå øyne. Negre kan få blå øyne, hvis en forfeder på både mors- og farssiden er hvit. Genet kan jo føres videre uten at en kan se det på dem som bringer det... Riktignok vil ikke dette være en fullblods neger, men kanskje 5% hvit. Er virkelig ikke det rein skjær logikk???
gla Skrevet 13. januar 2003 #15 Skrevet 13. januar 2003 :oops: :oops: :oops: Glemte å se på mitt forrige innlegg. Det var jo helt tullete. P B b M B BB Bb b Bb bb
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2003 #16 Skrevet 13. januar 2003 Jeg vet at det er riktig, men det jeg tok utgangspunkt i var et par der begge har gen for både brune og blå øyne. Negre kan få blå øyne, hvis en forfeder på både mors- og farssiden er hvit. Genet kan jo føres videre uten at en kan se det på dem som bringer det... Riktignok vil ikke dette være en fullblods neger, men kanskje 5% hvit. Er virkelig ikke det rein skjær logikk??? Herregud, så hissig da! Kanskje du skulle forklart deg litt bedre før du begynner å kjefte tilbake, for det forrige innlegget ditt var ikke så lett å forstå. Det er da ingen som har sagt at to brunøyde ikke kan få blåøyde barn, neger eller ikke. Metoden for utregning som gjest og Babyface brukte beviser jo nettopp det. Dersom begge foreldrene er brunøyde, med kombinasjonen Bb eller bB, er de også bærere av genet for blå øyne. De har da 25% sjanse får å få et blåøyd barn.
Gjest Anonymous Skrevet 13. januar 2003 #17 Skrevet 13. januar 2003 Mørkhudede mennesker blir så klart ikke født med blå øyne. Jeg regner med at du her mener at mørkhudede ikke blir født med blå øyne, som går over til brunt etterpå, slik som hos hvite.
gla Skrevet 13. januar 2003 #18 Skrevet 13. januar 2003 Litt tullete dett og, men se på det som et skjema... Sorry at jeg kjeftet... :oops:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå