Gå til innhold

Langhåra katt som ikke klarer å vaske seg bak

Anbefalte innlegg

Skrevet

I det siste har jeg vaska katta mi ørten ganger. Hun er langhåra, og nå har det rett og slett blitt til at hun ikke klarer å vaske seg etter å ha bommelomma på doen sin. Til tider stinker det jo av henne. For ikke å snakke om at det blir flekker på gulvene når hun setter seg. Hva kan vi gjøre for å unngå dette? Har akkurat vaska henne for n-te gang i løpet av de siste to månedene. Nå er jeg lei. Hun har fått noen floker i pelsen der bak, kan det være det som gjør det? I morgen den dag skal pelsen kjemmes til den store gullmedaljen. Så får vi se om det hjelper.

Videoannonse
Annonse
Gjest Bjørnsdatter
Skrevet

Stusse litt? Ikke helt barbus, nødvendigvis, men trimme de lengste tjafsene?

Skrevet

mammas langhårete katt stusses litt nå og da bak, det setter seg ingenting der før det da har grodd langt igjen. og hun er flokefri bak.

Skrevet

Stemmer for stuss ja!

Hun er vel ikke overvektig i tillegg? Kjente en gang en pus som var så tjukk at han ikke fikk vaska seg. Han hadde forresten stoffskifteproblemer, ikke spiseproblemer.

Skrevet

Stuss stompen :) . Måtte gjøre det selv på en katt jeg hadde som hadde så lang/så mye pels der bak at det ble hengende igjen "rester" etter dobesøket.

Skrevet

Tror du bør legge om kostholdet til katten. Bæsjen skal jo ikke være så løs at det setter seg fast i pelsen. Kutt ned på våtfor og gi tørrfor. Anbefaler å kjøpe tørrfor i dyrebutikk/veterinær. Finens også et spesialfor for sensitive mager. Hvis magen er veldig løs (diare) kan du gi zoolac som stabiliserer magen.

Skrevet

Takk for mange gode svar, dere. Skal prøve å stusse henne litt bak. Stusse og gre.

Gjest KATTAstrofe
Skrevet

Stussing må til på langhårede katter ja. Har selv en korthår og en langhår, og den langhårede må vi stusse der bak av og til. En gang hang det fast tørket bæsj der bak, og da satte hun seg på rompa og akte seg fremover med forlabbene for at bæsjen skulle ramle av :ler2:

Skrevet

første gjest her:

den katten jeg snakket om setter ikke løs avføring i pelsen, men mer at en lort setter seg fast i de lange hårene bak og blir tvinnet fast så hun ikke får den løs selv. ser det ikke så godt for hun har svart pels, merker det mer på lukten...

da er det frem med saksen og klippe den av, og samtidig stusse litt.

Skrevet
Tror du bør legge om kostholdet til katten. Bæsjen skal jo ikke være så løs at det setter seg fast i pelsen. Kutt ned på våtfor og gi tørrfor. Anbefaler å kjøpe tørrfor i dyrebutikk/veterinær. Finens også et spesialfor for sensitive mager. Hvis magen er veldig løs (diare) kan du gi zoolac som stabiliserer magen.

Enig. Jeg har langhårede katter som jeg ikke stusser pelsen til, og de er ikke skitne i det hele tatt. De har normal avføring, da, hvis de har spist noe de ikke tåler ser de vesentlig verre ut. Så TS, kanskje sjekke kostholdet dens?

Skrevet

Ja, sjekk kostholdet. Jeg har langhåret, hvit katt og det er kun når han har litt dårlig mage at avføring henger igjen i pelsen. Selvfølgelig kan man jo stusse hårene litt, men det løser jo ikke det egentlig problemet om det er avføringen som er bløt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...