Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg lurer på om en gjennomsnittlig tvillingfødsel er lettere enn en vanlig fødsel, ettersom tvillingbabyer som oftest er mindre enn andre babyer. Selvsagt er det sikkert tøft å føde to på en gang, men den andre babyen kan da umulig være like slitsom å føde som den første, når denne har banet vei.

Videoannonse
Annonse
Gjest Hilde K S
Skrevet

Fordelen med å få to er at du slipper unna med bare en åpningsfase.

Du må gjennom to omganger med pressveer og de er to som skal ut. Mulig det er litt utvidet og du slipper å bli klippet to ganger.................

Når det gjelder store eller små barn så er min erfaring at det uansett er overgangsfasen mellom åpnings og pressveene som er vondest og den fasen er jo der uansett hvor store barna er. Har selv født i forskjellige størrelser.......

Gjest Anonymous
Skrevet

Undersøkelser viser (lest i Nylander?) at størrelsen på babyen har lite å si får hvor "hard" kvinnene vurderer fødslene til å ha vært. Eks. synes min svigermor at den minste babyen (av 5) var den desidert hardeste.

Tror i grunnen at tvillingfødsler kan være generelt "hardere", men det er bare noe jeg tror. Grunnen er at risikoen for komplikasjoner er større (både fysisk og psyksisk tøft), fødselen vil ha to utdrivninger (hvorav ofte ett sete), mammaen er i utgpktet i dårligere form (større, gjerne vært immobil en stund, flere plager) og at deter et helt kobbel av helsepersonell til stede, noe som jo i seg selv kan oppleves som vanskelig om enn betryggende...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...