Gå til innhold

søsken på samme rom

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har da et slikt hans og våre barn greie på gang :)

Følgende er da fakta opplysningene, vi har 2 barnerom. Det ene har 15 åringen fått som sitt rom. Dette "barnet" bos fast hos oss.

Det andre barnerommet har i løpet av sommerferien fått installert en køyeseng der det i utgangspunktet var ment at en 10-åring som er hos oss kun i helgene skulle ha overkøye, mens vår felles lille pode på 2 år skulle ha underkøye.

So far so good. Problemet nå er at 2 åringen legger seg ca halv åtte på kvelden...pluss minus litt. Og å legge en 10 åring kl halv åtte på kvelden er litt i tidligste laget. Mao, minsten må legge seg først, mens 10 åringen legger seg litt senere. Det er blitt et ganske stort problem da minsten er var for lyder og 10 åringen er en støy kilde av dimensjoner uansett hvor mye man minner på at man må være litt stille. "jaddaaaa, jeg skulle jo baaare..." osv er en gjenganger.

Hva gjør vi nå?

Små barn trenger rutiner sier jo alle, så jeg er lite lysten på å ha minsten på vårt soverom i helgene og sitt eget i ukedagene. Og jeg er om mulig enda mindre lysten på å legge 10 åringen inn hos 15 åringen i helgene. 15 åringer trenger litt privatliv tross alt.

Å ha 10 åringen på vårt soverom er helt utelukket. Og ikke på stua heller for den saks skyld, ingen unger der, litt voksenliv skal vi ha.

Noen som har gode råd? Bortsett fra å flytte til noe større, for det er heller ikke aktuelt :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom soverommene er litt store prøve å lage 2 rom ut av et.

evt skille ut en del av stua..

men da bør man ha litt plass å gå på da

Skrevet

Vi har også hatt det slik. Det ble litt tull til og begynne med at minsten våknet når den største skulle legge seg, men etter en stund så gikk det seg til.

Da ble minstemann vant til det og ikke våknet så lett og så etterhvert ble den største flinkere til å ta hensyn. (det var også annenhver helg)

Så gi ikke opp, ting tar som regel litt tid før det går seg til.

Skrevet

Fordelen med slikt er jo at barna blir flinke til å ta hensyn, bare ork når det står på det verste. Gevinsten kommer senere, garantert. Faktisk burde alle barn fått samme trening ;)

Skrevet

Skjønner at dette blir vanskelig :)

Hva om toåringen sovner på eget rom, og så blir båret inn til dere før tiåringen legger seg?

Ellers så bør jo tiåringen greie å ta såpass hensyn, drille h*n skikkelig i at det ikke er hyggelig for noen at den lille våkner ;)

Alternativ 3 er at 15-åringen og 10-åringen deler rom annehver helg, jeg måtte alltid dele rom med min bror da han var hos osss i helgene., og vi hadde ikke vondt av åp ta litt hensyn til hverandre. Barn på den alderen er jo temmelig "mitt mitt mitt" ;)

Skrevet

10 åringen og 7 åringen deler rom. Det går helt fint. Selv om 7 åringen må legge seg ca 2 timer før eldste. De har godtatt at sånn er det bare. Aldri problemer.

Skrevet

lær barna at alle tre har sin plass men at man må ta hensyn. Sånn er det på foreldresoverommet også, hvis far sover når mor skal legge seg, blir far veldig forstyrret hvis mor skal lese med lys, romstere rundt, og synge...... ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...