Gå til innhold

Bilvask og polering

Meaty

Anbefalte innlegg

Bilen min har mørkeblå metallic lakk. Siden den er helt ny prøver jeg jo å holde den ren og pen :) . Jeg bruker en bilsjampo og svamp fra Turtle wax, og denne fremgangsmåten:

-spyler hele bilen

-spyler om igjen det området jeg skal vaske

-vasker et område med svamp og lunket vann tilsatt bilsjampo

-spyler av området jeg har vasket

-gjentar fra punkt 2 helt til hele bilen er ren

-spyler hele bilen en gang til.

Men, når den tørker så blir det små "rundinger" der som vanndråpene har vært. Jeg kan bruke ei fille til å tørke vekk vanndråpene, men da blir det liksom vannstriper i stedet og de gir avtrykk også!

Har dere noen genial måte å unngå dette på? Eller går det bare vekk ved polering? Jeg har prøvd en sånn spray som heter WetWax, som skulle sprayes på mens bilen ennå var våt etter vask, og så skulle jeg bruke pusseskinn og tørke over. Men pusseskinnet la igjen masse lo, og "vanmerkene" var der fortsatt. Mulig at pusseskinnet var feil merke, jeg brukte et sånt helt vanlig som jeg bruker til å vaske speiler og vinduer med.

Bør jeg kjøpe "ordentlig" poleringsvoks, en sånn grønn boks der det følger med en rund liten svampesak? Bør jeg også investere i en poleringsmaskin?

Hvor ofte bør man polere?

Kom med råd

:smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste gangen jeg har hatt flekker eller rundinger igjen på bilen er når jeg har brukt vann fra brønn. Regner nesten med at det er fordi det ikke er renset på samme måte som med offentlig vann. Kanskje du skulle bruke en annen vannkilde?

Hvis du skal kjøpe en poleringsmaskin, mener jeg at du ikke slipper unna med f.eks biltemas billige eller andre typer du kjøper til 99.90.- Har en formening om at de ofte ikke er gode nok til polering rett og slett. Dessuten får du et ganske så bra resultat uten slik maskin.

Når det gjelder pusseskinn og det henger mye tråder igjen vil jeg heller anbefale deg å kjøpe slike som likner tørkepapir, er mye bedre. Men avogtil kan det være greit med den "loetrådutgaven" til mer grovpolering.

Når jeg polerer bilen bruker jeg først å vasek den i maskin uten børster. Så polerer jeg den med turtlewax, bruker ikke de der nye fancy nanogreiene. Etterpå setter jeg den inn med en lakkforsegler (noe nesten ingen bruker her i landet) Regner med at lakken på min bil vil holde lenger på grunn av den forsegleren. Særlig nyttig nå når vinteren med salting og annen sur nedbør.

Jeg polerer bilen to ganger årlig, burde sikkert gjort det et par ganger til men det er bare så ufattelig kjedelig å polere. :ler: (men bra resultat da + bil uten rust)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Kan se av antall visninger at dette med bilvask ikke engasjerer særlig her på KG. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Autoglym eller Maguires er de eneste bilpolishene jeg bruker. Unngå cheapo-piss som Turtle, og slikt.

Følg rett og slett anvisningen som står på produktene, det er tidkrevende og kjedelig. Heldigvis ganske enkelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nalle-maja

Hei!

Eg og fekk rundingar etter vassdropane. Har som ein brukar påpeikte vatn frå brønn :forvirret: Meg eg trur (trur) at det kan ha med temperaturen ute å gjera. Er det varmt og sol, tørkar det fortare, og då trur eg det blir ringar :sjarmor:

Eg løyste dette ein gong med å tørke over bilen med ei tørr fille, men det gjer eg ikkje om igjen, for om det er sandkorn i dei ringane blir jo lakken slitt :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, når den tørker så blir det små "rundinger" der som vanndråpene har vært. Jeg kan bruke ei fille til å tørke vekk vanndråpene, men da blir det liksom vannstriper i stedet og de gir avtrykk også!

Hvis bilen tørker i solen kan man ikke unngå at det blir merker etter vannet. Uansett hvor rent vann du har vasket den med. Trikset er å ta en liten tur på motorveien slik at bilen lufttørker.

Men pusseskinnet la igjen masse lo, og "vanmerkene" var der fortsatt.

Ordentlig pusseskinn loer ikke. Det må ha vært umåtelig dårlig kvalitet.

Bør jeg kjøpe "ordentlig" poleringsvoks, en sånn grønn boks der det følger med en rund liten svampesak? Bør jeg også investere i en poleringsmaskin?

Det finnes tusen typer poleringsvoks, men jeg tror de stort sett inneholder det samme. Sånnt koster forøvrig myyyye mindre på biltema og europris enn på bensinstasjonen. Poleringsmaskin er bortkastet hvis du ikke har altfor mye penger og polerer bilen hver uke.

Hvor ofte bør man polere?

Jeg gir bilene et par-tre lag med voks hver vår og høst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er min vaske liste:

1. jeg spyler hele bilen med en høytrykkspyler

2. jeg bruker Autoglym Bodywork Shampoo Conditioner i lunkent vann og vasker bilen med en svamp.( Det er lurt å spyle av de delene du har vasket ganske raskt slik at en ikke sitter igjen med såpe på bien, noe som kan lage skjolder)

3. Spyler over bilen en gang til

4. Tørker av bilen med et pusseskinn, Autoglym sitt er helt fanastisk.. (Hvis det loer kan det ikke være et godt pusseskinn, skinn skal ikke loe.... :) )

For råd om bilvask og polering se www.mercefreaken.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle gode råd, har hatt problemer med internett så jeg var veldig positivt overrasket da jeg kom tilbake nå og så alle svarene i denne tråden :)

Jeg har nok vasket bilen i solskinn, ja. Det har jeg faktisk ikke tenkt over at det ikke er lurt. *Lager mental notis: Kjør ut på E-18 etter bilvask* :)

Hvor selges Autoglym og Maguires? Jeg jobber forresten på Europris og har lagt merke til at veldig mange kjøper Turtle wax, det var derfor jeg trodde at det var et bra merke.

Etter å ha lest litt nøyere på pakningen til pusseskinnet ser jeg at det er insatt med noe silikongreier, det er akkurat som om dette har løst seg opp og det er derfor det begynner å loe. Får nok investere i noe bedre!

Mulig at vannet jeg bruker kommer fra en brønn, det vet jeg faktisk ikke :sjenert:

Men nå har jeg i hvert fall mange gode råd jeg skal prøve ut, så takk igjen :):)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Du høres jo oppriktig interessert ut i bilvask!!

Når du har vaska bilen og spylt bort all såpe MÅ du bruke eit pusseskinn, gjerne syntetisk, til å tørke av bilen. Desse selges overalt der du finn bilrekvisita a la shampoo og voks og oppbevares som regel i ein gul plastsylinder. NB: sørg for at skinnet holder seg nok fuktig i boksen til at det ikkje tørker mellom kvar vask og oppbevar dette frostfritt! :icon_idea:

Tørk bort ALL fuktighet på bilen med skinnet, det er eineste løsning for å sleppe inntørka vanndråper eller -striper. Ein tur på motorvegen for å føne bilen er ikkje optimal tørkeprosess, hehe.

Sjølv har eg vridd opp så mange liter med vatn etter bilvask at eg har investert i ein nal til dette. Det finnes spesielle naler for bil som er uten skarpe kanter som kan lage riper. Med den soper eg vekk mesteparten av vatnet og så er det berre eit par raske sveip med pusseskinnet etterpå!

Endret av biafra
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du høres jo oppriktig interessert ut i bilvask!!

Når du har vaska bilen og spylt bort all såpe MÅ du bruke eit pusseskinn, gjerne syntetisk, til å tørke av bilen. Desse selges overalt der du finn bilrekvisita a la shampoo og voks og oppbevares som regel i ein gul plastsylinder. NB: sørg for at skinnet holder seg nok fuktig i boksen til at det ikkje tørker mellom kvar vask og oppbevar dette frostfritt! :icon_idea:

Tørk bort ALL fuktighet på bilen med skinnet, det er eineste løsning for å sleppe inntørka vanndråper eller -striper. Ein tur på motorvegen for å føne bilen er ikkje optimal tørkeprosess, hehe.

Sjølv har eg vridd opp så mange liter med vatn etter bilvask at eg har investert i ein nal til dette. Det finnes spesielle naler for bil som er uten skarpe kanter som kan lage riper. Med den soper eg vekk mesteparten av vatnet og så er det berre eit par raske sveip med pusseskinnet etterpå!

http://www.citroenxm.no/YaBBImages/smilies/carmoon.gif

Bildet fjernet

Reglene

Arwen (mod)

Det stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neivel? Tegn og forklar.

Enkelt og greit av samme grunn som folk flest ikkje vasker vinduer og speil og lar disse lufttørke etterpå :icon_idea:

Ein tur på motorvegen kan du sammenligne med å tørke vinduene med hårføner etter vask. Ser neppe særlig bra ut...

Lykke til, og husk at om sommeren vasker du bilen for din egen tilfredsstillelse mens om vinteren vasker du bilen for bilens tilfredsstillelse!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å vaske en bil skikkelig er egentlig et lite kunststykke i seg selv, spesielt om du skal ha et resultat som er helt opp i mot det perfekte, og da ikke bruke enormt med tid på dette. Nå skal jeg ikke garanterer at din lakk tåler dette, selv om jeg ikke på en eneste måte kan tro eller skulle forstå hvorfor lakken din ikke skulle tåle følgende.

Når jeg vasker bilen bruker jeg faktisk ikke disse overprisete produkter som er å få på markedet for bil, literprisen på mange av disse produktene er virkelig helt syke. Så jeg prøvde meg frem på en gammel bil jeg hadde etter å ha snakket med en venn av meg som er profesjonell lakkerer om jeg kunne bruke Nylon vask. Dette får du kjøpt på alle dagligvare butikker og koster ikke mange kroner. Fungerer på plast, lakk, vinduer og tekstiler avhengig av hvordan du blander dette ut med vann. Har selv funnet den helt rette blandingen som i hvert fall fungerer for meg. Drev med utstilling av biler for en del år siden og brukte samme metoden den gang, og fikk veldig mye skryt over finishen på bilene.

Når det gjelder lukking av lakken bruker jeg faktisk denne voksen som de selger på Clas Ohlson, mener å huske at den heter noe slikt som Sonax. Denne er veldig bra og er relativt lett å jobbe med og gir veldig gode resultater. Fordelen med Nylon vask er dens allsidige bruksområde og pris.

En bil skal alltids vaskes nedenifra og opp, dette da du får vekk den største skitten først og ikke drar denne med deg videre rundt på bilen. Når det gjelder svamper anbefaler jeg deg at du kjøper en slik pakke med 10 stk på biltema (såpefrie) og skal du hele tiden kunne bruke en svamp som ikke inneholder masse skitt. Når det gjelder poleringsskinn eller slikt bruker jeg faktisk Torky som også finnes i daglivarebutikken og ikke loer overhodet, ikke bruk erstattningen til First Price da denne loer en del.

Avfettingen min er også Nylon vask, men da blandet inn med ett annet husholdnings vaskemiddel som legges på en spruteflaske (pumpeflaske) og legges på bilen ca 10 minutter før jeg spyler den. På denne måten får dette trekt godt inn i skitten og fjerner faktisk asfalt og alt annet som diverse avfettninger til 100.- flasken ikke engang tar, og lakken tar ikke skade av det.

Stort problem på mange biler er jo å få alle disse hulrom eller mer eksakt mellom dører og motorrom til å forbli like pene som de var en gang. Når det gjelder motorvask av min nåværende bil så gjør jeg dette da dette er en gammel bil som jeg ikke er så nøye med lenger. Har derimot hatt biler som var nye, og da overlot jeg motorvask til bedriften som tok service, men dette var tydeligvis veldig lite normalt for folk sa denne kundebehandleren. Nå skal det sies at jeg har fått mye ros for bilenes tilstand ved salg. Så mye blir hva man gjør det til og hvor mye man legger ned i det av tid, og ikke nødvendigvis penger.

Som nevnt ovenfor bør ikke bilen vaskes i sol, og det beste stedet er hvor du kan finne skygge. Når du har helt ny bil ville jeg ikke anbefalt deg å bruke maskin til å polere den med om du ikke har gjort dette før, veldig fort gjort å være uheldig.

Lykke til med bilvasken :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...