Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ei venninne av meg og mannen har tatt ut seperasjon.

Han tjener i underkant av 1 mill i året (heldiggris) og hun tjener under 2000. Det finnes kun særeie på leiligheten. Den eier han og betaler lån på den. Han har betalt alle utgifter som strøm o.l.. Hun har betalt for all mat.

De har ikke felles konto og ikke særeie på noe annet. Hun har heller aldri fått sett kontoutskriftene hans. Han kjøper aldri noe som helst (arbeidsnarkoman og har ikke tid å bruke penger). Så sjansen for han har en ganske fet konto er meget stor.

Har hun krav på noen av pengene han har spart opp? De har vært gift i 15 år og har ingen felles barn (ikke det at det har noe med saken å gjør). Og hvordan går man fram for envt å få penger man har krav på. Hun er i dag uten jobb og har veldig lite å leve for.

Jeg er ikke jurist og har derfor ikke mye greie på sånt. Hun er av den stille typer og redd for å gå til advokat. Som selvfølgelig hadde vært det beste selv om det koster litt penger.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kan ikke mye om dette, men hun har uansett rett på sin andel av leiligheten - selv om det står i hans navn. Også hun har vært med på å skape verdien av den gjennom disse årene.

Hun bør gå til skifteretten med hele sulamitten som vil dele mellom de to alle eiendeler osv i boet, altså om eksen ikke er villig til å gi fra seg noe som helst. Det koster masse penger (20.000 tror jeg), men hun har rett på fri rettshjelp med så lav intekt. Så det aller første hun må gjøre er å oppsøke advokat som staten altså betaler. Og så kjøre saken derfra.

Forøvrig: Jeg er ikke enig i at han er en heldiggris tjener 1 mill. At en kar vier sitt liv til jobben og bare det (og nå blir skilt), må være et stusselig liv gitt.

Gjest Labellamia
Skrevet

Du tar feil gjest, har han særeie på leiligheten så har hun ikke krav på å bli betalt ut, Hun kan kreve halvparten av det innbo de har skaffet i felleskap, og som det ikke er særeie på. Så lenge han også har betalt lån, strøm forsikring osv, og hun ikke har bidratt med penger til opppusing så kan hun ikke kreve at hun har høynet verdien heller. Hun har bidratt med mat (2000 høres lite ut i månenden, og hennes lønn skal vel dekke andre ting som klær osv også) for kr 2000 pr måned. Hun må da ha blitt forsørget av sin mann på alle måter, hus. klær, frisør,lege osv.

Han kan da si at hun ikke har bidratt, men hun har likevel krav på penger de har spart oppp, så fremst han ikke har tatt særeie på sin formue eller at hun har skrevet under på at hun ikke kan kreve noe ved skillmisse.

Men hun kan kreve forsørgerbidrag fra ham etter seperasjon og skillsmisse.

Hun vil uansett ha krav på fri rettshjelp.

Men er det hun som går blir jo det litt dumt.

Skrevet

Hvis hun vil at ting skal gå riktig for seg: kontakt advokat!! Vi her inne tror og mener en hel masse, men dette er det regler for som en advokat vet. Hvis veninna di er så engstelig som du sier så ringer du en advokat for henne og hjelper henne så hun får satt fram sine krav og får det hun har rett på.

Et par timer hos advokat koster ikke allverden, det høres og ut som hun kan få fri rettshjelp. En annen ting er at i allfall i Oslo og Bergen har jusstudentene ordninger hvor de gir råd til folk som trenger det, gratis.

jeg tror nemlig at hun kan ha krav på en del fordi jeg tror at de kommer under den gamle ekteskapsloven hvor det som ikke er særeie skal deles. Men som sagt -en advokat vet hvordan ting er.

Skrevet

Takk for alle svar. Skrev en liten feil over. Mente si hun tjente 200 000 (i året). Hun betalte for all maten og har også kjøpt en del av innbo samt alle personlige ting til seg selv. Har bedt henne gå til advokat. Det kan virkelig være vært det.

Tror de ble enige om å gå fra hverandre da forholdet hanglet i mange år og ekteskapsrådgivning ikke førte fram. Han var dessverre ikke av den trofaste typen. En dame i hver firmareiseby.

Skrevet

Her er det tydeligvis en kar som kommer til å gå ut av dette uten å måtte dele så mye av sine midler med din venninne. Så lenge leiligheten er særeie har hun ikke noe hun skulle sagt i forhold til denne, og så lenge han har betalt alt av utgifter i forbindelse med den så stiller hun selvfølgelig veldig svakt i forhold til verdistigning.

Når den ene har særs liten inntekt og den andre særs stor inntekt blir det svært vanskelig i ettertid å fordele diverse eiendeler. Når det kommer til innbo som er dratt med inn i fellesskapet er dette slikt som kan trekkes med ut igjen av den som tok dette med inn. Dette gjelder da faktisk alle deler av samboerskapet.

Hadde hun feks hatt meg seg inn 250 000.- som han brukte på sin utdannelse og hun kunne dokumentert dette, ja da kunne hun også krevd dette tilbake den dag i dag. Har noen venner av meg som gikk fra hverandre hvor det var en del dyre malerier som de hadde kjøpt i fellesskap, arvet, og noen hadde vært med inn i forholdet fra begge. Når det gjaldt akkurat denne saken fikk hun faktisk alt utenom de bildene som han hadde tatt med inn, dette da hun var den som hadde tjent pengene som hadde betalt for bildene.

Jeg skal ikke si at hun ikke vil kunne få noe da jeg ikke er advokat, men slik som du beskriver situasjonen er det meget vanskelig å tro at hun vil kunne hente masse penger hos ham. Beste måten er faktisk for henne å få til en avtale med ham tror jeg, en slags personlig avtale. Derimot bør hun før dette gjøres høre med an advokat om hva hun eventuelt kunne hatt krav på slik at hun kan "true" han litt med dette om han ikke går med på hennes krav!

Som oftest vil den som har masse penger og god inntekt ved skilsmisse komme best ut av det uansett, om det da ikke er helt spesielle ting som skulle tale mot dette. Når det da heller ikke er barn med i dette forholdet så har hun enda mindre hun skulle sagt.

Ta en titt innom bibloteket (gamle saker) eller innom sidene på nett www.lovdata.no og husker ikke navnet i farten dessverre.

Nå skal du også tenke på at hun ikke skal tjene på at de går fra hverandre, men ha det hun er berettiget, og dette trenger ikke være noe i det hele tatt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...