Gå til innhold

Noen som kan svare på dette

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest i dag
Skrevet

Mulig dette blir feil forum. Vet ikke, men prøver her. Vi er et samboerpar som har kjempelyst til å gifte oss. :)

Min samboer er enkemann med barn og sitter i uskiftet bo. Jeg har ingen barn.

Vi vet at hvis vi gifter oss må vi kjøpe ut hans 4 barn og det har vi ikke råd til.

Da måtte vi ha tatt lån.

Men det jeg lurer på er følgende: Hvis vi gifter oss og han oppretter særeie på huset(det var hans i utgangspunktet),mens vi har felleseie på innbo og bil og sånn. Noen som vet om det går an uten å skifte?

Vi har bodd sammen i 10 år.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vet ikke, men er spent på svar her. Har en venninne i samme situasjon :)

Gjest Labellamia
Skrevet

Vi er i nesten samme situasjon, så her blir det fint å lese oppfølging. Vi er samboere og har kjøpt hus, skal skrive samboerkontrakt og gjensidig testament. Men jeg har barn og ikke han, og han kan da ikke sitte i uskiftet bo til han er borte etter som vi forstår. Så her blir det en utfordring, v har jo også tenkt å gifte oss med tid og stunder.

Skrevet

Hmm, er litt på gyngende grunn her. Men min svigermor er gift på nytt. Hun har to barn, han har ingen og ingen felles barn.

Her skal de få satt opp en avtale hvor hennes barn arver han, siden han ikke har egne. Så vidt jeg har skjønt kan han sitte i uskiftet bo så lenge hennes barn synes det er greit.

Så taes heller arveoppgjøret den dagen de begge er borte...

Er som sagt ikke helt sikker på sammenhengen her. Men de har styra noe voldsomt med testamenter og lignende her for at dette skal bli riktig.

Ville i alle tilfelle tatt kontakt med en advokat, så dere er sikre på å få gjort det på en ryddig måte både i forhold til hans barn og de dere eventuelt måtte få

Skrevet

Trådstarter: Gå til advokat. Her inne får du kun synsing, og hva folk tror - ikke det som er riktig.

Jeg tror ellers at boet MÅ skiftes før han kan gifte seg igjen, og det du skisserer med særeie tror jeg ikke fungerer.

Men som sagt - dette VET en advokat, og de par tusenlappene er vel andvendte penger. Dere risikerer jo også at hans barn blir rimelig negativt innstilt til det hele hvis de opplever at de blir "snytt" for sin morsarv.

Skrevet

Jeg er ganske sikker på at boet må skiftes. Hans barn skal ha arven fra moren før dere gifter dere, for du skal jo ikke ha noe av dette.

Skrevet

Jfr. Arvelovens § 23 faller retten til å sitte i uskiftet bo bort når gjenlevende ektemake gifter seg på nytt. Boet må m.a.o. skiftes hvis dere gifter dere.

En mulighet er selvfølgelig at boet skiftes og at barna får hver sin rettmessige eierandel i huset. Hvis dere har vært sammen i ti år antar jeg imidlertid at barna begynner å bli relativt store og da vil de om få år sannsynligvis ønske å realisere arven for å skaffe seg sitt eget. En slik løsning vil altså sannsynligvis bare være å utsette problemet.

Jeg ville ha gjort som regine foreslår og oppsøkt en advokat med arv som spesialfelt. H*n har både fullstendig oversikt over regelverket og kan gi gode råd basert på erfaring fra lignende saker. Med tanke på hvilket potensiale det her ligger for en konflikt i familien vil dette høyst sannsynlig være vel anvendte penger.

Gjest gjest idag
Skrevet

Takk for svar. Tanken om at han opprettet særeie var jo netopp fordi jeg ikke har krav på noe av det som er barnas morsarv.

Vi tenkte at om han satt som eier av huset så ville jo ikke jeg ha krav på noe den dagen han eventuellt ble borte.

Har et godt forhold til 3 av ungene hans, men den fjerde ikke har kontakt hverken med oss eller søsken.

Må nok ta en tur til advokat for å få oppklart dette kanskje. Tenkte bare at siden det er så mange mennesker her inne, så kanskje hadde noen opplevd noe lignende. :sjenert:

Ingen av oss ønsker å lure hans unger på noe som helst måte. Tvert imot. Og vi er like glad i hverandre enten vi er gift eller ikke. Men har litt lyst å gifte oss da :hjerter_rundt:

Og i løpet av de årene vi har vært samboer har jo jeg også bidratt med mye. Samboerkontrakt, gjensidig testamentet og forsikring på hverandre har vi.

Samt felles gjeld.

Skrevet

Skifte av bo er helt nødvendig for å få tillatelse av Folkeregistreret til å gifte seg igjen. Dette kan ordnes hos Fylkesmannen og er ofte bare en formalitet dersom begge parter skriver under. Det finnes et skjema for dette hos dem.

Problemet dukker opp dersom den ene parten nekter å gå med på å undertegne en erklæring at boet er skiftet. Da må man gå til byfogden å kreve tvungent skifte. Dette er dyrt for begge parter og resultatet blir ikke nødvendigvis slik man håper og ønsker. Dette kalles offentlig skifte.

Skifte av bo er uavhengig av eventuell særeie. Særeie hjelper ingenting på selve erklæringen om skifte av bo. Her teller bare at BEGGE parter har skrevet under eller at man har en dom fra retten om at boet er offentlig skiftet. Særeie er derimot svært nyttig dersom skifte av bo går til retten. Da vil man kunne sitte igjen med mer enn dersom man ikke hadde særeie.

Men det er ikke bare bare å ordne særeie dersom man allerede er gift og holder på å bryte opp. Den andre parten må også undertegne på særeieavtalen pluss to vitner. Og jeg tror ikke den andre vil undertegne på særeie dersom det bærer mot retten for skifte av bo. Derfor er en særeieavtale lurest å sette opp FØR man gifter seg eller på en tid man er enige om det meste.

Imidlertid er ikke særeie så viktig nå som tidligere fordi det er noe som heter skjevdelingsprinsippet. Det betyr at de verdier man brakte inn i ekteskapet kan man også ta ut igjen uten å måtte dele det. Men det som er skapt mens ekteskapet fant sted må deles. Så hvis mannen brakte huset inn i ekteskapet så må han ikke dele det med kona. Men retten vil selvsagt se på situasjonen. Dersom kona har vært med på å betale på lånet på huset så opparbeider hun seg rettigheter etc.

Kortvarige ekteskap er lettere å skifte bo i enn langvarige fordi det er lettere for retten å se hva som ble skapt sammen og hva som hver part brakte inn. Ekteskap med barn er også mer kompliserte å skifte fordi man må ivareta hva som er til barnas beste.

Man må også huske på at GJELD trekkes fra den delen som eventuelt må deles. Så det er ikke sikkert det blir så mye å dele dersom huset er belånt.

Uansett vil en advokat ordne alt det praktiske. Når det gjelder muligheten for å kunne gifte seg på nytt så må man se på om det er sannsynlig at den andre parten vil gå med på å skifte boet og skrive under på at boet er skiftet. Dersom dette ikke er sannsynlig så bør man istedet vurdere offentlig skifte i retten og heller ta den tiden det tar og betale det som det koster.

Skrevet

Han kan sitte i uskiftet bo i nytt ekteskap sålenge alle barna signerer at det er greit for dem. De burde vel ikke ha noe problem med det hvis han oppretter særeie på det som er etter moren.

Skrevet
Han kan sitte i uskiftet bo i nytt ekteskap sålenge alle barna signerer at det er greit for dem. De burde vel ikke ha noe problem med det hvis han oppretter særeie på det som er etter moren.

Hvor finner du den bestemmelsen? Jeg spør ikke for å trekke dine kunnskaper i tvil, men hvis det finnes en lov/forskrift/dom som understøtter det du sier så vil jeg svært gjerne ha en henvisning! Jeg spør for å lære mer!

På forhånd takk!

Skrevet

Jeg stusser også litt på denne uttalelsen. MUlig du kanskje blander litt med §10 som sier at en kan sitte i uskiftet bo med særkullsbarn så lenge de samtykker.

Jeg synes hvertfall at §23 Retten til uskifte fell bort når attlevande ektemake gifter seg. virker ganske klar i sin sak. Men så klart, jeg kan godt ta feil. Lenge siden jeg har hatt noe med arveloven å gjøre.

Skrevet

Ser ut som at jeg blandet litt, fint dere sier ifra.

Uansett er dette et forum for å gjøre research, så går man til advokat for å lage noe vanntett. Jeg håper ingen bruker dette forumet som eneste kilde..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...