Gjest voksen student Skrevet 1. september 2006 #1 Del Skrevet 1. september 2006 Nå har jeg startet på universitetet, tar 30 studiepoeng der. To av fagene jeg tar skal være relativt plankekjøring for meg, dette fordi jeg har den praktiske erfaringen med fagene. Jeg skal skrive oppgavene (2 i hvert fag) og lese pensum (totalt 1500 sider). Det siste faget kommer til å kreve litt mer av meg, men er også en såkalt enkelt fag. Så problemet, jeg er også kommet inn på et annet studium. Et studie jeg ikke trodde jeg ville komme inn på. Dette er på 15 studiepoeng. Problemet er jo at dette blir halvannet studie tilsammen. Vil jeg kunne greie det? Jeg jobber selvstendig ved siden av, så jeg styrer min egen arbeidstid. For å overleve greit trenger jeg ikke jobbe mer enn 10 timer i uken. Men kan jeg klare å ta så mange studiepoeng? Eller bør jeg utsette noe? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. september 2006 #2 Del Skrevet 1. september 2006 Det klarar du heilt sikkert - om du er effektiv og litt motivert. Normert antall studiepoeng er for pingler. Eg tar 45 studiepoeng i år, ved sida av full jobb Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krista83 Skrevet 1. september 2006 #3 Del Skrevet 1. september 2006 Jeg skal ta 90 sp dette skoleåret, Pluss at jeg kommer til å jobbe ca 50 % og mer til tider... Så det bør gå bra for deg også Ser fram til et travelt men innholdsrikt år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 1. september 2006 #4 Del Skrevet 1. september 2006 Normert antall studiepoeng er for pingler. ← Akkurat det kommer vel an på hvilket studie du tar. I mange av mine semestre har jeg ikke hatt sjans til å klare flere studiepoeng enn det som er satt opp. Trådstarter; det høres jo ut som om du vet hva du går til, og at du er motivert, og da går det sikkert Du kan ikke høre med noen om hvor mye jobb det er med fagene i 15 studiepong-studiet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #5 Del Skrevet 1. september 2006 Det kommer -veldig- an på fagene. Studiepoengfordelingen til fagene er ofte helt på trynet. Har hatt fag på 10 stp som har krev adskillig mer tid og krefter enn fag på 15. Ser også at det er rimelig forskjellig mellom de forskjellige fagområdene her iallefall. Realfagene er som regel veldig arbeidskrevende, mens alle vennene mine som studerer språk faktisk -klager- over at det er så lite å gjøre at de ikke helt vet hva de skal ta se gtil om dagene. Men om du mener du kan tingene rimelig godt fra før skulle det vel gå bra. Bare ha i bakhodet at praktisk erfaring ikke nødvendigvis hjelper deg så mye hvis fagene fokuserer på det teoretiske... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
La Luna Skrevet 1. september 2006 #6 Del Skrevet 1. september 2006 Det er mange som tar flere studiepoeng i semesteret enn normert, og det burde gå helt bra hvis to av fagene er plankekjøring for deg Jeg tar sjøl 50 poeng dette semesteret (leste om en som tok 115 poeng på ett semester http://www.universitas.no/?sak=47962, det hadde jeg aldri klart!) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 1. september 2006 #7 Del Skrevet 1. september 2006 Akkurat det kommer vel an på hvilket studie du tar.← Eg sa det mest for spøk, det var derfor eg putta på ein smiley... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest voksen student Skrevet 1. september 2006 #8 Del Skrevet 1. september 2006 Takk for svar alle sammen, ble oppmuntret av dette. Og fast bestemt på å klare det :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
honey21 Skrevet 2. september 2006 #9 Del Skrevet 2. september 2006 Jeg tar 40 sp dette semestret i tillegg til å jobbe 70% ved siden av Føler egentlig at 30 sp blir for lite. 40 er helt greit synes jeg (har gjort dette tidligere også). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 2. september 2006 #10 Del Skrevet 2. september 2006 Det bør gå fint om du er strukturert og har god selvdisipling. Begynn på alle tre kursene, og bestem deg for å ta en oppsummering for deg selv når det har gått en måned. Da ser du godt om du klarer studiebelastningen (for som flere sier er det stor forskjell fra studie til studie). Det er viktig å gi opp ett av kursene i tide om du ikke klarer det, for ellers ødelegger det lett alle tre kursene. Lykke til Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
lil Skrevet 4. september 2006 #11 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg tok 100 poeng forrige semester, i tillegg til 3FY og noen andre småfag på vgs. Mye jobbing, men det gikk greit det Som andre har nevnt, det kommer an på fagene og på motivasjonen din! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #12 Del Skrevet 4. september 2006 Jeg tar 45 stp denne høsten. Regner med å få det travelt, men har nesten blitt vant til å ta flere en 30stp nå. Jeg tar et emne på 200 nivå( mellomfag) som heldigvis ikke har så mange samlinger, blir mye selvstudium i stedet. Tror det å ta flere stp går helt fint, så lenge det ikke kræsjer med undervisning og eksamener. En negativ erfaring er vel, at det er vanskelig å få gode karakterer på alle eksamener. Noen fag blir ofte "ofret" til fordel for andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
majva Skrevet 4. september 2006 #13 Del Skrevet 4. september 2006 Var meg over:) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest_emma_* Skrevet 4. september 2006 #14 Del Skrevet 4. september 2006 Hvis det ikke er noe særlig med obligatorisk undervisning så kan man uten problemer ta mer enn 30 studiepoeng i semesteret. På mitt studie er det så mye praksis, kurs og obligatorisk undervisning til at det er mulig å ta mer enn normert studiepoeng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #15 Del Skrevet 4. september 2006 Ikke noe problem med 45 studiepoeng på et semester. Da jeg studerte tidlig på 90-tallet, var vi på fylla annenhver dag (ikke så voksne, akkurat...), men tok da fagene på minst normert tid med laud eller bedre karakter likevel. Som voksen, disiplinert student, ville jeg ikke bekymret meg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #16 Del Skrevet 4. september 2006 Ikke noe problem med 45 studiepoeng på et semester. Da jeg studerte tidlig på 90-tallet, var vi på fylla annenhver dag (ikke så voksne, akkurat...), men tok da fagene på minst normert tid med laud eller bedre karakter likevel. Som voksen, disiplinert student, ville jeg ikke bekymret meg!!! ← Mente selvsagt på høyst normert tid (jeg greide i hvert fall å knipe inn et semester (faktisk to, men hadde en forsinkelse fordi jeg sluttet åp et fag etter halvgått tid, men det tokk jeg altså inn igjen). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 4. september 2006 #17 Del Skrevet 4. september 2006 Mente selvsagt på høyst normert tid (jeg greide i hvert fall å knipe inn et semester (faktisk to, men hadde en forsinkelse fordi jeg sluttet åp et fag etter halvgått tid, men det tokk jeg altså inn igjen). ← Tok! (Er visst ikke helt stø i dag...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå