Gå til innhold

helt blank..

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_LaLa_*
Skrevet

det jeg nå skal spørre om er sikkert en selvfølge å kunne for mange der ute, men desverre ikke for meg!!

jeg har akkurat flyttet sammen med min kjære, å det vil si at slekt og venner kommer på besøk til oss..

derfor har jeg kjøpt meg kaffe-trakter, men har ikke peiling på hvordan jeg skal lage kaffe!?!? :sjenert:

drikker ikke kaffe selv så dette er nytt for meg :ler:

okej, jeg får det sikkert til, men kan ikke noen av dere bare fortelle meg hvor mange skjeer som skal til for så og så my kaffe, så jeg finner ut om jeg er helt på bærtur eller ikke! ;)

takker!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det avhenger litt av størrelsen på trakteren og skjeene...

Men vi bruker 9 skjeer til 10 kopper.

Skrevet

Få tak i et sånt standard kaffemål (gult eller rødt); 7 skjeer kaffe pr. liter vann gir fin, sterk kaffe. :)

Skrevet
Få tak i et sånt standard kaffemål (gult eller rødt); 7 skjeer kaffe pr. liter vann gir fin, sterk kaffe. :)

Jeg er vant til 4 skjeer med topp pr liter vann...

Skrevet
Jeg er vant til 4 skjeer med topp pr liter vann...

Jeg sa jo "sterk og fin". :) Det er det anbefalte, faktisk. 7 strøkne skjeer pr. liter vann. Jeg liker personlig kaffe jeg kan spise med skje.

Skrevet

er to standardstørrelser på sånne skjeer er det ikke? Bruker enten 5 strøkne store eller 9 små til full trakter....

Skrevet
Jeg sa jo "sterk og fin".  :)  Det er det anbefalte, faktisk. 7 strøkne skjeer pr. liter vann. Jeg liker personlig kaffe jeg kan spise med skje.

Jeg får ofte høre at min kaffe kan spises med gaffel! :ler: Jeg liker den også sterk. "Myrvann" (tynn kaffe) er det verste jeg vet.

Til trådstarter, kan du ikke spørre din første kaffedrikkende besøkende å hjelpe deg med traktingen? Og på de fleste kaffeposer står det anbefalinger på baksiden, mener jeg å tro.

Skrevet

5 store sjeer til full trakter (1 1/2l)er ganske "standard", altså slik de fleste foretrekker den. Men be besøket hjelpe deg, så kan de lage så sterk/ svak de ønsker selv.

Gjest Gjest_LaLa_*
Skrevet

Så om jeg skal lage 1 1/5 liter kaffe, hvor mange strøkne måleskjeer må jeg da egentlig bruke? for å lage ikke for sterk og ikke for svak (helt passe, normal) kaffe?

svigers er ganske så pirkete så å spørre om hjelp tror jeg jeg dropper.. greier da å lage kaffe selv, blir bare så sinnsykt pinglete når jeg ikke er sikker på ting! :sjenert:

Skrevet

Omdu har sånn måleskje fra f.eks friele (av den litt store typen) ville jeg hatt 5 skjeer, men litt haug på til 1 1/4 L

Trkteren er trolig denne størrelsen da det er det mest vanlige etter 1L

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...