Gjest Tibz Skrevet 31. august 2006 #1 Skrevet 31. august 2006 Har tre katter, og som alle vet så trenger katter ormekur....sukk... To av de tre er veldig matglad, så det er ikke rare leverposteien som trengs på tabeletten før de sluker den! MEN så har jeg en kresen, sta liten dj**el.. Han NEKTER! Jeg har et he**etes liv hver gang han må få ormekur... Har prøvd ALT.. Har dere noen gode råd å komme med?
Gjest Kitten Skrevet 31. august 2006 #2 Skrevet 31. august 2006 Har du prøvd å gi ham ormekur i pastaform?
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 31. august 2006 #3 Skrevet 31. august 2006 Tablett, ikke sant? Sett deg på kne med pusen mellom beina, hold hodet hans med venstre hånd. (ansiktet hans fra deg). Ha tabletten klar i høyre hånd, eller i umiddelbar nærhet. Åpne munnen til pusen med venstre hånd, putt tabletten så langt ned i halsen du klarer, og la ham lukke munnen igjen. Hold ham fast og stryk nedover halsen hans til du er sikker på at han har svelget tabletten. Tar omtrent fem sekunder, pusen er litt sur etterpå, men så slipper han å ha ekle mark i magen.
Gjest Tibz Skrevet 31. august 2006 #4 Skrevet 31. august 2006 Jepp,men da holdte jeg på å kvele katta
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 31. august 2006 #5 Skrevet 31. august 2006 Jepp,men da holdte jeg på å kvele katta ←
Gjest Tibz Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 Tablett, ikke sant? Sett deg på kne med pusen mellom beina, hold hodet hans med venstre hånd. (ansiktet hans fra deg). Ha tabletten klar i høyre hånd, eller i umiddelbar nærhet. Åpne munnen til pusen med venstre hånd, putt tabletten så langt ned i halsen du klarer, og la ham lukke munnen igjen. Hold ham fast og stryk nedover halsen hans til du er sikker på at han har svelget tabletten. Tar omtrent fem sekunder, pusen er litt sur etterpå, men så slipper han å ha ekle mark i magen. ← Her må det kraftigere skyts til, dessverre. Det nytter ikke, har en person til å hjelpe meg og selv da klarer vi det ikke...
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 31. august 2006 #7 Skrevet 31. august 2006 Her må det kraftigere skyts til, dessverre. Det nytter ikke, har en person til å hjelpe meg og selv da klarer vi det ikke... ← Hvor går det galt? Spytter han ut igjen eller klarer du ikke å holde ham fast i det hele tatt?
Gjest Fantus Skrevet 31. august 2006 #8 Skrevet 31. august 2006 Ta en tur til veterinæren og spør om resept på et ormemiddel som heter Profender. Du drypper middelet i nakken på katta og det tas opp gjennom huden og dreper innvolsorm.
Gjest Tibz Skrevet 31. august 2006 #9 Skrevet 31. august 2006 Hvor går det galt? Spytter han ut igjen eller klarer du ikke å holde ham fast i det hele tatt? ← Vi tar et ullpledd og tuller det godt rundt han, men han stritter så i mot at froden står rundt munnen på han. Det hele er skikkelig traumatisk både for katten og meg.. Det med pastaen gikk skikkelig skeis fordi katten fikk det i vrangstrupen og hostet og harket så mye at jeg ble skikkelig redd
Gjest Tibz Skrevet 31. august 2006 #10 Skrevet 31. august 2006 Ta en tur til veterinæren og spør om resept på et ormemiddel som heter Profender. Du drypper middelet i nakken på katta og det tas opp gjennom huden og dreper innvolsorm. ← Er det sant?? Jippi, skal ringe vet`en i morgen Nå ble jeg skikkelig glad! Tusen takk for alle svar
Gjest beekeeper Skrevet 31. august 2006 #11 Skrevet 31. august 2006 Har du mulighet til å få tak i en slags "pillesprøyte"? Det har jeg, du setter pillen ytterst på denne sprøyten og så setter du den ned i halsen på katta, skyver fra og så skyver pillen fart slik at katta nesten ikke legger merke til at den er der engang.. Veldig raskt og smertefritt! Over på noen sekunder..
Gjest Tibz Skrevet 1. september 2006 #12 Skrevet 1. september 2006 Har du mulighet til å få tak i en slags "pillesprøyte"? Det har jeg, du setter pillen ytterst på denne sprøyten og så setter du den ned i halsen på katta, skyver fra og så skyver pillen fart slik at katta nesten ikke legger merke til at den er der engang.. Veldig raskt og smertefritt! Over på noen sekunder.. ← Dette har vi prøvd, men siden jeg må ha hjelp av en person, så skjønner han hva som skjer... Men takk for du tok deg tid til å komme med råd!
Gjest beekeeper Skrevet 1. september 2006 #13 Skrevet 1. september 2006 Dette har vi prøvd, men siden jeg må ha hjelp av en person, så skjønner han hva som skjer... Men takk for du tok deg tid til å komme med råd! ← Jeg gjør dette alene jeg! Setter meg bak katta sånn at han ikke får til å rygge bakover, så tar jeg tak i hodet med ene hånda og bruker sprøyten i den andre. Har du problemer med å åpne munnen til katta, ta fingrene inn bak de bakerste tennene, da åpner de automatisk munnen. Jeg synes ivertfall det er ganske enkelt..
Gjest Pusemamma Skrevet 1. september 2006 #14 Skrevet 1. september 2006 Jeg fikk beskjed av vetrinæren at tabletten kan knuses og blandes i maten. Det gjorde jeg oghun har nå spist den. Lille pus fikk jeg en sprøyte som skulle presses i munnen. Hun likte det ikke så godt da men fikk da i henne den dosen hun skulle ha.
Gjest Tibz Skrevet 1. september 2006 #15 Skrevet 1. september 2006 Jeg gjør dette alene jeg! Setter meg bak katta sånn at han ikke får til å rygge bakover, så tar jeg tak i hodet med ene hånda og bruker sprøyten i den andre. Har du problemer med å åpne munnen til katta, ta fingrene inn bak de bakerste tennene, da åpner de automatisk munnen. Jeg synes ivertfall det er ganske enkelt.. ← Heldige deg som har en medgjørlig kattepus! Prøvde det alene, men det gikk ikke....
Gjest Tibz Skrevet 1. september 2006 #16 Skrevet 1. september 2006 Jeg fikk beskjed av vetrinæren at tabletten kan knuses og blandes i maten. Det gjorde jeg oghun har nå spist den. Lille pus fikk jeg en sprøyte som skulle presses i munnen. Hun likte det ikke så godt da men fikk da i henne den dosen hun skulle ha. ← Jooo du, han spiser kun tørrfor så det med å blande i maten kan jeg bare glemme. Som sakt, har jeg to andre kattepuser som er vidunderlig lett å gi tabl. leverposteien dekker ikke hele tabl. engang. Men, mister kresen lukter ikke på leverpostei engang. Ikke makrell i tomat, kaviar, kokt fisk, kjøtt eller lignende. Han spiser KUN tørrfor.
Gjest Bjørnsdatter Skrevet 1. september 2006 #17 Skrevet 1. september 2006 Gav pusen til mamma og pappa ormekur her for noen dager siden, og den er lite medgjørlig... Mamma skulle til å finne fram leverposteien, men jeg ville prøve uten (for å være sikker på at han fikk den i seg). "Ja klarer du det, så er du god" sa mamma, for som sagt er pusen vanskelig å ha med å gjøre. Kan ikke ha ham på armen en gang. Men det gikk på en to tre det, bare å gjøre det fort og skremme ham minst mulig, så er det ikke noe problem. Mitt råd hvis du fortsatt skal prøve med tabletten: Dropp pleddet. Jeg hadde også blitt dritredd hvis noen hadde tulla meg inn i et pledd. Hold ham bare fast med venstre hånd, og sett ham mellom beina dine så han ikke får rygga. Putt venstre tommel og pekefinger inn bak de bakerste tenna hans, ovenfra, så holder du ham fortsatt fast med den hånda mens du putter tabletten langt bak i halsen med høyre tommel og pekefinger. Ta tak i nakkeskinnet med høyre hånd mens du skifter grep med venstre, hold ham da under haka og løft hodet hans så han ser mer oppover mot taket, og stryk nedover halsen med høyre hånd. Alt dette bør ta ca 5 sekunder. Da rekker han ikke å bli redd eller noe.
Gjest Tibz Skrevet 1. september 2006 #18 Skrevet 1. september 2006 Gav pusen til mamma og pappa ormekur her for noen dager siden, og den er lite medgjørlig... Mamma skulle til å finne fram leverposteien, men jeg ville prøve uten (for å være sikker på at han fikk den i seg). "Ja klarer du det, så er du god" sa mamma, for som sagt er pusen vanskelig å ha med å gjøre. Kan ikke ha ham på armen en gang. Men det gikk på en to tre det, bare å gjøre det fort og skremme ham minst mulig, så er det ikke noe problem. Mitt råd hvis du fortsatt skal prøve med tabletten: Dropp pleddet. Jeg hadde også blitt dritredd hvis noen hadde tulla meg inn i et pledd. Hold ham bare fast med venstre hånd, og sett ham mellom beina dine så han ikke får rygga. Putt venstre tommel og pekefinger inn bak de bakerste tenna hans, ovenfra, så holder du ham fortsatt fast med den hånda mens du putter tabletten langt bak i halsen med høyre tommel og pekefinger. Ta tak i nakkeskinnet med høyre hånd mens du skifter grep med venstre, hold ham da under haka og løft hodet hans så han ser mer oppover mot taket, og stryk nedover halsen med høyre hånd. Alt dette bør ta ca 5 sekunder. Da rekker han ikke å bli redd eller noe. ← Takker så mye for svar! Har en venninne som sa at hun skulle få i han tabeletten uten problem. Javel, så da hun kom på besøk til meg, så ga jeg henne tabl og så værsegod, prøv i vei! Hun koste med pusen å han malte og var totalt rolig... Hun gikk fram på samme måte som du beskriver over her. Hva skjedde... Jauda, trasig nok endte hele greia med noen skikkelige stygge kloremerker oppover armene hennes Skal til vet`en på mandag, pusene skal ha vaksine så da skal jeg få vidundermiddlet Profender.
Gjest Grønn Frosk Skrevet 2. september 2006 #19 Skrevet 2. september 2006 Katter blir enklere å ha med å gjøre om du tar de litt opp i høyden. Jeg pleier å plassere pus opp på kjøkkenbenken, og stille meg bak ho. Så er det opp med kjeften og nedi med pilla. Du kan jo prøve å se om det blir noen forskjell?
minienthe Skrevet 2. september 2006 #20 Skrevet 2. september 2006 har du husket å klippe klør før pillehysteriet ? nødvendig her i huset de første gangene, katten finner fort ut at kloring ikke gir ønsket reaksjon.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå