Gå til innhold

Hjelp, trenger virkelig god råd

Anbefalte innlegg

Gjest gjest nett no
Skrevet

Hei,

no veit eg ikkje ka eg skal gjere lenger, har en 8 åring som tisse på seg kvar dag..både på skolen og heime..har snakket og snakket, kjeftet og snakket meir.. har kommet fram til at h*n ikkje vil gå glipp av noko/har ikkje tid til å gå på do...... :overrasket: tisse på seg om natten av og til også..

Ka gjer eg no då? har prøvd med skjema(smilefjes om ha*n klare en heil dag)..funka ikkje...vudere hus arrest :tristbla:

vaskemaskin har eg og det går døgna rundt, greit nok det takle eg, men er livredd at de andre ungene på skolen skal finne ut av dette og då blir del mobbing :tristbla:

så om nokon har god råd å komme med blir eg evig takknemlig....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan det være en form for UVI? Vet det er voksne som har hatt problem med ufrivillig vannlating pga UVI, så skulle tro det kan gjelde for barn også.

Skrevet

Han må rett og slett minnes på, og taes ut av situasjoner for å si at "nå skal du gå på do"! Ikke spørre om han må, men du skal!

Gjest gjest nett no
Skrevet

takk for rask svar :)

joda har prøvd dette og det funka til en vis grad...gikk en liten stund men nar vi seier"no skal du på do" så nekter han for at han må, vi følger han ut han tisse litt(av og til) så går det 10 min så har han tisset seg ut :overrasket:

er det opprør? skal eg prøve en type belønnings system? husarrest? han er fullstendig klar over ka han gjer...

Skrevet

Krev at han sitter på do minst ti minutter, gi han et blad eller noe sånt på do! Da må han være der og da kan han like gjerne tisse mens han er der!

Skrevet

Står dere og følger med når han er på do? Har lagt merke til at det er enkelte foreldre som har døren åpen når barna går på wc, lukk døren og se om det hjelper.

Gjest gjest nett no
Skrevet

hm lur du liv :klappe: hadde faktisk ikkje tenkt på det... går an å gjere dette heime men på skolen blir det vel vanskelig..

Gjest gjest nett no..
Skrevet

Nei vi bruker ikkje å følge med...men av og til så snike eg meg bort til døra for å høre :sjenert:

Skrevet

Jeg synes Liv sine råd virker fornuftige, men i tillegg ville jeg kanskje vurdert å ta det opp med lærer eller helsesøster/lege om mulige årsaker og løsninger (også i løpet av skoledagen).

Skrevet

Har en datter som sliter med det samme. Uten å være bastant

eller påståelig mener jeg at trusler ikke hjelper. Min resept er

oppmuntring og masse tålmodighet. Det er et slit med oppfølging,

spessielt i skoletid, men hjemme er det påminning om dobesøk og

at poden sitter på do, det som kan forandre (u)vanen.

*UVI har jeg ikke noe tro på*

Gjest Tweetypie
Skrevet

Må i hvertfall ikke kjefte for det fører bare til ulykke og barnet blir usikkert. Det er feil taktikk. Snakk litt med Helsesøster - kanskje de har noen råd å komme med.

Gjest Gjest nett no..
Skrevet

meg igjen:)

takk for god råd..og ikkje for å vere stygg men det er godt å høre at det er andre som slite med det samme.. lurte på om er skulle prøve å finne en klokka med alarm som vibrerer, sett på "alarmen" en gang i timen og når den går må han på do og prøve....lurt eller?? på den måten blir han vel minnet på og får trening...nokon som har hørt om en sann klokka?

Gjest gjest nett no
Skrevet

Har nok skjønt for en stund siden at kjefting ikkje hjelper...men når du må finne fram reine bukse og sokker for tredje gangen i løpet av en dag så er det desverre lett å :frustrert:

men som nevnt i første innlegg har vi også snakket en heil masse om det :)

Gjest gjest nett no
Skrevet

hm hm meinte selføgelig truser og ikkje sokker :sjenert:

Skrevet

Gode dovaner, faste rutiner, tid og tålmodighet. Ikke belønning før du er SIKKER på at han mestrer det, og at det blir ei positiv forsterkning. Alarm om natta kan du låne på helsestasjonen. Alarm på dagtid har jeg ikke hørt om. Godt samarbeide med skolen og dovaner og rutiner er kjempenyttig. Lykke til! Og selvsagt ikke straff og kjeft...!

Gjest gjest nett no
Skrevet

tusen takk for hjelpen gjest :) rask var du og :klappe:

Skrevet

Har til dags dato ikke funnet en egnet klokke. Og klokke

hjelper kun om poden vil.

Tross flere klesbytter, ikke kjeft, heller en klem.

*det er mange som strever*

Skrevet

Det må jo være en grunn til at han ikke går på do, men velger å tisse seg ut i stedet. Når man er så nær å tisse seg ut som han har vært når du har spurt han (ti minutter unna) kjenner man at man må på do. Ikke er det spesielt behagelig å gå med våte klær heller, man skulle tro at uttissing er noe man helst vil unngå...? Gjør han dette med vilje? Hvordan reagerer han når han har tissa på seg - er han flau, sint eller ler han?

Ta en urinprøve med til legen og test for urinveisinfeksjon. Jeg har tissa på meg flere ganger i voksen alder - fordi jeg ikke har rukket å springe på do når behovet plutselig kommer - har man urinveisinfeksjon kommer det helt akutt når man minst venter det.

Jeg er også enig med Liv og hennes forslag. Sett ungen på do flere ganger om dagen og la han sitte der, gi han noe og lukk døra. Det er god gammeldags pottetrening som er et nødvendig "onde" for barn som tisser på seg - med vilje eller fordi de rett og slett glemmer å gå på do. De trenger å bli påminnet det, slik at de slipper å tisse på seg.

Jeg er lærer, og ville hatt null problemer med å minne en av mine elever på å gå på do om det var aktuelt i min klasse. Snakk med kontaktlæreren til barnet ditt og forklar problemet. (selv om jeg regner med læreren er klar over det dersom barnet har tisset på seg på skolen) Om du legger frem et forslag om at du skal få det til å tisse på morgenen, kanskje læreren kan minne barnet på det etter lunsj? Det skulle være nok. Et sjult signal mellom lærer og elev er en grei metode, ingen av de andre merker noe.

Lykke til, håper dere får bukt med problemet etterhvert!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...