Gå til innhold

Øyeoperasjon

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei,

Har noen erfaring med øyeoperasjon for å fjerne nærsynthet? Jeg tenker f.eks. på om operasjonen retter opp hele synsfeilen, hvilken risiko operasjonen er forbundet med, pris, ventetid, osv.

Jeg har nærmere minus 6 på begge øynene og har brukt linser i 16-17 år. Det går helt greit med linser, men det hadde jo vært fint å slippe alt det der + kunne sett om kvelden/natta uten å måtte ta på briller.

Hilsen Brilleslangen

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

Hei!

Tror operasjonen koster rundt 30 000 kr.

Også må synet ditt ha vært stabilisert i 3 år, for at du kan opereres.

Ettersom jeg husker, så kan nattesynet ditt bli litt dårligere.

Risikoer og sånt er jeg ikke kjent med.

Jeg og har lyst til å ta en slik laseroperasjon, men synet mitt er ikke stabilt nok enda.

Skrevet

Det er 3 metoder med laser.Den billigste koster 20.000,-

Du kan få dekket dette av Folketrygden om det er yrkesmessig relatert.

Du skal helst ha vært stabil i ett år.Ja de kan få deg ned i Null,men av og til må du inn og korrigere igjen,da synet forandrer seg hele livet igjennom.Skal ta en slik selv.

Skrevet

Mannnen min har tatt lasikk operasjon. Han var langsynt. Første gangen klarte ikke legen og få øynene ned i 0. Han ble re-opperert noen mnd senere. Denne gangen ble alt bra. Nattsynet er noe svekket men ikke mye. Han leser også bra både aviser og data.

Kjempefornøyd med å slippe duggete briller osv.

Prisen 30.000 og da med garanti.

Skrevet

Hei

Hvilken klinikk brukte din mann leonora?

Jeg har selv tenkt å ta en slik opperasjon. Jeg har såvidt begynt å utforske markedet for klinikker. Jeg skal oppereres for skjeve hornhinner og nærsynthet.

Er det feler som har erfaringer og kanskje?

Mommi

Skrevet

Klinikken han brukte var i Drammen. Den ble anbefalt av flere.

• 4 uker senere...
Skrevet

Jeg har nettopp vært til forundersøkelse. Jeg kan dessverre ikke ta LASIK, som er den helt smertefrie lasermetoden. Jeg må ta PRK, og jeg tror jeg vil gjøre det til tross for at det da blir smerter i 1-2 døgn etterpå. Jeg kommer også til å bli sykemeldt i et par uker.

Jeg har hørt (kanskje det stod ovenfor) at man får skattefradrag dersom man har dårligere syn enn minus 6. Jeg har det. Er det noen som vet hvor dette med skattefradrag står og hvor stort skattefradraget er?

Vet noen om det er problemer med å få sykepenger i forindelse med en slik operasjon? Noen kan jo hevde at operasjonen er kosmetisk eller unødvendig siden man kan bruke linser og/eller briller.

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei. Hvorfor kan du ikke ta LASIK? Jeg hadde -7 på begge øynene, tok LASIK på haukeland ( Betalte kun egenandel - ca 3000,- totalt) og det gikk helt supert!

Skrevet

Jeg kunne også tenkt meg en laser operasjon, jeg har vel rundt -6 og har vært stabil de siste åra.

Men... jeg trodde at en ikke kunne bruke briller/linser i jobb sammenheng for å få dekket dette gjennom trygdekontoret.

Er det noen som vet hvordan det der fungerer??

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg (Gjest over) fikk det dekket. Tok operasjonen hos haukeland, eneste minuset var forholdsvis lang ventetid.Tar du lasik, kan du ta begge øynene i en operasjon, jeg var litt "pysete" og måtte vente 5 mnd før jeg fikk tatt den andre. Jeg fikk til en øyelege(IKKE optiker) for test, han ordinerte meg til haukeland. er ikke sikker på hvilke regler som gjelder, i mitt tilfelle var det pga utdannelse - flygeleder. hadde mye minus også da, -7 på begge øynene.

Skrevet

Jeg har ikke sjekket offentlige sykehus. Jeg arbeider på kontor, så jeg har ingen gode argumenter for at nettopp jeg bør få rask og sponset operasjon. Hørte forleden at laseroperasjon koster kr 3000 i Russland...

Jeg kan ikke ta LASIK fordi når man tar vekk den flippen som de tar vekk fra .... (ytterst på øyet - husker ikke hva det heter), er det ikke tykt nok vev innenfor til at man kan fjerne så mye som må fjernes.

Jeg har tenkt i helgen og kommet til at jeg vil ta ICL (interoccular contact lens?) isteden. Da setter man inn en slags kontaktlinse i øyet. Smertefritt og godt syn fra dag 1. Dette er et reversibelt inngrep, og jeg slipper å evt. måtte gjennomgå flere (smertefulle) behandlinger (med påfølgende sykemelding) slik som jeg risikerer med PRK.

Ulemper med ICL: Ny metode, forhøyet risiko for grå stær, pris kr 40.000.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...