Gå til innhold

Leirgryte-oppskrifter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ingen stor kokk, så jeg lurte på om noen har noen gode oppskrifter for leirgryte?

Helst med kyllingfilet, svine- el oksekjøtt?

Veldig takknemlig for svar!! :)

Skrevet

Du kan bruke akkurat det kjøttet du vil.

Jeg lager stort sett hel kylling i min.

Legger grønnsaker i bunn, løk i båter, squahs, aubergine, paprika, gulrot

I lag med noen fedd hvitløk, og en rød chili uten frø.

Legger kyllingen gnidd med litt salt og pepper oppå grønnsakene og heller på et glass rødvin, evt en balnding av 2 ss soyasaus saft av en appelsin og revet ingefær.

Bare husk å legg gryta i kaldt vann i ca 15-20 min før bruk, og sett det hele i kald ovn.

Gjest Gjest_Månestråle_*
Skrevet

Vi fikk en sånn flott leirgryte til bryllupet vårt, den var med lokk. Hva anbefales ved steking - med eller uten lokk?

Skrevet

Vi lager masse mat i leirgryta vår. Noen ganger bruner vi litt kjøtt (samme hva slags) i panna, putter det oppi gryta med squash, gulrøtter, aubergine, poteter, paprika, løk, hermetiske tomater, hvitløk og litt buljongpulver. Lar dette stå i ovnen en time eller no. Dritgodt!!!

En annen rett er med kylling. Bacon, kyllingfilet, hermetiske tomater, rødvin, litt cognac, masse hvitløk og en god dasj med provancekrydder. Denne er bare helt fantastisk!!!

Skrevet

Spiste slik mat på søndag da med lammekoteletter og masse grønnskaer i bunn.

Poteter, gulerøtter, løk, sopp, mais, kål osv..

Skrevet

Spiser dere disse grønsakene etterpå eller må man koke egne grønnsaker som serveres med maten??? Hvordan vet man hvor mye vann som skal oppi,?? steketiden?? grader??

Skrevet

Hele poenget er å spise grønnsakene som er oppi.....det er jo det som er så utrolig digg!!!!

Vær forsiktig med mengden vann du har i, for grønnsaker avgir endel veske.

Er usikker på hvor lang steketiden er, det avhenger jo av hva du har i gryta, men det er som regel enkelt å se når det er ferdig. Jeg vil tippe 1-2 timer på 170-200 grader.

• 1 år senere...
Gjest Tilfeldig gjest
Skrevet

Hei..

Gå på google og søk på "leirgryte" da kommer det opp en mengde valgmuligheter, også med oppskrifter hvor leirgryte er brukt.

Velbekomme.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...