Gå til innhold

Å true med kniv er ikke en god ide, men?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

En kamerat av meg (ganske ung) blir mobbet, eller iallfall plaget, av en annen gutt på skolen der han går. Kameraten min har ADHD (mangler kanskje noen grenser her og der) og lurer på hva som kan skje dersom han truer med kniv...

Jeg fortalte at det kanskje ikke var en god ide. Men det høres fortsatt ut som det er den eneste løsningen han ser på problemet... "jeg må jo forsvare meg". Jeg tror det dreier seg om fysisk og psykisk plaging, dette.

Men hva kan han gjøre? Han har tatt opp problemet med skolen (dog jeg vet ikke hvor god han er til å gjøre dette på en konstruktiv måte) flere ganger uten at det har skjedd noe nevneverdig.... Jeg vet ikke helt hva jeg skal råde gutten til, jeg.

Hva slags rettigheter har han? Og hva bør jeg gjøre?

Kid-a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så bra Kid-a, at du tar tak i dette.

Du MÅ få de voksne inn på banen - det er det eneste som hjelper i lengden. Når han føler kniv er siste utvei er det allerede kommet alt for langt.

Skrevet

Ja, jeg vet jo det... men hva kan de gjøre? Hvem voksne kan gjøre noe?

Hva slags rettigheter har gutten?

Kid

Gjest Anonymous
Skrevet

Det er straffbart å bære kniv. Dette får han bot for. Å true med kniv er selvsagt også straffbart. Dette får han fengselsstraff for.

Dersom han blir angrepet, kan har forsvare seg. Om han kan gå så langt som til å bruke kniv, kommer an på hvilke muligheter han ellers har.

Elsa

Skrevet

Han er bare fjorten, da....

Jeg tenkte mer på rettigheter mht å få "straffet" han andre.... hva kan skolen gjøre?? Politiet???

Skrevet

Hva mener du med rettigheter? Alle barns rettigheter i forhold til staten er nedfelt i Barnas rettigheter/barnekonvensjonen:

http://www.hjermann.no/barnekonvensjonen.htm

Barnas rettigheter nr. 29 kan kanskje være aktuel:

29 Målet ved utdanning

Utdanningen skal fremme utvikling av barnets personlighet, og teoretiske og praktiske ferdigheter. Den skal skape respekt for menneskerettighetene og fremme holdninger om fred, toleranse, og vennskap mellom folk. Utdanningen skal skape respekt for naturen, og forbarnets egen og andres kultur.

Mange skoler har også lagd skolen sin til en mobbefri sone, men sånt kan du kanskje får hjelp av å finne ut ved å snakke med noen på skolen hans (du sa kamerat så jeg antar det er en gutt)?

Barneombudet har egen temaside her: http://www.barneombudet.no/html/klarmeldin...vordanstop.html

Olweus-prosjektet er rette mot dem som ønsker å lære hvordan skape en mobbefri skole, det faller litt utenfor det du spør om, men du vil finne en del informasjon der. http://www.uib.no/psyfa/hemil/mobbing/

Skrevet
Jeg tenkte mer  på rettigheter mht å få "straffet" han andre...

Man lager ikke et mobbefritt miljø ved å straffe noen. Man tar tak i problemene og diskuterer konstruktive løsninger. For hva vet du om den andres bakgrunn - kanskje det er h*n føler seg forfulgt av kameraten din?

Skrevet

Jeg forstår jo det, da... men gutten ("mobberen") må jo få høre at han har gjort noe feil. Dårlig oppførsel må jo få konsekvenser. Jeg tenkte ikke på noen fengselstraff (hehe) eller bøter eller sånne ting... lurer mer på hva skolen pleier å bruke som en konsekvens av ufin oppførsel.

Jeg vet jo ikke hvordan kameraten min (som er en gutt, ja) har oppført seg, men vi har snakket en del om dette.... og han føler ikke at han har gjort noe galt. Men jeg vet selvfølgelig ikke, herregud, jeg skjønner jo det...

Takk for gode tips og råd... Har du noe peiling på hva jeg kan gjøre? Hvordan jeg skal gå fram?

Kid

Skrevet

Det er straffbart å bære kniv på offentlig sted - det blir man bøtelagt for. Det er også forbudt å true med kniv, men det er lov å forsvare seg. Hvis han blir angrepet av flere, eller har grunn til å frykte for liv og helse har han lov å trekke kniv for å forsvare seg - enten ved å true angriperne, eller for å forsvare seg mot dem; les skade dem.

Dette gjelder altså ved fysike angrep. Hvis det er snakk om verbal trakasering må skolen treffe tiltak.

Hadde problemer med meoobing selv da jeg gikk på skolen og pleide å gå med kniv på meg. Ikke for å bruke den men fordi det gav meg selvtillit og mot til å gå på skolen.

Skrevet

For all del - prøv å sørge for at kniven bli igjen hjemme. Det har vært noen eksempler på at mobbede barn/ungdom har harr med seg kniv- for å være litt tryggere, og hvor det har gått forferdelig galt.

Hvis du vil hjelpe - prøv å få ham til å beskrive hvordan han blir plager. Er det erting, er det vold, er det utestenging? Er det hver dag, flere ganger hver dag, på skolen eller både på skolen og hjemme?

Kanskje han trenger hjelp til å forklare dette til skolen? Du kan jo høre om det er noen voksne der han har tiltro til - en rådgiver, sosiallærer, annen lærer eller andre, og kanskje du kan hjelpe ham med å finne en som kan være med ham og presentere problematikken for skolen?

Skolen kan gøre ganske mye med mobbere. De kan miste privelegier som friminutt, må komme før de anddre elevene, eller gå hjem litt seienre enn dem - for å unngå at plagingen flyttes til skoleveien. Foreldrene må informeres, og klare avtaler gjøres - med helt krystallklare konsekvenser hvis avtalene brytes.

Dette er et tidkrevende arbeid, men det nytter.

Skrevet

Hva som kan gjøres??? Man kaller inn til samtale med de berørte parter på skolen. Så kaller man inn foreldrene, eller man går til konfliktrådet... Gir mobberen seg ikke er det muligheter til å gjøre livet veldig surt for ham uten å bruke vold.... Truer han med kniv, tar det ikke lang tid før HAn sitter nede hos politiet...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...