Gjest Gjest 1 Skrevet 31. august 2006 #1 Skrevet 31. august 2006 Vanligvis så har vi penger så vi klarer oss, men nå for tiden så har vi mindre å rutte med. Ett av barna våre har klart å lage skade på en bil og den skal vi dekke. Men pappaen vil betale hele summen på en gang når vi egentlig ikke har råd til det. Så han vil ikke ta opp avbetaling med eieren av bilen. For som samboeren argumenterer med: hva hvis eieren ikke har penger selv til å betale først? Han skal også ha penger å leve for. Men hva med oss som ikke har så mye penger til overs nå for tiden da? Og forsikringsselskapet dekker ikke dette. I tillegg til det så har vi to barn som trenger nytt regntøy. Deres gamle regntøy holder en liten stund til, men ikke lenge. Da jeg nevnte at ungene trengte nytt regntøy så sa han at vi er vel på fote igjen med økonomien rundt juletider....Men de trenger regntøy lenge før jul. Og så ble støvlene til sønnen vår ødelagt i går. Og de ble kjøpt før sommeren. Og vi har ikke så mange par støvler som kan gå på rundgang er hjemme. Hvert år så kjøper jeg Goretex-støvler til ungene, for de koster ikke mer enn 200,- i skobutikken ved oss. Og alle ungene trenger nye støvler for de begynner å bli slitt på innsiden ( støvlene er jo foret, og nesten alt foret nede i foten blir slitt vekk ). Og så trenger de nye strømpebukser o.l. Det har vi såvidt råd til..... Og så er det enkelte regninger vi har fått utsatt. Jeg hater det når ting baller seg på sånn som dette.......
Gjest niomi Skrevet 31. august 2006 #2 Skrevet 31. august 2006 Uff da... Når utgiftene vokser over inntekt, virker livet helt uoverkommelig... Jeg er enig i mannen din om at dere skal betale skaden i en jafs til bileier. Det er tross alt dere som har påført han denne ekstrautgiften, og han kan ikke få reparert bilen sin i flere omganger. Men dere kan jo vurdere å ta opp forbrukslån til formålet. Ja, renta er høy på slike lån, men da får dere fordelt utgiftene utover flere måneder. Regntøy får man forresten billig på de aller fleste sportsbutikker. Sparkjøp har også regntøy (og annet tøy) veldig billig, og til en fin kvalitet. Lykke til, dette klarer dere!
Gjest Gjest 1 Skrevet 31. august 2006 #3 Skrevet 31. august 2006 Uff da... Når utgiftene vokser over inntekt, virker livet helt uoverkommelig... Jeg er enig i mannen din om at dere skal betale skaden i en jafs til bileier. Det er tross alt dere som har påført han denne ekstrautgiften, og han kan ikke få reparert bilen sin i flere omganger. Men dere kan jo vurdere å ta opp forbrukslån til formålet. Ja, renta er høy på slike lån, men da får dere fordelt utgiftene utover flere måneder. Regntøy får man forresten billig på de aller fleste sportsbutikker. Sparkjøp har også regntøy (og annet tøy) veldig billig, og til en fin kvalitet. Lykke til, dette klarer dere! ← Ja, jeg er jo klar over at det er bedre å betale hele summen på bilen. Nå har vi litt kreditt da som vi kan ta av, og det ser ut til at samboeren har tenkt å gjøre det, for da kan vi betale ned i vårt eget tempo på kreditten. Bilen kom ikke på så forferdelig mye, så det er jo overkommelig, men det virker liksom litt håpløst når alt baller seg på. Regntøy er ikke så dyrt her nede heller tror jeg. 300-400,- for et helt sett. Vi kommer nok på noe det er ikke det, men jeg hater å være i økonomisk uvær.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #4 Skrevet 31. august 2006 *klapp på skulderen* Det ordner seg nok! Økonomiske bekymringer føles som så utrolig uoverkommelige når de først kommer. Har bare meg selv å tenke på selv, men økonomisk har jeg vært så langt nede at jeg måtte spørre bestemora mi om å få låne et par brødskiver til arbeidsmat dagen etter. Hadde ikke så mye som et melkorn i skapet....
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå