Gå til innhold

Typiske lønnskriterier for kap. 5?

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Ja, vet noen her hva lønnskriteriene er for kap. 5?

Skiller de seg ut fra kap. 3 og 4 på noe vis?

Hva er det med kap. 5 som de andre ikke har...?

Hvordan forhandler man i kap. 5, jeg mener: hvordan kan en i kap. 5 argumentere for at den bør ha høyere lønn i forhold til andre kolleger?

Takker masse for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I kapittel 4 er en del av oppgjøret fastsatt gjennom sentrale forhandlinger. I kapittel 5 forhandler du om hele beløpet, individuelt. Det vil si at to kolleger med samme bakgrunn og lik erfaring vurderes individuelt og kan få ulike resultat. Du argumenterer for ditt lønnskrav ved å vise til ting spesifikt for deg (kompetanse, innsats, etc). Jeg syns også man kan argumentere med mer generelle faktorer som f.eks økt kostnads- og lønnsnivå, konkurransedyktig lønn for å sikre stabilitet, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et tydelig svar, Kosemose. Det var til hjelp. :)

Hvis arbeidsgiveren sier "vi har ikke satt av nok midler" etc., så er det altså ikke mitt problem i kap. 5, fordi der er ingen pott.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for et tydelig svar, Kosemose.  Det var til hjelp. :)

Hvis arbeidsgiveren sier "vi har ikke satt av nok midler" etc., så er det altså ikke mitt problem i kap. 5, fordi der er ingen pott.

Du, jeg ville nok tatt en telefon til forbundet og spurt om dette. Jeg er også usikker på om det f.eks er et "tak" i kapittel 5? Siden det ikke er noe minstebeløp burde det heller ikke være noe maksbeløp, men vet ærlig talt ikke. Syns det hele er ganske intrikat og vanskelig egentlig.

Lykke til med oppgjøret!

(Har du ingen til å forhandle for deg, en tillitsvalgt el.l.?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, jeg ville nok tatt en telefon til forbundet og spurt om dette. Jeg er også usikker på om det f.eks er et "tak" i kapittel 5? Siden det ikke er noe minstebeløp burde det heller ikke være noe maksbeløp, men vet ærlig talt ikke. Syns det hele er ganske intrikat og vanskelig egentlig.

Lykke til med oppgjøret!

(Har du ingen til å forhandle for deg, en tillitsvalgt el.l.?)

Hei, jo jeg har en hovedtillitsvalgt til å forhandle for meg. Men jeg liker å ha full kontroll selv, og stoler ikke på at andre kan meg bedre enn jeg kan selv. Hovedtillitsvalgt vet heller ikke svaret på spørsmålet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner... Da råder jeg deg til å gå inn på forbundets hjemmesider, også ringer du de i morgen og spør og graver om disse tingene. De er betalt for å besvare spørsmål, og det er neimen ikke lett å sette seg inn i alle disse tingen!

Men generelt tror jeg; argumenter for hvorfor du skal opp i lønn har med individuelt: DIN innsats, DINE kunnskaper, DINE resultater, og generelt: stabilitet, konsumprisindeks/generelle lønns- og prisvekst.

Lykke til i forhandlingene! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ikke tak, øvre grense eller pott i kap. 5 lokale forhandlinger i kommunene.

KS har avtalt med Akademikerne (mai-06) (og sikkert andre paraplyorganisasjoner også) at lokale forhandlinger ikke skal ha pott eller grense for "tak". Det skal være frie forhandlinger, der resultatet på ingen måte skal være forhåndsbestemt.

Det bør alle i kap. 5 huske på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...