Gjest somlepave Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 I påvente av å få studielånet på kontoen har jeg sluntret unna med et par regninger. Glemte den helt, inntil jeg fikk brev igår om inkasso, og betaler jeg ikke innen 14 dager, vil regningen dobles. Har inkassobyråene lov til å doble beløpet bare ila. 14 dager?? Trodde fristen var 28 dager?? Den andre regningen betalte jeg ikveld, beløpet blir vel først trukket fra konto i morgen. Men fristen for å betale gikk ut den 29.aug. Altså betaler jeg først idag, 31. august. Også på denne regningen ble det opplyst om at beløpet ville dobles hvis det ikke ble betalt innen fristen (29. august). Så leser jeg på nettet at de fleste inkassobyråer godtar slark på et par dager uten å sende ytterligere krav. Burde jeg ringe selskapet for sikkerhets skyld, og si at jeg ble litt over en dag forsinket med betalingen? Tror dere det kan skåne meg fra enda mere utlegg i den retningen? Dette suger, blir helt stressa av hvor aggresive disse selskapene kan være
Gjest Naria Skrevet 30. august 2006 #2 Skrevet 30. august 2006 Jeg hadde ringt. Kan desverre ikke hjelpe deg med regelverket for inkasso.
Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 Vanlig praksis hos inkassoselskaper er å ta halvt salær de første 14 dagene, for så å legge på til fullt salær hvis kravet ikke er innfridd. Selv om det ikke virker sånn er de faktisk "snille" som lar deg slippe med halvt salær de første 14 dagene ettersom de kunne ha tatt fullt salær fra 1. dag. De fleste velger å ikke gjøre dette da de er interessert i å få hele kravet oppgjort raskest mulig (koster penger å sende brev). Det er noen ganger lagt inn et slingringsmonn på et par dager, jeg ville ringt ellers vil det sannsynligvis automatisk gå ut et tilleggskrav hvis innbetaling er mottatt etter at fullt salær har påløpt.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #4 Skrevet 31. august 2006 Dette suger, blir helt stressa av hvor aggresive disse selskapene kan være ← Sorry, men det er jo du som på langt nær har oppfylt forpliktelsen din og som nå må gjøre opp for deg. For å få en sak til inkasso har det faktisk gått ganske lang: først blir det sendt ut et inkassovarsel 5 dager over betalingsfristen, så må det gå 14 dager før det blir sendt til inkassoselskapene. Enkelte mener de bare skal betale hovedkravet selv om det har blitt sendt til inkassoselskapet. Men det er salæret selskapene lever av, og hvis ikke den som er skyld i at inkassosaken har oppstått (den som ikke har betalt regninga si) betaler, hvem skal da betale? Alle parter er interessert i at regninga blir betalt, og hvis du ringer og viser betalingsvillighet vil selskapene som regel gå i dialog med deg. Det er strenge krav til hvem som kan drive inkasso og god inkassoskikk (se inkassoloven). Hvis man betaler regninger i tide eller går i dialog med hovedskyldner med en gang slipper man jo unna noe som helst kontakt med inkassoselskapene.
Gjest somlepave Skrevet 31. august 2006 #5 Skrevet 31. august 2006 Sorry, men det er jo du som på langt nær har oppfylt forpliktelsen din og som nå må gjøre opp for deg. For å få en sak til inkasso har det faktisk gått ganske lang: først blir det sendt ut et inkassovarsel 5 dager over betalingsfristen, så må det gå 14 dager før det blir sendt til inkassoselskapene. Enkelte mener de bare skal betale hovedkravet selv om det har blitt sendt til inkassoselskapet. Men det er salæret selskapene lever av, og hvis ikke den som er skyld i at inkassosaken har oppstått (den som ikke har betalt regninga si) betaler, hvem skal da betale? ← Fornøyelig at du ser behovet for å belære andre om såpass elementære ting. Men du snakker kanskje av erfaring? De fleste vet nok hvorfor og hvordan når det gjelder inkasso. Det kom ikke fram av innlegget mitt at jeg ikke forstod hvorfor jeg hadde fått inkassokrav på meg og hvorfor det var jeg som skulle betale. Derimot stilte jeg spørsmål om det var vanlig prosedyre å bare gi somlepavene 14 dagers betalingsfrist. Dette har jeg funnet ut at er minimum, de fleste selskaper opererer med det dobbelte, altså 28 dager. Men selvfølgelig, de har loven på sin side. I mitt tilfelle synes jeg derimot det er litt pussig. Jeg fikk ett krav datert 15. august (som lå i postkassa ca. 10 dager etterpå, de sender jo som B-post), glemte å betale denne som hadde frist til den 29. Så fikk jeg purring i går kveld som var datert 16. august (altså bare en dag etter første brevet var datert, hvordan kan det ha seg?) hvor betalingsfristen var øket til hele EN dag, nemlig 30. august! Synes dette er meget merkelig. Jeg betalte da den første regningen i går kveld, altså den som utløp 29. august. Det var ikke snakk om noen ny 14-dagers periode på denne nye regningen, kun 1 dag. Det jeg blir stressa over er at det brukes 10-12 dager på postgangen, når de sender b-post, og vips har jeg bare 1-2 dager på å betale på meg, når jeg har fått brevet. Eller som i går, hvor jeg fikk kravet og måtte betale på samme dag.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 Fornøyelig at du ser behovet for å belære andre om såpass elementære ting. Men du snakker kanskje av erfaring? ← Ja, jeg snakker av erfaring. Jeg har nemlig jobbet med regnskap og kundefordringer i flere år, og ser dette fra den andre siden. Jeg har forøvrig aldri som privatperson hatt sak hos inkassoselskap. Det er faktisk ikke så vanskelig å unngå: enten betaler man, eller hvis det har blitt gjort en feil ringer man til selskapet og sier fra om det.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #7 Skrevet 31. august 2006 I påvente av å få studielånet på kontoen har jeg sluntret unna med et par regninger. Glemte den helt, inntil jeg fikk brev igår om inkasso, og betaler jeg ikke innen 14 dager, vil regningen dobles. Har inkassobyråene lov til å doble beløpet bare ila. 14 dager?? Trodde fristen var 28 dager?? Den andre regningen betalte jeg ikveld, beløpet blir vel først trukket fra konto i morgen. Men fristen for å betale gikk ut den 29.aug. Altså betaler jeg først idag, 31. august. Også på denne regningen ble det opplyst om at beløpet ville dobles hvis det ikke ble betalt innen fristen (29. august). Så leser jeg på nettet at de fleste inkassobyråer godtar slark på et par dager uten å sende ytterligere krav. Burde jeg ringe selskapet for sikkerhets skyld, og si at jeg ble litt over en dag forsinket med betalingen? Tror dere det kan skåne meg fra enda mere utlegg i den retningen? Dette suger, blir helt stressa av hvor aggresive disse selskapene kan være ← Aggresive er de nok,ja,men det er nå engang sånn at det er en forfallsdato. Så da er der bare å betale før det går så langt som til inkasso.
Leo Skrevet 31. august 2006 #8 Skrevet 31. august 2006 Aggresive er de nok,ja,men det er nå engang sånn at det er en forfallsdato. Så da er der bare å betale før det går så langt som til inkasso. ← Av grunner jeg ikke har lyst til å gå nærmere inn på her, er jeg ganske ofte i kontakt med de forskjellige inkassoselskapene og nettopp dette er en holdning man ofte møter. Hvis det hadde vært så enkelt, hadde det jo ikke vært noe problem! Senest i går var jeg i kontakt med ett av dem vedr. en strømregning, som har vist seg å bli uoverkommelig for skylderen p.g.a. helt spesielle personlige problemer, med tanke på å få til en avbetalingsordning. Selv om dette ble gjort i god tid før forfall på 1. inkassokrav, ble det utvist utrolig liten samarbeidsvilje til tross for at vedkommende ikke har noen betalingsanmerkninger fra tidligere. Vi kom etter hvert frem til en ordning som skyldneren kan håndtere, men hadde det vært meg som satt der alene og nedbrutt og møtt den holdningen innledningsvis, så kan det godt hende kravet hadde havnet i skuffen... På mitt spørsmål om det var det de egentlig ønsket, så var svaret at "Tja... Det er jo det vi tjener penger på"! I dag fikk jeg presentert et nytt krav fra et annet selskap og tok igjen kontakt. Dette kravet var tydeligvis sendt ut som et rent "shot in the dark" og var utformet som et krav til en privatperson på bakgrunn av vedkommendes stilling som daglig leder for et firma som h*n fratrådte for mer enn to år siden! Hovedstolen stammet fra aktivitet i firmaet på våren/forsommeren i år. Den første saksbehandleren jeg treffer hisser seg voldsomt opp og nekter å diskutere saken ut over å påstå at "vi" må møtes i forliksrådet. Jeg ber da pent om å få snakke med en annen saksbehander som følger mine anvisninger om å sjekke Brønnøysundregisteret og sammen finner vi årsaken til at kravet, helt klart feilaktig, er sendt denne privatpersonen. Saken løste seg m.a.o., men, igjen, hadde dette vært snakk om en syk, nedbrutt person, ville dette kravet etter hvert ha havnet hos namsmannen. Saken var så vidt graverende at feilen ville ha blitt oppdaget underveis, men for den som får kravene i postkassen og kanskje ikke forstår alt som blir skrevet, ville det ha vært en voldsom belastning. Dette er for øvrig langt fra første gang jeg ser krav som stammer fra aktivitet i aksjeselskaper utformet på denne måten og sendt til privatadresser. Poenget mitt er at selvfølgelig skal man så langt det er mulig betale regningene sine på forfallsdato, men inkassoselskapene utviser i mange tilfeller en praksis som beveger seg helt i grenseland m.h.t. både loven og det som kalles "god inkassoskikk" og at de ofte bidrar til at folk havner enda lenger ut i uføret er jeg overhodet ikke i tvil om! Bl.a. har jeg også notert meg det trådstarter nevner vedr. B-post... I trådstarters tilfelle regner jeg med at dette går greit. De fleste har en "slakk" på tre dager mellom betalingsfrist og det tidspunktet pengene skal være på mottagerst konto, men for å være helt sikker er det greit å ta en telefon for å få bekreftet at det er i orden.
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #9 Skrevet 1. september 2006 For en del år siden ,så hadde jeg av og til problemer med å betale regningene mine. Ringte til firmaet og fikk enten utsatt regninga eller delt den opp. Aldri noe problem. Så lenge man ringer å spør før det går for langt så ordner det seg. Skjønner ikke hvorfor noen venter så lenge at det går til inkasso før de prøverå gjøre noe. Tror de at regningen bare blir glemt etterhvert eller? Eller håper vel????
Leo Skrevet 1. september 2006 #10 Skrevet 1. september 2006 Tror de at regningen bare blir glemt etterhvert eller? Eller håper vel???? ← Leste du innlegget mitt? Ingen jeg av de jeg snakker med tror eller håper det og, tro meg, de har forsøkt!!!
Gjest Gjest Skrevet 2. september 2006 #11 Skrevet 2. september 2006 Poenget mitt er at selvfølgelig skal man så langt det er mulig betale regningene sine på forfallsdato, men inkassoselskapene utviser i mange tilfeller en praksis som beveger seg helt i grenseland m.h.t. både loven og det som kalles "god inkassoskikk" og at de ofte bidrar til at folk havner enda lenger ut i uføret er jeg overhodet ikke i tvil om! Bl.a. har jeg også notert meg det trådstarter nevner vedr. B-post... ← Problemet i dag er at det er så mange inkassosaker, at selskapene i mindre grad kan ta individuelle hensyn enn de kunne tidligere. Når sakene blir så mange går det gjerne mot at de må behandle dem likt. Og altfor mange av inkassosakene skyldes jo bare dårlig planlegging/slurv fra debitors side. Tror nok saksbehandlerne blir i overkant skeptiske til debitorene når så mange bare selv ikke gjør en innsats for å gjøre opp for seg. Desverre er altså disse med på å ødelegge for muligheten for en mer individuell behandling.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå