Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Hei! Noen som har peiling på juss her? Har kjøpt en bolig som viser seg å være i vesentlig dårligere stand enn det som har blitt opplyst. Megler/selger har dessuten drevet direkte løgn og tilbakeholding av vesentlig informasjon. Har snakket med naboer, og "alle" visste om disse manglene, og sier at det er direkte svindel og bedrag dersom ikke vi har blitt opplyst om dette. Sak: huset har brønnvann, og dette vannet har blitt omtalt som godt. Eneste var litt misfarging som skyltes planterester (humus). Testen i salgsoppgaven som bekreftet dette var fra 1994. Naboer har fortalt at det har vært testet flere ganger etter dette, og at vannet etter dette alltid har fått strykkarakter. Disse papirene ble aldri vist oss... På kontraktsmøtet (kun med megler) ble det gjentatt flere ganger at vannet var godt... Vi fikk testet vannet nå, og har fått vite at det er direkte sykdomsfremkallende, og at det bl.a. inneholder store verdier av kloakk!!!!! Det kan da selvfølgelig ikke brukes til noe! Selger har selv blitt alvorlig syk av dette vannet, og har de siste 3 årene før salg hatt stor gjennomtrekk av leieboere i huset de siste tre årene (i salgsoppgaven står det at han har bodd her de siste 4 av 5 årene, noe naboene avkrefter). Også leieboere har blitt syk av vannet, og har iflg. naboer flyttet lenge før kontrakten har løpt ut... I følge megler ble huset solgt pga skilsmisse, og det ble sagt at leieboerne "stortrivdes", og derfor var interessert i å kjøpe... Jeg har et lite barn som jeg har badet i dette vannet (men drukket kjøpevann), og jeg er selv høygravid og har dusjet i vannet og traktet kaffe på det... Er nå selvfølgelig livredd for at vi på noen måte kan ha blitt infisert med noe.. Noen som kan fortelle meg hvordan jeg nå kan gå videre? For dette må da helt klart være en klagesak? Har lest litt i avhendingsloven, men trenger tips fra dere?
brumma* Skrevet 31. august 2006 #2 Skrevet 31. august 2006 (endret) Uff, dette høres helt horribelt ut. Selgeren har opplysningsplikt om alle viktige forhold ved eiendommen, og det er en mangel dersom kjøperen ikke har fått opplysninger om forhold ved eiendommen som selgeren kjente til. Opplysningene skal være korrekte, og selger hefter også for opplysninger som er gitt av megler. Det vil bli regnet som en mangel dersom opplysningene har hatt betydning for kjøpet, og det må man vel kunne si at de har hatt. Ved mangler har kjøperen krav til retting, prisavslag, heving eller erstatning- alt ettersom. Dette står det mer om her. Jeg håper dere har mest mulig skriftlig. Det er ikke så lett å bevise muntlig feilinformasjon. Og forresten, gi beskjed til selger at dere ønsker å gjøre manglene gjeldende. Jeg ville kontaktet en advokat så fort som mulig! Lykke til! Edit: Jeg vil tro dere har en god sak. Så nå at flere av de løgnaktige påstandene er skrevet ned i salgsoppgaven, og at naboene kan avkrefte at selger har bodd der selv, samt bekrefte at det har vært flere tester av vannkvaliteten med negativt resultat. Endret 31. august 2006 av brumma*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå