Gjest Gjest Skrevet 30. august 2006 #1 Skrevet 30. august 2006 Jeg har nettopp blitt alenemor for ett barn. Hvor mye kan jeg få i bidrag fra far? Han tjener ca 370000 i året, vet noen hvordan man regner det ut? Vi gjør opp mellom oss nå, da får jeg 3600. Men han har da fått ny dame som mener vi skal bryte all kontakt med hverandre, og hun mener jeg får for mye, gjør jeg det? Takknemlig for svar. Heidi.
liv Skrevet 30. august 2006 #2 Skrevet 30. august 2006 det er avhengig av hvor mye du tjener, om dere har flere barn hver for dere og hvor mye samvær det er. Trygdeetaten har på sine sider en kalkulator du kan prøve.
Gjest gjesta Skrevet 30. august 2006 #3 Skrevet 30. august 2006 (endret) Som sagt tidligere så avhenger det av hva du tjener og hva faren tjener. I tillegg så har samvær mye å si. Selv får jeg 940 kr for en tenåring. Han er hos faren sin annenhver helg og en ettermiddag med overnatting i uka. Endret 30. august 2006 av Persille
Gjest Cosette Skrevet 30. august 2006 #4 Skrevet 30. august 2006 Gå inn på treygdeetatens hjemmesider, der finnes bidragskalkulator. Du må bl a oppgi egen inntekt, fars inntekt og hvor mange overnattingsdøgn barnet har hos far. Slik jeg ser det er det forslaget dere er kommet frem til fornuftig (antagelig over hva som hadde blitt fastsatt offentlig??), forutsatt at far har barnet på 4-8 overnattinger per mnd. Og at du ikke tjener 5 mill per år, men max 0,3 mill). Hva fars nye dame måtte mene om saken er uvesentlig (sikkert et forhold som varer lenge med den positive innstillingen.. )
guri malla Skrevet 30. august 2006 #5 Skrevet 30. august 2006 Jeg har nettopp blitt alenemor for ett barn. Hvor mye kan jeg få i bidrag fra far? Han tjener ca 370000 i året, vet noen hvordan man regner det ut? Vi gjør opp mellom oss nå, da får jeg 3600. Men han har da fått ny dame som mener vi skal bryte all kontakt med hverandre, og hun mener jeg får for mye, gjør jeg det? Takknemlig for svar. Heidi. ← jeg annbefaler deg på det sterkeste å la trygdekontoret ta hånd om bidraget.Da fastsetter de hvor mye han skal betale, og du får pengene til fast tid hver måned.Hvis ikke råder jeg deg til at alle avtaler er skriftlig mellom dere.Høres ut som det fort kan bli problemer pga ny dame..
Gjest allium Skrevet 31. august 2006 #6 Skrevet 31. august 2006 Det spørs hva du mener med "for mye". I forhold til hva da? I forhold til regelverket er det åpenbart for mye, med mindre du tjener tilnærmet 0. 3600 er hele underholdskostnaden for barnet (litt avhengig av hvor gammelt barnet er, der sier du ikke noe om). I prinsippet skal dere jo dele den, og faren skal ha fradrag for samvær. Du kan regne det ut her: http://bidragsveileder.trygdeetaten.no/bid...let/dispatcher/ Det er ikke noe i veien for at man kan avtale et helt annet bidrag hvis dere ønsker det slik. Men da skal man være veldig klar over hva man gjør, for det kan fort skape misstemning. Hvis han føler at han betaler veldig mye, vil han kanskje også føle at du skylder ham noe til gjengjeld for det, og er det en gjeld du vil sette deg i? Det høres dessuten ut som dere har vært uheldige med den nye kjæresten hans. Dårlig start fra hennes side å blande seg inn på den måten.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #7 Skrevet 31. august 2006 jeg annbefaler deg på det sterkeste å la trygdekontoret ta hånd om bidraget.Da fastsetter de hvor mye han skal betale, og du får pengene til fast tid hver måned.Hvis ikke råder jeg deg til at alle avtaler er skriftlig mellom dere.Høres ut som det fort kan bli problemer pga ny dame.. ← Hvorfor det hvis de fastsetter et lavere beløp og dessuten krever et gebyr for ordningen?
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #8 Skrevet 31. august 2006 Jentungen er 6 år, og det er han som foreslo 3600 i mnd. det går fint mellom oss uten den nye dama til stede, men jeg tror hun kan lage "problemer" med den ordningen vi har. Det gikk helt fint helt til hun kom inn i bildet. Han har jentungen 4 dager i mnd, det er lite, men det er pga jobbsituasjonen hans. han tjener 370.000 og jeg tjener 165000. Heidi.
Gjest Gjest Skrevet 31. august 2006 #9 Skrevet 31. august 2006 Jentungen er 6 år, og det er han som foreslo 3600 i mnd. det går fint mellom oss uten den nye dama til stede, men jeg tror hun kan lage "problemer" med den ordningen vi har. Det gikk helt fint helt til hun kom inn i bildet. Han har jentungen 4 dager i mnd, det er lite, men det er pga jobbsituasjonen hans. han tjener 370.000 og jeg tjener 165000. Heidi. ← Nå har jeg vært inne og regnet ut, og kom frem til at jeg skal ha 3680 i mnd, så vi er ganske nær, men hvis vi går gjennom trygdeetaten, så må vel han betale mer pga gebyr?
Gjest Gjest Skrevet 1. september 2006 #10 Skrevet 1. september 2006 Nå har jeg vært inne og regnet ut, og kom frem til at jeg skal ha 3680 i mnd, så vi er ganske nær, men hvis vi går gjennom trygdeetaten, så må vel han betale mer pga gebyr? ← Gebyret er en engangsutgift på rett under 900 kroner for dere begge to. Selv om dere har privat avtale kan trygdeetatens innkrevingssentral ta seg av utbetalingen. Dette koster ikke noe.
Gjest Cosette Skrevet 1. september 2006 #11 Skrevet 1. september 2006 La nå ikke staten få enda flere inntekter når partene tross alt er enig!!!! prøv privat avtale, om dette ikke går, ta det til TI. Lykke til
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå