Gå til innhold

Vurderer å flytte til Stavanger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hm..., overskriften sier vel det jeg lurer på.

Er det bra uteliv, mye å gjøre på (hva isåfall?), hva som er negativt\positivt?

Er det lett å fa tak i leiligheter, dyrt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg trivdes veldig godt i Stavanger, utelivet er vel kjent for å være meget bra, mye liv med masse folk også midt i uka, eller på søndager om du vil....alltid noen å treffe på.

Dyrt..kommer jo an på hva du er vant til, selv betalte vi 6000,- for en leilighet på 90 kvm.

Minuset må vel være regnværet, men nå ser jeg du er vant til Bergen, så da er neppe det noe problem. :)

Gjest Norwegian Blue
Skrevet

Stavanger er en fin by det :)

Det skal bli kulturhovedstad i 2008, så byen jobber på spreng for at alt skal være perfekt til da. Masse som skjer, masse festivaler og gratiskonserter. Sommer i Stavanger er supert. Utelivet er ganske bra, vet ikke hva du er vant til, men jeg er ihvertfall fornøyd med utvalget, ihvertfall når man er over 20. Det er mye å gjøre vil jeg påstå, surfing er blitt veldig in. Det er gode shopping muligheter og hvis man ikke finner det man trenger i byen, er nabobyen Sandnes et kvarter unna, med senter i byen og ikke minst det svære kjøpesenteret Kvadrat. Kinoutvalget er bra i begge byene.

Negativt, tja, det er veldig mildt vær der, så vinteren er ganske våt og trist, men det er ikke langt til fjellet og gode skimuligheter. Også for øyeblikket driver de med veiarbeid og byopppussning overalt og det er til å bli gal av for lokalbefolkningen.

Stavanger er VELDIG tettbebygget, det bygges for eksempel hele tiden hus i hagene til folk i boligfeltene pga stor etterspørslen. Fra luften om natten ser Sandnes og Stavanger ut som en stor by; det er så og si ingen "luft" mellom byene. Men nabokommunene Sola og Randaberg sørger for at det ikke blir altfor storbyete. Det er sikkert rimeligere å bosette seg i disse kommunene, man har allikvel tilgang til alt Stavanger har å by på. Du kan jo f.eks ta en titt på finn.no for å se pris og utvalg.

Stavanger har ennå "liten kystby" preg i sentrum, med trehus og smale gater. Og se opp for all brosteinen, den har drept mange stiletthæler opp igjennom tidene! Det er et veldig internasjonalt miljø her, mange briter, amerikanere, nederlendere, italienere og andre fra europeiske oljeland, i og med at Stavanger er oljehovedstaden. Noe jeg syntes er veldig positivt. Det er veldig lite fyllikere og prostituerte, dem treffer du egentlig bare på om du oppsøker de, og tiggere har jeg aldri sett i byen.

Skrevet

Har aldri bodd i Stavanger, men har tilbrakt mye tid der. Kjempefin by, spesielt på sommeren. Bra kulturliv og mye å finne på. Og Gamlebyen er kjempekoselig :)

Skrevet

Hei

Siden jeg kommer fra Stavanger har jeg vel egentlig ikke lov til å uttale meg ;) Men jeg trives her i Stavanger...om sommeren er det fint her med en del festivaler, vi har tilgang til flotte strender, det er kort vei til fjellet, flyplassen gjør det enkelt å komme seg rundt i verden (vi Amsterdam, London, Køben, Frankfurt) etc

Det negative er været om vinteren som er litt deprimerende...det regner jo en del og det blir aldri skikkelig vinter.

Skrevet

Jeg er veldig glad i Stavanger. Har ikke bodd der, men vært der mange ganger, og sett byen i alle årstider. Den milde vinteren liker jeg faktisk godt! Helt i orden for meg at det ikke er mye snø...

Landskapet i Rogaland er vakkert, og det gir meg alltid en helt spesiell følelse å komme dit.

Gjest tinemora
Skrevet

stavanger er en fin by.

har bodd her hele livet.

Mange fine turplasser.

Masse god mat. godt uteliv,

Helt topp å bo her.

Det regner mye og det er dyrt å leie leilighet :)

Gjest Gorgonzola
Skrevet (endret)

Stavanger er bra.

Stavanger er pen om sommeren

Stavanger er våt og trist om vinteren (hvor er snøen?)

Det blåser for ofte og for mye

Innfødte er ikke de enkleste å komme inn på/bli kjent med

Utelivet er rimelig bra (finnes bedre byer)

Mange gode restauranter i Stavanger

Gamlebyen er sjarmerende.

Ett år i Stavanger? Gjerne det!

Resten av livet i Stavanger? Neppe..........

Endret av Gorgonzola
Skrevet (endret)

For deg som er vandt til Bergen er ikke vintrene i Stavanger noe verre. Den eneste forskjellen er at det kan blåse ganske så godt i Stavanger, i Bergen er man litt i ly av fjellene.

Ellers er Stavanger mye mindre og mer intim enn Bergen. Du bør kanskje være forberedt på at shopping er litt bedre i Bergen, men så mye koseligere i Stavanger. Nå har byen forandret seg litt på den måten siden jeg var der sist har jeg forstått, og shoppingen har vist blitt bedre. I Stavanger er det nesten bare gågater, og mye koseligere å gå rundt i enn bråkete Bergen. På den andre siden vil jeg råde deg til å traske rundt i alle små gater du finner opp og ned, for byen er litt uoversiktelig, men har mange kjekke butikker bak i alle gatene.

Konklusjon; Stavanger er en flott, koselig og intim by. Mange gode restauranter, og mange koselige kafeer. Selve bykjærnen er litt liten, men mulighetene utenfor byen er mange. Hmmm nå savner jeg litt både Stavanger og Bergen. Liker ikke byen jeg bor i nå...

Endret av Gyngestol

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...